

Intelectualii lui Petrov, Adrian Papahagi, Toader Baconschi și ayatollahul lor de la GDS, Colegiul Noua Europă și Dilema Veche, Andrei Pleșu, ultimul președinte al Fundației Soros România și omul tuturor regimurilor, cunoscut drept unul dintre sabotorii principali ai Referendumului pentru Familie, la care se alătură, între alții, și Ana Blandiana, demascată de Ion Spânu ca fiind într-o relația extrem de apropiată cu membrul CC și CPEx al PCR Gogu Rădulescu, semnează azi, 23 aprilie 2023, o scrisoare către Sfântul Sinod pe tema schimbării datei de sărbătorire a Sfintelor Paști. După ce au tulburat Săptămâna Patimilor tulbură și praznicul Sfântului Gheorghe. Redăm integral scrisoarea fără alte comentarii, momentan:
Către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române și Adunarea Națională Bisericească
Preafericite Părinte Patriarh Daniel,
Înaltpreasfințiile și Preasfințiile Voastre, Membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române,
Stimați membri ai Adunării Naționale Bisericești,
Hristos a înviat!
Primul Sinod Ecumenic, reunit la Niceea în anul 325, una din pietrele de temelie ale Ortodoxiei, a stabilit ca Biserica Lui Hristos, una, universală și apostolică, să celebreze Învierea Domnului într-o zi de duminică, aceeași pentru toți. Din epoca domniei lui Carol cel Mare în Apusul Europei până în secolul al XVI-lea, așadar și după regretabila schismă, creștinătatea s-a învrednicit să celebreze Paștele, an de an, împreună.
Din nefericire, probleme astronomice, complicații computistice și reașezări de calendare civile și ecleziastice, pe care nu le detaliem aici, au făcut ca astăzi creștinătatea să nu mai sărbătorească în aceeași zi Învierea Domnului. Atât lumea apuseană cât și cea răsăriteană s-au încurcat în calcule, greșite sau incoerente și de o parte, și de alta. Decalaje de calendar există între Orientul ortodox și Occidentul catolic sau protestant, și chiar în interiorul lumii ortodoxe, astfel că Bisericile ortodoxe din Rusia și Serbia, de pildă, sărbătoresc chiar și Nașterea Domnului în alt moment decât majoritatea creștinilor, după calendarul iulian neîndreptat (stabilit de Iulius Caesar înainte de Nașterea Domnului). Totuși, așa cum sublinia profesorul Teodor Popescu într-un studiu de referință în Biserica noastră, „azi nu ne mai întreabă și nu mai interesează pe nimeni de ce nu serbăm Paștile la o dată cu pasha iudaică; ne întreabă de ce nu serbăm Paștile o dată toți creștinii” (Teodor M. Popescu, „Problema stabilizării datei Paștilor: Privire istorică asupra divergențelor și computurilor pascale. Încercări de îndreptare. Greutatea și necesitatea unui acord. Propuneri și posibilități actuale”, Ortodoxia 16.3 (1964), p. 425).
Conștiința nevoii de a unifica data la care sărbătorim Învierea Domnului a existat mereu în interiorul Ortodoxiei. O întâlnire panortodoxă organizată la Constantinopol acum exact un secol, în 1923, a reușit chiar, pentru câțiva ani, să unifice calendarele. Din nefericire, concordia nu a durat, iar astăzi Bisericile Ortodoxe autocefale funcționează după calendare diferite. În cazul nostru, Biserica Ortodoxă Română sărbătorește Crăciunul după calendarul gregorian, folosit și de statul român, în schimb continuă să calculeze data mobilă a Paștelui după calendarul iulian; alții, în schimb, sărbătoresc atât Paștele cât și Crăciunul exclusiv după calendarul gregorian (Biserica Ortodoxă Finlandeză), sau exclusiv după cel iulian (Biserica Ortodoxă Rusă).
Cunoaștem dificultatea de a sincroniza calendarul, care se poate face doar prin dialog interconfesional și intraortodox, însă aceasta nu scuză sărbătorirea aceluiași eveniment la date diferite în diversele Biserici.
Din fericire, celebrarea Paștelui la date diferite nu ridică probleme dogmatice, fiindcă toți creștinii mărturisesc identic Învierea Domnului; din nefericire, ea afectează însă viața oamenilor și creează dezbinare sau probleme. Ca laici, nu putem fi indiferenți la aceste aspecte. În zonele multietnice din România, calendarele școlare și zilele libere legale sunt bulversate. Numeroase familii mixte (în care soții au confesiuni diferite), milioane de români ortodocși trăitori în țări de tradiție catolică și protestantă, numeroși cetățeni români de confesiuni diferite nu pot să sărbătorească împreună, în aceeași duminică, Învierea Mântuitorului, din cauză că, de sute de ani, Bisericile nu s-au învrednicit să se pună de acord, perpetuând acest decalaj nejustificat.
