Trenul cu un singur vagon

De Octavian Metoni  /  

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Nu știu cât de des alegeți să călătoriți cu trenul, nici cât de atașați sunteți de acest mijloc de transport, cu atât mai puțin dacă sunteți sau nu familiarizați cu sistemul feroviar național sau internațional. Aceste lucruri au mai puțină importanță în contextul apariției pe căile ferate române a unui nou brand românesc autentic. Trenul format dintr-o locomotivă și un vagon unic.

Fără precedent în istorie

Repet, nu voi discuta acum despre confortul de pe drumurile de fier autohtone sau despre viteza de căruță cu care se deplasează vetustul material rulant, ci despre un brevet de care bravii noștri ceferiști nu sunt conștienți. Să vă explic cum stă treaba. În Occident sau în alte țări în care există șine pe unde trece trenul, prin tren cu un singur vagon se înțelege vagonul auto-motor. Mai pe șleau, un vagon-locomotivă, un hibrid, dacă vreți, cu tracțiune în ambele sensuri, care folosește un motor de autocamion, schimbă vitezele la fel ca la orice autoturism de treabă, are chiar și volan, chiar dacă inutil, și este folosit în special pe relațiile cu puțini călători. N-o să vă vină să credeți, dar exact acestea sunt cele mai rentabile pentru firmele particulare care exploatează respectivele linii. Consum minim, capacitate full, subvenții de la CFR la greu. De exemplu, dacă vreți să călătoriți către Slănic-Prahova sau Măneciu, veți urca în gara Ploiești Sud într-unul din aceste auto-motoare, cuplate câte două în cazul de față. Sunt niște jucării pe care, personal, le admir foarte mult. Au fost construite de germani pentru căile ferate olandeze în anii 70 ai secolului trecut, iar la începutul noului mileniu au fost achiziționate de rețeaua de transport privată Transferoviar, renovate și repuse pe șine. Să nu vă mire vechimea lor. Aceasta este o falsă problemă. Un vagon corect exploatat și revovat o data la 30 ani poate supraviețui lejer chiar mai bine de un secol. Dar, să lăsăm automotoarele și să trecem la problema locomotivei grele care tractează un biet vagon pentru CFR. 

Trenul fantomă

Acesta a fost primul filmului horror românesc, un thriller pe calea ferată a cărui acțiune are loc într-un tren expres. Făcut cu un buget minim în 1943, în plin război, a fost pierdut după venirea rușilor, iar din el s-au păstrat doar câteva secvențe. Suficient ca să-ți dai seama că și azi problema rămâne în picioare. Deci, eu am văzut ultimul tren cu un vagon chiar ieri, pe ruta București-Giurgiu, via Videle. Trec peste faptul că bieții oameni se călcau în picioare, iar atmosfera era de tren Darjeleeng, India. Prietenul meu mi-a semnalat că un tren nu poate fi niciodată rentabil dacă are un singur vagon, indiferent de numărul de călători plătitori care ar călători cu el. Ei bine, amicul meu greșea fundamental. Acel tren nu era rentabil din start și nici nu putea fi. Dimpotrivă, dacă îi atașai mai multe vagoane, gradul de îndatorare, respectiv pierderile creșteau exponențial. Singura posibilitate ar fi fost automotorul de care vorbeam mai devreme sau chiar și de unul Malaxa, care a făcut deliciul publicului până către mijlocul anilor 80 ai secolului trecut. O dată ce folosești o locomotivă, fie ea chiar și uzinală, vorbim de alte cheltuieli.

Rentabil la români

Și mai este o problemă pe care amicul meu nu o înțelegea. Trenul nu trebuie să fie rentabil, fraților! Este un lucru care ține de civilizația elementară. Atâta doar că ar trebui să facem ca francezii, acolo unde comunitățile locale plătesc niște sume pentru ca trenul să oprească în localitățile lor, iar cetățenii de acolo să se deplaseze liniștiți acolo unde doresc. Un văr de-al meu, îndoctrinat cu prostia specifică zilelor noastre, susține închiderea, în general vorbind, a tuturor industriilor nerentabile. Trec peste faptul că majoritatea celor deja închise, cum ar fi medicamentele sau petrochimia erau oricum rentabile. E ca și cum ar veni un prost de primar acum și mi-ar închide poteca de acces de la blocul unde locuiesc către stația de RATB, pe motiv că nu este rentabilă. Cam asta este ideea. Trenurile nici nu trebuie să fie rentabile. Trebuie susținute pentru că, la rândul lor, susțin o întreagă economie națională. De aceea, trenul cu un singur vagon trebuie să dispară. Este nevoie de un tren clasic, cu cel puțin patru vagoane, chiar dacă pierderile vor fi mai mari. Va crește, în schimb, nivelul de civilizație și gradul de respect pe care instituțiile statului îl datorează cetățeanului. Apropo, știți cât este viteza medie comercială în România pentru trenurile de marfă? Exact 14 km/h. Așa merge și economia țării, atâta cât mai există. Suntem o țară cu un singur vagon și care o ia la vale. Ori te urci din mers, ori dă peste tine. 

