Calea ferată la români sau drumul de la drezină la trenul de mare viteză

De Octavian Metoni  /  

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


În genere, istoria acestui mijloc de transport se confundă cu revoluția industrială și ține intrinsec de evoluția societății capitaliste. Astăzi, însă, drumul de fier este folosit fie pentru înlocuirea din ecuație a avionului, fie pentru relaxare pe relațiile spectaculoase din punct de vedere tehnologic, dar ajunse nerentabile. Să analizăm puțin cum se petrec aceste lucruri în țara noastră.

Veșnica înapoiere

Trebuie spus de la bun început că, în momentul în care în România se inaugura primul tronson de cale ferată, București Filaret – Giurgiu, în Anglia căile feroviare aveau deja zeci de ani de existență, iar în State se inauguraseră primele linii transcontinentale. Evident, așa cum trebuie învățați niște elevi silitori, nouă ni s-a spus că am moștenit un sistem retrograd de la Imperiul Otoman, fosta putere garantă. Cum este și normal, această rămânere în urmă a fost, este și va fi veșnică, deoarece explicația ține, iar nouă ne este mai ușor să dăm vina pe alții pentru propria noastră neputință.

Perioada interbelică

După Marea Unire din 1918, CFR cunoaște o extindere fără precedent, iar statul descoperă faptul că este nevoie de căile ferate și că acestea sunt deja vitale pentru existența României Mari. Este o perioadă de modernizare, iar căile ferate nu fac excepție de la regulă. Chiar romancierii interbelici scriu cu nostalgie despre lungile călătorii nocturne, în timp ce o schiță de genul “Bubico” părea a fi de domeniul secolelor trecute. Inclusiv viteza de deplasare crește spectaculos, de la 25 km/h, specifică primei perioade, la 70 km/h, o cifră care îi făcea pe mulți să refuze călătoria din cauza fricii. Sigur, în perioada “la belle époque”, trenurile mergeau cu 100 km/h in vest, iar în perioada cuprinsă între cele două războiale mondiale, în Germania sau în Anglia se depășea frecvent 200km/h.

Căile Ferate Comuniste

În mod paradoxal sau poate că nu, regimul de democrație populară continuă politica de investiții, multe linii sunt dublate, altele electrificate, în timp ce parcul rulant cunoaște o dezvoltare incredibilă. Prețurile la bilete devin permisive pentru toată lumea, astfel încât se poate spune că perioada de glorie a căilor ferate din țara noastră este aceea cuprinsă între anii 1945-1975, an în care stagnarea se impune ușor-ușor și în acest domeniu de activitate. În schimb, în Japonia și în Occident apar rame care depășesc 500km/h și care ruleaza frecvent cu viteze comerciale de 300km/h. Și acest lucru are o explicație, și anume faptul că în Vest orice șomer sau pensionar își permite un autoturism, astfel încât numărul de călători scade dramatic de la an la an. Pentru a-I face pe oameni să rămână fideli trenului, guvernanții de după Cortina de Fier lansează trenurile-rachetă.

După Revoluție

Fără teama de a greși, aceasta este perioada cea mai neagră din istoria căilor ferate. Relații închise, linii înguste declarate falimentare, furturi de cea mai joasă speță, concedieri masive de personal etc. Abia de câțiva ani, s-a înțeles și la noi că drumul de fier trebuie conectat la realitățile pieții. Fie vom avea linii de viteză și/sau de mare viteză, fie le vom închide, cu tot regretul pentru tot ceea ce au însemnat ele pentru milioane și milioane de oameni. Fără a face caz de un fals patriotism, trebuie spus că România are o rețea feroviară super dezvoltată, dar trebuie investit masiv în infrastructura rămasă vetustă. Pe urmă, sunt linii care urmează niște trasee de o frumusețe absolut unică, așa cum sunt Salva – Vișeu, Ilva Mică – Gura Humorului, Bumbești – Livezeni sau Oravița – Anina, dar asemenea traseee sunt cel puțin câteva zeci. Cu o politică de management inteligentă și care să cuprindă în mod obligatoriu niște prețuri decente, ele pot face deliciul turiștilor români sau străini care ne vizitează țara. Sigur, promisiuni am auzit destule, iar ideile se opresc la nivelor bunelor intenții. Și asta, deoarece au ajuns străinii să ne comande până și marca de hârtie igienică sau frecvența cu care trebuie să circule metroul bucureștean. Nu-i nevoie de patriotism, e nevoie de minimul bun simț care diferențiază pe om de animal. Deja se poate lansa o întrebare retorică: “Ce-ați avut cu flota?” Nu de alta, dar dacă lucrurile nu se mișcă, ne vor întreba copiii și nepoții: “Dar cu trenurile ce-ați avut?
Donează pentru ActiveNews!

