
Protestele care au apărut după tragedia din clubul Colectiv din București au fost comentate în fel și chip, mai ales prin prisma contestării, pentru prima oară după 1989, a Bisericii Ortodoxe Române.
Fost ministru de externe și membru al Parlamentului European, Adrian Severin a analizat rolul Bisericii în cadrul societății românești, dar și modul în care se manifestă credința ortodoxă în România de azi.
"Cei care urmăresc cu un minim de atenție evoluția Bisericii Ortodoxe Române (BOR), au putut observa în această toamă semnele acumulării unei forțe care în societatea românească actuală pare a nu avea egal. Două momente sunt de referință: hramul Sfintei Cuvioase Parascheva la Iași și cel al Sfântului Dumitru Basarabov la București", scrie fostul Ministru de Externe.
Severin notează că oamenii prezenți la procesiunile Bisericii diferă în mod fundamental de cei care au fost prezentați la televiziuni în timpul recentelor proteste.
"Participanții, în sumă totală de câteva sute de mii (aprox 200.000 la Iași și aprox 100.000 la București) – respectiv de câteva ori mai mulți decât cei prezenți la ceremoniile „spontane” de protest de la București și alte orașe, desfășurate tot în această toamnă dar la date ulterioare, între orele 19 și 22 – au stat la rând zile și nopți, adesea la temperaturi foarte scăzute sau pe ploaie, așteptând să se închine pentru câteva secunde în fața sfintelor moaște ori au rămas în picioare aproape nemișcați ascultând cântările sacerdoților. Nu s-au înregistrat bătăi, scandaluri, furturi, violuri și altele asemenea. (Bănuiesc că unele altercații trebuie să fi avut loc dar la o asemenea masă ele vor fi fost nesemnificative.).
După tot chinul fizic îndurat la cozile interminabile dar perfect ordonate și frigul puternic răbdat la lungile slujbe de noapte desfășurate sub cerul liber, oamenii arătau fericiți. Nici o asemănare cu chipurile desfigurate de ură, cu rânjetele anomice sau neliniștea isterică de la alte manifestații populare mai mult sau mai puțin contemporane. (Să mă ierte oamenii profunzi și responsabili, cu adevărat frumoși și măcar în cugetul lor liberi, care au fost de asemenea prezenți – ca o minoritate – la protestele politice de masă. Nu figurile lor au umplut, însă, ecranele televizoarelor. Din păcate.)", scrie fostul demnitar.
Despre protestele împotriva Bisericii, Adrian Severin scrie că ele au legătură cu puterea reală a ortodoxiei românești, care se încearcă a fi captată de către forțele politice.
"Patriarhul este reperul terestru al acestei rețele românești mondiale pe care, cel puțin teoretic, o poate mobiliza în orice moment întru susținerea sau respingerea unui proiect politic. (Adică un proiect a cărui realizare reclamă putere.) Cum să lase, oare, România politică o asemenea putere în afara controlului său?! Cum ar putea actorii globali – corporatiști sau statali – care colonizează România politică să lase neatinsă o asemenea citadelă a ființei naționale românești?! [...].La ce bun atunci toată disputa? Cui servește acest militantism ateist chipurile „spontan”? La fel de „spontan” ca și manifestațiile anti-sistem din diverse piețe publice ale orașelor românești. Iată o întrebare cu atât mai justificată cu cât, în mod tradițional, BOR nu este militantă și nu practică prozelitismul. (Unii tocami asta îi reproșează.) Așadar, comunitatea scepticilor, agnosticilor sau ateilor, ca și comunitățile altor culte, nu riscă să se micșoreze prin convertiri la ortodoxie organizate de BOR.
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Din cate stiu, in Protocoalele inteleptilor Sionului (traduse de Ion Mota in 1921) se spune despre un atac din umbra asupra bisericii catolice, iar la vedere chiar unii din atacatorii ascunsi vor sari spre a o apara, astfel ca sa ii castige increderea si spre a o dilua/distruge dinauntru. Acest fapt s-a intamplat deja in cazul bisericii catolice.
Ce spune Adrian Severin mai sus este adevarat, dar totusi... Nu este oare si aceasta o diversiune, un cal troian special pregatit pentru Biserica Ortodoza Romana? Ma intreb sincer, nu intreb tendentios si nici nu il acuz de nimic pe domnul Severin.