Donează pentru ActiveNews!

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.

Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.

ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.

De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei)
RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook
ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews


Pentru știri necenzurate
abonează-te acum!

Este gratis și poți anula oricând abonarea.

ActiveNews România. Caută pagina noastră și pe Telegram.
Top 5 autori
VideoNews

Călin Georgescu la vot cu George Simion:

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.

Comentarii (0)
  1. Ciolacu scoate PSD de la Guvernare dar nu-și dă încă demisia de la șefia PSD. Progresistul Daniel David, propunerea PNL pentru premier intermar. Președintele interimar a luat act și anunță pe 6 mai un prim ministru interimar

  2. Nicușor Dan a aprobat Marșul homosexualilor - ”Bucharest Pride” pentru sâmbătă, 7 iunie, în ajunul Rusaliilor

  3. REZULTATE OFICIALE: Suveraniștii au luat peste 40% - VICTORIA LUI CĂLIN GEORGESCU ȘI GEORGE SIMION! LUPTA se duce în TURUL II cu NICUȘOR SOROS DAN! Au votat peste 9,5 MILIOANE de ROMÂNI! Mobilizare istorică pentru ROMÂNISM la ALEGERILE PREZIDENȚIALE 2025

  4. 3 mai 1997: 28 ani de la una dintre cele mai mari TRĂDĂRI din istoria României: TRATATUL CU UCRAINA. Cum au fost cedate teritorii ale patriei-mamă la îndemnul lui Silviu Brucan - Bruckner și prin mâna lui Adrian Severin - Skvosnik, nepot al Anei Pauker

  5. Cu cine votăm la alegerile prezidențiale din 4 mai

  6. George Simion l-a spulberat pe Nicușor Dan: Căzut în "falia satanistă"! VIDEO de la prima confruntare, față în față, dintre candidații la prezidențiale, dintre suveranism și progresism

  7. Instigare la uciderea lui George Simion după o postare a Victoriei Stoiciu. Singura LGBT-istă din PSD care îl susține pe Nicușor Dan, soroșista s-a plasat împotriva deciziei partidului de neutralitate în Turul 2, alături de pro-LGBT-istul Victor Negrescu

  8. Pericolul celor două specii: Românul de Diaspora și Românul de Casă

  9. Călin Georgescu deconspiră OLIGARHII CARE FURĂ ALEGERI și MAFIA INTERNAȚIONALĂ - “SECRETELE ONU”. Av. Reiner Fuellmich: “Un curajos luptător pentru Libertate” - VIDEO TRADUS

  10. FEAR FACTOR 2

Ultima oră

18:23

Adrian Onciu: Marile puncte de divergență ale celor doi finaliști

18:00

BEC și AEP ar trebui să investigheze DEZBATEREA ARANJATĂ de la Euronews. Boala OCULTEI din spatele lui Nicușor Dan. George Simion: Voi pune interesele României pe primul loc. TEMELE fierbinți: AVORT, LGBT, BANI, UCRAINA, RĂZBOI - Analiza ActiveNews

17:30

A început conferința "Dragostea dintre părinți și creșterea armonioasă a copiilor" - VIDEO ÎN DIRECT

17:17

Un celebru artist a anunțat că suferă de cancer în stadiul 4, la 46 de ani

15:32

ȘTIAȚI CĂ tânărul criminal Vlad Pascu a fost OLIMPIC LA MATEMATICĂ? E bun de președinte?

15:04

Atenție, Harap Alb: Să nu faci aceeași greșeală ca acum 35 de ani!

14:44

Ginerele unui torționar al Securității, Victor Rebengiuc, a donat 5.000 de euro lui Nicușor Dan cu condiția să nu fie nominalizat: ”Contribui și eu acolo cu câte ceva”

14:27

Iulian Capsali: Bietul NICUȘOR are o boală din spectrul AUTIST - Asperger

14:09

Ilustrația Zilei: România veselă - cadavrul lui Șora îl susține intens pe Nicușor Dan!...

13:52

Dan Diaconu: Nicușor Dan a avut întrebările de la Euronews livrate dinainte și a fost antrenat cu ele

13:10

Valer Marian aruncă bomba: Dacă președintele CCR este omul rușilor?

12:39

Horațiu Rădulescu: Ca să înțeleagă ceea ce nu s-a văzut la dezbaterea a doua: ”Matematicianul” știa dinainte întrebările iar staff-ul lui i-a pregătit răspunsurile. Dacă Nicușor Dan a fost candidatul aflat pe poziția 11, ce rost a avut afișajul Euronews?

11:14

Portretul susținătorilor lui Nicușor Dan. Pro-europeanul Dan Șucu, care ne dă lecții de democrație, a fost turnător la Securitate. Document CNSAS

10:48

Nicușor Dan, continuatorul lui Klaus Iohannis. Cultul evanghelist de care aparține fostul președinte îndeamnă la vot împotriva ”candidatului naționalist, amenințător pentru minorități” - DOCUMENT

10:20

Psih. militar Laurențiu Niculescu: Lupta pentru România - între suveranism și neomarxism, fenomenul narcisismului colectiv