Celebrând laolaltă Învierea Domnului, am face un pas important spre mult mai complicata reîntregire a Bisericii Lui Hristos, care comportă probleme dogmatice dificile. Mai presus de orice, unificarea calendarelor a avut loc în trecut, cel mai recent acum exact un secol, în 1923, deci e repetabilă. Ea ține de un aspect strict lumesc, de un biet calendar, care ar fi păcat să fie transformat în piatră de poticnire. Frumos ar fi să sărbătorim Învierea Domnului împreună, ortodocși, catolici și protestanți, măcar începând din 2025, când se vor împlini 1700 de ani de la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea.
Suntem conștienți că există în prezent eforturi reale, la nivelul Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol, al altor Patriarhii ortodoxe, și al Bisericii Romano-Catolice, pentru a unifica data sărbătorii pascale. Atingerea acestui obiectiv ar dobândi și un impact pastoral și misionar coerent, într-o lume creștină aflată sub presiunea deseori agresivă a secularismului. La fel de conștienți suntem că nu toate Bisericile ortodoxe lucrează cu aceeași râvnă pentru unitatea creștinilor, iar unele înțeleg să submineze chiar și întâlnirile panortodoxe.
Știm că problema pascaliei nu poate fi rezolvată doar prin voința unilaterală a Bisericii Ortodoxe Române, deși aceasta este tradițional deschisă spre dialog. Vă solicităm însă ca Biserica Ortodoxă Română să se implice cu energie și convingere în dialogul panortodox și interconfesional pe această temă, spre a convinge și Bisericile Ortodoxe surori să adopte duhul unității și să sprijine inițiativele Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol.
Naționalismul religios (profund neortodox și necreștinesc), afectele antioccidentale, calculele politice, sau încremenirea în calendare desuete nu trebuie să stea în calea bunului simț și a dreptei credințe (adică a Ortodoxiei postniceene), care ne cer să sărbătorim în unitate Învierea Domnului nostru Iisus Hristos.
Semnează:
Adrian Papahagi (profesor, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj) – inițiatori
Ana Blandiana (scriitoare, președinta Memorialului Victimelor Comunismului și al Rezistenței, București)
Andrei Pleșu (profesor, președintele Fundației New Europe, București)
Anca Vasiliu (profesor și cercetător științific, Sorbonne Université/ENS/CNRS, Paris)
Daniel David (psiholog, profesor, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Cluj)
Monica Pillat (scriitoare, București)
Silviu Oravitzan (artist, Timișoara)
Alex Ștefănescu (critic literar, București)
Anca Manolescu (cercetătoare, București)
Augustin Ioan (arhitect, profesor, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București)
Radu Carp (profesor, Universitatea din București)
Nicolae Rădulescu (arhitect, fost deținut politic, București)
Daniela Georgescu (jurnalistă, Radio România, București)
Dragoș Calma (profesor, University College Dublin)
Ioan Alexandru Tofan (profesor, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași)
Daniela Dumbravă (cercetătoare, Institutul de Istoria Religiilor al Academiei Române, București)
Marius Vasileanu (publicist, profesor, București)
Gheorghiță Ciocioi (etnolog, București)
George Enache (profesor, Universitatea „Dunărea de Jos”, Galați)
Andrei Găitănaru (psihoterapeut, București)
Diana Marinescu (doctorandă, Angelicum, Roma)
Dragoș Ursu (istoric, Muzeul Național al Unirii, Alba Iulia)
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Propun sa lansati dumneavoastra, ACTIVENEWS, o contraofensiva.
Vor cu siguranta mai multi semnatari IMPOTRIVA acestui demers decat nimicurile care semneaza pentru ;)
Mi-era foame.....
Acum, ca să revin la subiectul articolului, acești idioți cu pretenții de filozofi, ce-și flutură titlurile și funcțiile prin scrisori,,deschise" ce pretind a vorbi in numele comunității nu sunt decât niste lupi laici, trebuie tratați ca atate.( să mă scuze lupii de comparație). Sper ca Sfântul Sinod să nu cadă în capcana viclenilor.
Doamne ajuta !
Pentru a intelege "de ce?", va recomand sa pargurgeti acest articol in totalitate si fara pauze (altfel veti intelege alte bazaconii...).
Sper sa-l citeasca si vaccinatii, poate alfa si ei in ce categorie se incadreaza: dobitoace, zombie sau, cine stie, demoni :))
1. eu unul nu pricep de cand Biserica Ortodoxa Finlandeza a devenit etalonul de aur al Ortodoxiei? Din cate stiu eu Iisus s-a nascut, a trait, a propovaduit, a patimit, a murit si a Inviat in Palestina, nu in Laponia.