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.

Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.

ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.

De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei)
RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook
ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews


Pentru știri necenzurate
abonează-te acum!

Este gratis și poți anula oricând abonarea.

ActiveNews România. Caută pagina noastră și pe Telegram.
Top 5 autori
VideoNews

Călin Georgescu la vot cu George Simion:

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.

Comentarii (0)
  1. Ciolacu scoate PSD de la Guvernare dar nu-și dă încă demisia de la șefia PSD. Progresistul Daniel David, propunerea PNL pentru premier intermar. Președintele interimar a luat act și anunță pe 6 mai un prim ministru interimar

  2. Nicușor Dan a aprobat Marșul homosexualilor - ”Bucharest Pride” pentru sâmbătă, 7 iunie, în ajunul Rusaliilor

  3. REZULTATE OFICIALE: Suveraniștii au luat peste 40% - VICTORIA LUI CĂLIN GEORGESCU ȘI GEORGE SIMION! LUPTA se duce în TURUL II cu NICUȘOR SOROS DAN! Au votat peste 9,5 MILIOANE de ROMÂNI! Mobilizare istorică pentru ROMÂNISM la ALEGERILE PREZIDENȚIALE 2025

  4. 3 mai 1997: 28 ani de la una dintre cele mai mari TRĂDĂRI din istoria României: TRATATUL CU UCRAINA. Cum au fost cedate teritorii ale patriei-mamă la îndemnul lui Silviu Brucan - Bruckner și prin mâna lui Adrian Severin - Skvosnik, nepot al Anei Pauker

  5. George Simion l-a spulberat pe Nicușor Dan: Căzut în "falia satanistă"! VIDEO de la prima confruntare, față în față, dintre candidații la prezidențiale, dintre suveranism și progresism

  6. Cu cine votăm la alegerile prezidențiale din 4 mai

  7. Instigare la uciderea lui George Simion după o postare a Victoriei Stoiciu. Singura LGBT-istă din PSD care îl susține pe Nicușor Dan, soroșista s-a plasat împotriva deciziei partidului de neutralitate în Turul 2, alături de pro-LGBT-istul Victor Negrescu

  8. Pericolul celor două specii: Românul de Diaspora și Românul de Casă

  9. Călin Georgescu deconspiră OLIGARHII CARE FURĂ ALEGERI și MAFIA INTERNAȚIONALĂ - “SECRETELE ONU”. Av. Reiner Fuellmich: “Un curajos luptător pentru Libertate” - VIDEO TRADUS

  10. FEAR FACTOR 2

Ultima oră

19:30

UNTOLD, festivalul satanist aprobat de Nicușor Dan în București, mituiește alegătorii. Ion Cristoiu: Ar trebui arestați!

00:30

Cine pune ștampila pe satana pune și satana ștampila pe el

23:10

Profesorul Ilie Bădescu: CARE EUROPĂ?

23:00

Mihai Tîrnoveanu: Ziua Independenței. Călin Georgescu. George Simion

22:30

SPAȚIUL MIORITIC - de Lucian Blaga (9 mai 1895 - 6 mai 1961)

22:00

LA MULȚI ANI, TZA - ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII! NO. 1 LA 20 DE ANI!

21:15

Acad. Florin Constantiniu: 9 mai 1945? În România, nimic de sărbătorit

20:00

Pălitură de osândă pentru UDMR: Viktor Orban a ascultat de Donald Trump și îl susține pe George Simion, ca lider al suveranismului în Europa: ”În lupta pentru creștinism și suveranitate trebuie să ne sprijinim reciproc” - VIDEO

19:50

Un adevărat cavaler! Nicușor Dan își dă la o parte concubina pentru a fi primul în fața camerei - VIDEO

19:40

Patrick André de Hillerin: Nicușor Dan refuză să comunice numele donatorilor săi din precampania electorală

18:23

Adrian Onciu: Marile puncte de divergență ale celor doi finaliști

18:00

BEC și AEP ar trebui să investigheze DEZBATEREA ARANJATĂ de la Euronews. Boala OCULTEI din spatele lui Nicușor Dan. George Simion: Voi pune interesele României pe primul loc. TEMELE fierbinți: AVORT, LGBT, BANI, UCRAINA, RĂZBOI - Analiza ActiveNews

17:30

A început conferința "Dragostea dintre părinți și creșterea armonioasă a copiilor" - VIDEO ÎN DIRECT

17:17

Un celebru artist a anunțat că suferă de cancer în stadiul 4, la 46 de ani

16:00

9 mai: ZIUA INDEPENDENȚEI ROMÂNIEI. Discursul integral al lui Mihail Kogălniceanu