

Cristina Tunegaru, profesoara de limba română cunoscută datorită declarațiilor sale în care spunea că nu respectă programa școlară și care a lansat un atac la adresa Gabrielei Firea, a revenit cu un anunț care naște alte controverse.
Profesoara susține că elevii nu ar trebui să fie obligați să citească operele unor autori celebri precum Sadoveanu, Negruzzi sau Slavici, ci ar trebui să fie încurajați să citească ceea ce le place, cel mai important lucru fiind dezvoltarea imaginiației și îmbogățirea vocabularului.
„Mulțumesc domnului Cărtărescu că se alatură în lupta pentru o nouă abordare a literaturii în școală. Ideea că ar exista nume de autori „obligatorii” în gimnaziu trebuie să dispară. Dacă vrem ca elevii noștri să iubească literatura română, atunci trebuie să-i convingem să citească orice. Să alegem texte potrivite, indiferent de autor, texte care să genereze reacții, să stârnească imaginația, râsul, texte vii, actuale. Să renunțăm să mai studiem textele lui Sadoveanu, Negruzzi sau Slavici, doar pentru ca aceștia sunt scriitori canonici – deci obligatorii pentru un bun roman – și să admitem că prin impunerea lor nu formăm nimic, de fapt. Sunt activități în cel mai bun caz care au zero efect educativ pe termen lung. Dar alteori sădim oroarea de lectură, de carte, de învățare și copiii nu citesc acasă.
Ce este un bun roman? Cel care a silabisit cândva nuvelele lui Slavici și-a schimonosit în comentarii poeziile lui Eminescu ? Sau acela care folosește corect limba română, citește în mod curent, este preocupat de învațare și de cunoaștere, se documentează și cercetează și, prin inteligența lui cultivată în școală prin lectură, reușește lucruri extraordinare ?
Să privim cu atenție spre copiii pe care-i avem în față, să înțelegem că ei sunt altfel decât am fost noi, că e firesc să fie așa, sunt mai inteligenți decât toți cei de dinaintea lor, au cunoștinte mai bogate, acces neîngrădit la surse de informație, la tehnologie. Ei nu vor citi decât dacă sunt atrași, momiți spre lectură. Nu vom reuși cu texte prăfuite scrise într-o limbă arhaică, despre țărani din alte secole. Ei vor să afle despre lumea lor. Cu nuiaua, cu frica de note proaste și de pedeapsă nu vom crea cititori. Copiii noștri vor citi numai de drag, numai atunci când îi vom ajuta să dezvolte o relație intimă cu cartea, o comunicare unică cu o lume imaginară în care ei se descoperă și din care învață”, a spus Cristina Tunegaru pe Facebook.
Cristina Tunegaru a devenit cunoscută după ce nu a mai vrut să respecte programa școlară, premeditat, după cum ea însăși recunoaște, pentru că Eminescu, Slavici, basmele populare românești sau pastelurile cad greu elevilor.
Profesoara susține că elevii nu ar trebui să fie obligați să citească operele unor autori celebri precum Sadoveanu, Negruzzi sau Slavici, ci ar trebui să fie încurajați să citească ceea ce le place, cel mai important lucru fiind dezvoltarea imaginiației și îmbogățirea vocabularului.
„Mulțumesc domnului Cărtărescu că se alatură în lupta pentru o nouă abordare a literaturii în școală. Ideea că ar exista nume de autori „obligatorii” în gimnaziu trebuie să dispară. Dacă vrem ca elevii noștri să iubească literatura română, atunci trebuie să-i convingem să citească orice. Să alegem texte potrivite, indiferent de autor, texte care să genereze reacții, să stârnească imaginația, râsul, texte vii, actuale. Să renunțăm să mai studiem textele lui Sadoveanu, Negruzzi sau Slavici, doar pentru ca aceștia sunt scriitori canonici – deci obligatorii pentru un bun roman – și să admitem că prin impunerea lor nu formăm nimic, de fapt. Sunt activități în cel mai bun caz care au zero efect educativ pe termen lung. Dar alteori sădim oroarea de lectură, de carte, de învățare și copiii nu citesc acasă.
Ce este un bun roman? Cel care a silabisit cândva nuvelele lui Slavici și-a schimonosit în comentarii poeziile lui Eminescu ? Sau acela care folosește corect limba română, citește în mod curent, este preocupat de învațare și de cunoaștere, se documentează și cercetează și, prin inteligența lui cultivată în școală prin lectură, reușește lucruri extraordinare ?
Să privim cu atenție spre copiii pe care-i avem în față, să înțelegem că ei sunt altfel decât am fost noi, că e firesc să fie așa, sunt mai inteligenți decât toți cei de dinaintea lor, au cunoștinte mai bogate, acces neîngrădit la surse de informație, la tehnologie. Ei nu vor citi decât dacă sunt atrași, momiți spre lectură. Nu vom reuși cu texte prăfuite scrise într-o limbă arhaică, despre țărani din alte secole. Ei vor să afle despre lumea lor. Cu nuiaua, cu frica de note proaste și de pedeapsă nu vom crea cititori. Copiii noștri vor citi numai de drag, numai atunci când îi vom ajuta să dezvolte o relație intimă cu cartea, o comunicare unică cu o lume imaginară în care ei se descoperă și din care învață”, a spus Cristina Tunegaru pe Facebook.
Cristina Tunegaru a devenit cunoscută după ce nu a mai vrut să respecte programa școlară, premeditat, după cum ea însăși recunoaște, pentru că Eminescu, Slavici, basmele populare românești sau pastelurile cad greu elevilor.
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Câtă dreptate are femeia aceasta!!! Într-adevăr așa este. Mare păcat, că nu a aplicat și în cazul ei principiul acesta excelent, altminteri știa cum să le predea elevilor ei Slavici, Creangă, Sadoveanu, Eminescu, și mai mulți dintr-ai noștri .... Dar nu mai ieșea în evidență în media românească.
Problema e alta: invatam pe Sadoveanu, Negruzzi, Slavici si Eminescu nu neaparat fiindca ar fi canonici si fara ei nu ar exista literatura romana azi (desi si asta ar fi un argument) ci fiindca ne ajuta sa ne descoperim si sa ne formam identitatea de romani.
Ei, ca si multi altii inaintea lor sau dupa ei, au reusit sa puna in textele literare sufletul romanesc, cu care cautam punctele comune, citindu-i. Asta este adevaratul scop al studiului literaturii romane.
Dar evident, in lumea de azi acest lucru, de a avea o identitate bine definita, care sa-i aiba radacinile cat mai adanc in istorie, este interzisa. NE este interzisa...
Aș fi curioasă să aflu dacă azi copiii învață la școală că Eminescu a fost omorât cu premeditare.
Așa cum bine a spus un cititor aici, clasicii literaturii române au reușit să pună în scrierile lor esența sufletului românesc, în care ne regăsim citindu-i. De asta ei sunt de temut pentru agenții globalizării. Această hahaleră de profesoară chiar va lua bucuria de a citi a elevilor. Cum de nu a fost încă mătrășită? Ce fac părinții?
P.S. Încet, încet ni se inoculează un nou limbaj și o nouă semantică; scriitor 'CANONIC' în loc de scriitor clasic. Conform dicționarului, 'canonic' înseamnă "în conformitate cu canoanele; recunoscut de biserică".
Cei care identifică aceste tendințe deviaționiste în limba română ar trebui să reziste utilizării lor.