

Codul rutier se schimbă din 14 februarie 2015, când vor intra în vigoare noi reglementări referitoare la transportul copiilor în maşină. Câteva modificări ale Codului au intrat deja în vigoare în septembrie 2014, când s-a impus obligativitatea purtării centurii de siguranţă de către minori şi interzicerea transportării copiilor mai mici de trei ani în vehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă.
Livrare gratuita in 24 de ore! Orice produs
Printre cele mai importante modificări adoptate se remarcă cea mai mare amendă, care va ajunge la 9600 de lei, scaunul obligatoriu pentru copii, dar şi transformarea amenzilor neplătite de circulaţie în suspendarea permisului.
Noile norme, care vor intra în vigoare în 14 februarie 2015, se referă la transportarea copiilor cu vârsta de până în trei ani şi sunt incluse în Hotărârea Guvernului nr. 11/2015 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 35 din 15 ianuarie 2015.
Mai exact, copiii care au o înălţime de până în 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule care au sisteme de siguranţă (centuri) pentru şofer şi pasageri numai dacă sunt fixaţi/prinşi cu un dispozitiv de fixare în scaun pentru copii. Aceeaşi regulă se aplică şi pentru copiii care au o înălţime mai mare de 135 cm, dar pentru aceştia există şi varianta purtării centurii de siguranţă, în condiţiile de mai jos:
„Copiii cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul", conform HG nr. 11/2015. Trebuie menţionat că unele maşini sunt dotate cu banchete care încorporează scaune înălţătoare pentru copii, acestea putând fi folosite pentru copiii mai înalţi de 135 cm.
Potrivit noilor norme, dispozitivele de fixare în scaune trebuie să fie obligatoriu omologate şi adecvate pentru caracteristicile fizice ale copiilor. Totodată, acestea pot fi instalate pe locurile din spate sau pe locul din faţă al pasagerului. În cazul locului din faţă, instalarea este permisă doar dacă instrucţiunile dispozitivului permit acest lucru şi doar dacă airbagul este dezactivat ori dacă nu există airbag pentru acest loc.
În cazul autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau al taxiurilor, aceste norme nu se aplică, însă este obligatorie supravegherea copilului de către o altă persoană, în afară de şofer.
Totodată, copilul poate fi transportat fără dispozitiv de siguranţă şi fără centură de siguranţă dacă este scutit de medic. În această situaţie, copiii trebuie transportaţi doar pe scaunele din spate şi, dacă au mai puţin de trei ani, trebuie să fie supravegheaţi de o altă persoană în afară de şofer. În acelaşi timp, şoferul trebuie să aibă la îndemână scutirea medicală pe care este menţionată afecţiunea pentru care este contraindicată purtarea sistemelor de siguranţă, precum şi durata de valabilitate a scutirii.
În situaţia în care vehiculul nu este dotat cu sisteme de siguranţă, copiii de până în trei ani trebuie să ocupe orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă şi trebuie să fie supravegheaţi de altă persoană în afară de şofer.
Valoarea amenzilor a crescut în 1 ianuarie 2015, când salariul minim pe economie a fost majorat la 975 de lei. Motivul e simplu: un punct-amendă reprezintă 10% din valoarea salariului minim pe economie, adică 97,5 lei.
Asta înseamnă că amenda cea mai mică va fi de 195 de lei, iar cea mai mare ajunge la 9.750 de lei. Dar nu e cazul să intri în panică, fiindcă valoarea maximă se poate aplica doar în cazul persoanelor juridice (adică firme de transport, firme care se ocupă de întreţinerea drumurilor etc.). Cu alte cuvinte, amenda maximă pentru persoane fizice este de 1.950 de lei.
La articolul 98, alineatul 4 din OUG 195/2002, clasele de sancţiuni sunt următoarele:
a) clasa I - 2 sau 3 puncte-amendă (195 de lei sau 292,5 lei);
b) clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amendă (390 de lei sau 487,5 lei);
c) clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amendă (între 585 şi 780 de lei);
d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă (între 877,5 şi 1.950 de lei);
e) clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amendă (doar pentru persoane juridice - între 2.047,5 şi 9.750 de lei).
Astfel, sancţiunile pentru vorbitul la telefon în timpul condusului fără folosirea sistemelor hands free rămân aceleaşi: două puncte de penalizare pe permisul de conducere („folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive de tip <<mâini libere>>” - articolul 108, alineatul 1, litera a, punctul 2) şi două sau trei puncte-amendă („Amenda contravenţională prevăzută la alin.(1) se aplică şi conducătorului de autovehicul sau tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art.108 alin.(1) lit.a)” - articolul 99, alineatul 2).
