

Judecătoria Timișoara a finalizat de redactat sentința la unul din procesele mele, cel legat de amenda primită în 1 decembrie 2021, cînd am fost încătușat și luat cu forța de jandarmi de la locul unde s-au desfășurat ceremoniile dedicate Zilei Naționale, iar apoi amendat pentru nepurtarea măștii. Amenda a fost anulată iar jandarmeria e obligată să-mi plătească 20 lei cheltuieli de judecată (taxă de timbru).
Am mai scris despre acest proces:
– De ziua națională am fost reținut, încătușat și amendat de jandarmerie
– Contestația
mea față de amenda primită de Ziua națională. „Legiuitorul, în
înțelepciunea sa, a prevăzut purtarea măștilor nu ca o măsură de
ocrotire a sănătății, ci ca o măsură cu caracter propagandistic,
psihologic și sociologic”
– Plîngerea mea împotriva jandarmilor care m-au încătușat de ziua națională rezolvată cu neînceperea urmăririi penale
– 2 din amenzile pandemice primite de mine anulate la Judecătoria Timișoara (primă instanță)
Prezint mai jos și sentința:
R O M Â N I A
JUDECĂTORIA TIMIȘOARA SECȚIA I CIVILĂ
Dosar nr. 33548/325/2021 operator 2881
SENTINȚA CIVILĂ NR. 11307
ȘEDINȚA PUBLICĂ DIN 31.05.2022
PREȘEDINTE: HANTEA DUMITRU GREFIER: BALOGH IASMINA
Pe rol se află soluționarea cauzei civile formulată de petentul MIOC
MARIUS- REMUS, în contradictoriu cu intimatul INSPECTORATUL DE JANDARMI
JUDEȚEAN TIMIȘ (U.M. 0520 Timișoara), având ca obiect plângere
contravențională.
Dezbaterile asupra fondului cauzei au avut loc la termenul din data de
19.05.2022, fiind consemnate în cuprinsul încheierii de ședință de la
acea dată, ce face parte integrantă din prezenta hotărâre, când
instanța, având nevoie de timp pentru a delibera a hotărât următoarele:
INSTANȚA
Deliberând asupra cauzei civile de față, constată următoarele:
Prin cererea înregistrata pe rolul Judecătoriei Timișoara, în data de
06.12.2021, sub nr. 33548/325/2021 petentul MIOC MARIUS-REMUS, în
contradictoriu cu intimatul INSPECTORATUL DE JANDARMI JUDEȚEAN TIMIȘ
(U.M. 0520 Timișoara) a solicitat instanței ca prin hotărârea ce o va
pronunța să dispună anularea Procesului-verbal seria JO nr. 2152132 din
01.12.2021, iar în subsidiar, s-a solicitat înlocuirea amenzii cu
avertisment, cu cheltuieli de judecată.
În motivare, s-a arătat că în data de 01.12.2021, petentul s-a dus în
parcul Scudier pentru a asista la ceremonia desfășurată cu prilejul
zilei naționale a României. Fiindcă se anunțase că la acea ceremonie nu
vor fi acceptate persoanele nevaccinate, petentul a ajuns în acel loc de
la ora 10, deși ceremonia era plănuită să înceapă de la ora 11, însă
vroia să se asigure că i se va permite accesul. Petentul avea asupra sa o
pancardă pe care scria: „Covid = o epidemie de testări de laborator.
Dacă testezi 1 milion de bărbați cu test de sarcină cu precizie de 98%
vei găsi 20000 de bărbați gravizi”. În jurul orei 10:10 niște jandarmi
au venit la petent și i-a solicitat acestuia să părăsească zona.
Petentul a refuzat și a fost luat cu forța, l-au pus la pământ și i-au
fost puse cătușele, fiind dus la sediul jandarmeriei unde i s-a cerut să
se legitimeze și i s-a întocmit proces verbal pentru nepurtarea măștii
de protecție.
Petentul a precizat că a avut masca pe față când s-a întâlnit cu
jandarmii, însă ea a căzut când a fost trântit la pământ și era agățată
de ureche, însă pentru că avea cătușe nu putea să o așeze cum trebuia pe
față.
S-a menționat că nu este adevărat ceea ce s-a reținut în cuprinsul
procesului verbal de contravenție pentru că la acea oră nu era nici o
manifestație de 1 Decembrie, era puțină lume, iar abia de la ora 11 a
început acea manifestare.
De asemenea, ca temei juridic al amenzii s-a invocat art. 65 lit. h) și
art. 66 lit. a din legea nr. 55/2020, însă niciunul dintre aceste
articole nu vorbește despre purtarea măștii de protecție. Textul legal
că purtarea măștii nu face parte din măsurile enumerate, doar la art. 13
lit. a) din legea nr. 55/2020 se vorbește despre posibilitatea
instituirii obligativității purtării măștii și nu se indică vreun ordin
comun al ministerului de interne și al sănătății care să fi prefăcut
posibilitatea instituirii obligativității măștii într-o obligativitate.