2. evident, hartia igienica a lui ceauescu (recte maiestrul meditatiei transcedentale) uita o regula de baza in calculul datei Pastilor: sarbatorirea DUPA pastile evreiesc. Nu inainte, asa cum face, nu de putine ori, vestul ioropei.
3. acelasi maiestru uita de asemenea sa spuna DE CE, dupa 1923 s-a revenit la Pascalia veche. Daca era atat de bun calendarul 'indreptat' (cu tot cu Pascalie), de ce s-a revenit la cel ne-'indreptat'. Stiu cu totii de ce, dar nu o spun: in anii in care Pastile se 'celebra' dupa pascalia gregoriana, Sfanta Lumina nu s-a mai pogorat la Ierusalim.
4. daca 'celebrarea la date diferite nu ridica probleme dogmatice, de ce sa mai schimbam data? Poate fiindca cei care trait timp de 17 secole inaintea noastra au fost niste ignoranti, niste prosti, si acum a fost nevoie de 'telectualii lu' baselu, ca sa ne lumineze si pe noi, obscurantistii? Sau poate sa ne integreze in absolut...
5. in final, daca tot nnu conteaza data 'celebrarii' Pastilor, de ce sa nu sarbatoreasca papistasii si protestantii o data cu noi? Oricum vor tot schimba data Pastilor, dupa cum se schimba calendarul. Mai bine sa o schimbe o data si bine.
Pleșu și cu Blandiana
Și'au pus în noroi coloana
Vertebrală comunistă
Sub o cizmă $oroșistă
Corupt, lacom, viermuit
Pleșu s'a înghesuit
Pe la darnicile curți
Că are mai multe burți
Ochelarii fumurii
I'ascund patimi și furii
L'ar pupa și pe Iohani$$
De i'ar da o vilă gratis
Blandiana ce'a'ngropat
Deținuții într'un loc nefrecventat
Și i'a expus frumoși , grași
Pe cei uciși de draci lași
De sistem e celebrată
De Trinitas lăudată
Fariseică, agentă masonizată
În iad, va fi torturată
Acolo Pleșu va plânge
Va suferi pân'la sânge
Creștinește să sperăm
Să luptăm să 'i îndreptăm
Și cu Bănescu în frunte
Să fugă în gropi de munte
Cu lacrimi de pocăință
Și cu sinceră credință
Să 'l roage pe Daniel
Să se căiască și el !
Plesu
Pleșu are soția cu grad mare în Secu.
turnatoare de la 19 ani și el membru pcr tot de la 19 ani.
a susținut schimbarea predării religiei în scoli cu istoria religiilor.
copilul i-a fost prins comercializând droguri și nu a pățit nimic.
a lins mâinile lui Ceaușescu pentru a fi reprimit în partid ete după aderarea lui și al altora la mișcarea transcendentala.
a susținut bombardarea Iugoslaviei în zi de Paste. Este omul lui Soros și finanțat de bestia asta comunista și marxista la greu.
ana blandiana
scria poezii patriotice la greu. amanta lui Gogu Rădulescu a lui Păunescu și al multor altora. făcea parte din disidenta controlată alături de multe scursuri ale intelectualității românești.
Baconski
total Arnold scria la greu pentru Stalin
el a apărut nu șe știe din ce mama .... un mare secret dat fiind tătucă aventurier comunist
finantat de soros la greu alături de Patapievici și alții
papagagi
destept om dar tot akita multa prostie în capul lui. și el omul lui soros
sigur ca nu apar aceste manevre împotriva bisericii romane ortodoxe dacă un Ciobotea / Daniel nu ar fi mason. Dacă multi prelați alte jeguri sint duplicitari și au bani multi , vile pe afara și copii pe la facultăți grele din Europa ei fuduli cu masini luxoase pe fondul unui creștinism fals ce se vinde în România. Ciobota a afirmat ca s-a vaccinat. a lăsat loc Mișcării masonice Rotary sa între în biserica ortodoxa. Cazul Pittiș fiind clar de ordinară inmormntare unde masonicul și ortodoxia și-au dat mina.
așa ca ... luati aminte. biserica română trebuie restructurată din temelii și aduși adevărați patrioți și naționaliști romani acolo nu o burghezie duplicitara...
așa ca dsistinsii cărturari cu fundul în doua luntre nu fac decit sa arate oglinda cretinismului romanesc care a uitat de valorile exacte. ce zac prin cimitire uitate și morminte cenzurate.
atit.
Inima'mi face TIC
TAC, ma impac
Ca nu's in put, ci'n lac
Ies, vaslind, la atac
Ma bucur de'un copac
De'o floare de mac
Te bucuri si tu, soro TIC ?
Mai bine TAC !
Multumesc frumos.
Ai mare dreptate, soro !
Hristos a Inviat !