De asemenea, sancţiunile pentru nerespectarea obligaţiei şoferulului de a purta centura de siguranţă în timpul mersului sunt neschimbate: două puncte de penalizare („nerespectarea obligaţiei de a purta, în timpul circulaţiei pe drumurile publice, centura de siguranţă ori căştile de protecţie omologate, după caz” - articolul 108, alineatul 1, litera a, punctul 3) şi două sau trei puncte-amendă („Amenda contravenţională prevăzută la alin.(1) se aplică şi conducătorului de autovehicul sau tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art.108 alin.(1) lit.a)” - articolul 99, alineatul 2).
Totodată, pasagerii care nu poartă centurile de siguranţă în timpul deplasării sunt amendaţi cu două sau trei puncte amendă („nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi într-un autovehicul de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, centura sau dispozitivele de siguranţă omologate” - articolul 99, alineatul 1, punctul 8).
Livrare gratuita in 24 de ore! Orice produs
Printre cele mai importante modificări adoptate se remarcă cea mai mare amendă, care va ajunge la 9600 de lei, scaunul obligatoriu pentru copii, dar şi transformarea amenzilor neplătite de circulaţie în suspendarea permisului.
Noile norme, care vor intra în vigoare în 14 februarie 2015, se referă la transportarea copiilor cu vârsta de până în trei ani şi sunt incluse în Hotărârea Guvernului nr. 11/2015 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 35 din 15 ianuarie 2015.
Mai exact, copiii care au o înălţime de până în 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule care au sisteme de siguranţă (centuri) pentru şofer şi pasageri numai dacă sunt fixaţi/prinşi cu un dispozitiv de fixare în scaun pentru copii. Aceeaşi regulă se aplică şi pentru copiii care au o înălţime mai mare de 135 cm, dar pentru aceştia există şi varianta purtării centurii de siguranţă, în condiţiile de mai jos:
„Copiii cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul", conform HG nr. 11/2015. Trebuie menţionat că unele maşini sunt dotate cu banchete care încorporează scaune înălţătoare pentru copii, acestea putând fi folosite pentru copiii mai înalţi de 135 cm.
Potrivit noilor norme, dispozitivele de fixare în scaune trebuie să fie obligatoriu omologate şi adecvate pentru caracteristicile fizice ale copiilor. Totodată, acestea pot fi instalate pe locurile din spate sau pe locul din faţă al pasagerului. În cazul locului din faţă, instalarea este permisă doar dacă instrucţiunile dispozitivului permit acest lucru şi doar dacă airbagul este dezactivat ori dacă nu există airbag pentru acest loc.
În cazul autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau al taxiurilor, aceste norme nu se aplică, însă este obligatorie supravegherea copilului de către o altă persoană, în afară de şofer.
Totodată, copilul poate fi transportat fără dispozitiv de siguranţă şi fără centură de siguranţă dacă este scutit de medic. În această situaţie, copiii trebuie transportaţi doar pe scaunele din spate şi, dacă au mai puţin de trei ani, trebuie să fie supravegheaţi de o altă persoană în afară de şofer. În acelaşi timp, şoferul trebuie să aibă la îndemână scutirea medicală pe care este menţionată afecţiunea pentru care este contraindicată purtarea sistemelor de siguranţă, precum şi durata de valabilitate a scutirii.
În situaţia în care vehiculul nu este dotat cu sisteme de siguranţă, copiii de până în trei ani trebuie să ocupe orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă şi trebuie să fie supravegheaţi de altă persoană în afară de şofer.
Valoarea amenzilor a crescut în 1 ianuarie 2015, când salariul minim pe economie a fost majorat la 975 de lei. Motivul e simplu: un punct-amendă reprezintă 10% din valoarea salariului minim pe economie, adică 97,5 lei.
Asta înseamnă că amenda cea mai mică va fi de 195 de lei, iar cea mai mare ajunge la 9.750 de lei. Dar nu e cazul să intri în panică, fiindcă valoarea maximă se poate aplica doar în cazul persoanelor juridice (adică firme de transport, firme care se ocupă de întreţinerea drumurilor etc.). Cu alte cuvinte, amenda maximă pentru persoane fizice este de 1.950 de lei.
La articolul 98, alineatul 4 din OUG 195/2002, clasele de sancţiuni sunt următoarele:
a) clasa I - 2 sau 3 puncte-amendă (195 de lei sau 292,5 lei);
b) clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amendă (390 de lei sau 487,5 lei);
c) clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amendă (între 585 şi 780 de lei);
d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă (între 877,5 şi 1.950 de lei);
e) clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amendă (doar pentru persoane juridice - între 2.047,5 şi 9.750 de lei).
Astfel, sancţiunile pentru vorbitul la telefon în timpul condusului fără folosirea sistemelor hands free rămân aceleaşi: două puncte de penalizare pe permisul de conducere („folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive de tip <<mâini libere>>” - articolul 108, alineatul 1, litera a, punctul 2) şi două sau trei puncte-amendă („Amenda contravenţională prevăzută la alin.(1) se aplică şi conducătorului de autovehicul sau tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art.108 alin.(1) lit.a)” - articolul 99, alineatul 2).
De asemenea, sancţiunile pentru nerespectarea obligaţiei şoferulului de a purta centura de siguranţă în timpul mersului sunt neschimbate: două puncte de penalizare („nerespectarea obligaţiei de a purta, în timpul circulaţiei pe drumurile publice, centura de siguranţă ori căştile de protecţie omologate, după caz” - articolul 108, alineatul 1, litera a, punctul 3) şi două sau trei puncte-amendă („Amenda contravenţională prevăzută la alin.(1) se aplică şi conducătorului de autovehicul sau tramvai care săvârşeşte o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare, conform art.108 alin.(1) lit.a)” - articolul 99, alineatul 2).
Totodată, pasagerii care nu poartă centurile de siguranţă în timpul deplasării sunt amendaţi cu două sau trei puncte amendă („nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi într-un autovehicul de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, centura sau dispozitivele de siguranţă omologate” - articolul 99, alineatul 1, punctul 8).
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Sustine ideea conform careia amenzile uriase impart soferii in 2 catregorii: smecheri care se descurca si fraieri care o musca si incep sa urasca legea si politistii. Amenda poate fi cat de mica, daca omul stie ca o ia 100% atunci nu se mai incurca cu prostii. Dar cand omul stie ca se descurca sau ca plateste la jumatate sau prostii, atunci amenda nu mai are valoare si cu cat e mai mare, cu atat mai rau.
Este imposibil sa nu iei un galbem atunci cand mergi in oras, ai 30 la ora, esti la 10 metri de intrarea in intersectie si se face galben, ce faci, franezi si iese un accident ? Pana iesi din intersectie poate e rosu si te trage organul pe dreapta ca sa iti serveasca procesul verbal. Sau vii cu 50 si se face galben cu 15-20 de metri, ai om fix in spate, ce faci ?
Sunt multe cazuri in care poti incalca involuntar legea si daca raspunsul e sa ti se dea o amenda de trebuie sa faci credit la banca ca sa o platesti, atunci ceva nu e in regula.
Daca pornim de la premisa ca legea circulatiei pe drumurile publice trebuie sa ma protejeze de iresponsabili atunci gandesc ca cea mai eficienta metoda e sa-i inchidem pentru ca un iresponsabil cu bani va plati amenda in cel mai rau caz iar ziua urmatoare va merge la fel pe drumul public ca e liber si prin urmare noua lege tot nu-si va indeplini efectul pentru care a fost creata.
chiar ca nu este normal sa fi amendat cu mii de lei, daca salarile nu ajung nici la 1000 de lei...
toate lumea a patit deja ca era in intarziere si trebuia sa grabeasca putin... ahhh, si daca vb deja de amenzi... in fata legii sa fie toate la fel, toate lumea sa fie amendat, cand o sa vad ca de la toate lumea o sa fie luat permisul, cine depaseste viteza cu peste 50 km/h, (si sigur ma refer ca sa nici nu ia inapoi permisul peste o zii, de la ceva cunostinte) si toate lumea trebuie sa plateasca amenda la fel...
Nu trebuie sa fi manelist sa incalci legea asta foarte proasta. Poti sa fi doar sa fi un om care lucreaza cu o mie de lucruri pe cap tot timpul si cu 2 copii mici care urla in spate!
Extremistii 's prosti..si de-o parte si de alta!
Sugeti lupa porcilor!
Si sa ma ierte oricine pentru cintura de suguranta. Daca vreau il port daca nu vreu Nu. Pentru viata si sanatatea mea decid eu si nu un gras ingamfat numit parlamentar. daca la un accident frontal am de gand sa zbor pe parbriz e treaba mea. Legea trebuia sa spuna: Daca nu poarta cintura de siguranta se va refuza tratamentul gratuit. (oricum nu e gratuit daca platesti contributia daca nu platesti)
Daca se va organiza o iesire in srada (ceea ce nu prea cred ca doar mamaliga nu eplodeaza) in forta (desigur fara violenta) impotriva acestor abuzuri sai stiti ca vor fi printre primii iesiti.
Sunt conducator auto si eu si am platit amenzi si pentru 62 de km/h. Si am vazut smecheri care nu au platit nici pentru 120km/h.
Asa ca va rog din nou fiti promti si corecti. Nu mai cedati tentatiilor banilor si smecheriilor. Aaplicati legea in mod egal si celui cu Mercedes si celui cu Trabant.
Si apropo, mai lasati si abuzurile. Ca faceti si de astea. Ca orice padure sigur sunt si la voi uscaturi.
naibii de sofat ori maresc si salariile de 10 ori ca si amenzile