Obligativitatea purtării măștii încalcă art. 22 alin. 1 și 2, art. 23 alin. 1, art. 26 alin. 2 și art. 53 din Constituție.
Procesul verbal nu face referire nici direct și nici indirect la art. 13 lit. a) din legea nr. 55/2020.
În drept, au fost invocate prevederile din cuprinsul plângerii contravenționale.
În probațiune, s-a solicitat încuviințarea probei cu înscrisuri, expertiză, proba testimonială, planșe foto, înregistrare video.
La data de 17.01.2022, intimatul a depus la dosar întâmpinare prin care a
solicitat respingerea plângerii contravenționale și menținerea
sancțiunii aplicate prin procesul-verbal cu seria JO nr. 2152132 din
data de 01.12.2021.
În motivare, s-a arătat că în data de 01.12.2021, jandarmii au asigurat
măsurile de ordine publică cu prilejul ceremoniilor organizate în
diverse locuri publice din Mun. Timișoara. Astfel, în Parcul Central,
lângă monumentul Eroului Necunoscut, în zona unde urma să se instaleze
Garda de Onoare, să se depună coroane și să se desfășoare ceremonialul
pentru o astfel de manifestare, jandarmii au constatat prezența unei
persoane, identificată ulterior ca fiind petentul, acesta având asupra
sa o pancartă.
Mai mult, petentul nu purta masca de protecție facială în mod
corespunzător; Inițial, i s-a pus în vedere petentului să nu se
poziționeze în locul respectiv, lângă monument, publicul având
posibilitatea să fie prezent și să staționeze pentru a urmări
ceremonialul religios și militar, dar în alte locuri decât cele unde
urmau să se poziționeze militarii și oficialii prezenți, însă acesta nu a
dorit să se conformeze.
În consecință, s-a trecut la interceptarea și legitimarea petentului,
acesta fiind invitat la autovehiculul de serviciu în vederea verificării
identității și întocmirii actului de sancționare; dată fiind opoziția
acestuia, s-a trecut la conducerea sa spre mașina de serviciu, conduita
sa, potrivnică și agresivă, impunând folosirea forței, constând în
încătușarea sa.
La sediul unității i s-a încheiat și înmânat actul de sancționare a conduitei sale, act încheiat în temeiul legii nr. 55/2020.
Întrucât legiuitorul a sancționat „nerespectarea de către persoanele
fizice a măsurilor individuale de protecție a vieții și pentru limitarea
efectelor tipului de risc produs asupra sănătății persoanelor,
stabilite conform art. 5 alin. (2) lit. d)” — faptă prev. de art. 65
lit. h) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și
combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, persoanei în cauză i s-a
încheiat proces verbal de contravenție, sancțiunea aplicată fiind cea
minimă prevăzută de către legiuitor, conform art. 66 lit. a) din legea
nr. 55/2020.
Art. 5 alin. 2 lit. d) din Legea nr. 55/2020 face referire la Măsurile
pentru asigurarea rezilienței comunităților, acestea privind măsurile de
protecție a vieții și pentru limitarea efectelor tipului de risc produs
asupra sănătății persoanelor, inclusiv instituirea carantinei sau a
izolării la domiciliu, textele legale menționate raportându-se și la
conținutul H.G. nr. 1 183/2021, în vigoare la data constatării faptei.
În vederea prelungirii stării de alertă pe teritoriul României, pentru
stabilirea măsurilor pe perioada acesteia și aplicarea prevederilor
Legii nr. 55/2020, legiuitorul a emis H.G. nr. 1183/2021 privind
prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 9
noiembrie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata
acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de
COVID-19. Astfel, așa cum prevede art. 4 din H.G nr. 1 183/2021 „Regimul
contravențional aplicabil pentru nerespectarea măsurilor prevăzute în
anexele nr. 1-3 este cel stabilit la art. 64-70 din Legea nr. 55/2020
privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei
de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare.”
Astfel, prin actul normativ menționat se stabilește durata prelungirii
stării de alertă, măsurile care se aplică și instituțiile responsabile
pentru punerea lor în practică. În anexa nr. 2 la H.G. nr. 1183/2021
sunt prevăzute măsurile pentru asigurarea rezilienței comunităților, la
art. I dispunându-se că „În condițiile art. 5 alin. (2) lit. d) și ale
art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru
prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu
modificările și completările ulterioare, în spațiile publice, spațiile
comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă se
poate institui obligativitatea purtării măștii de protecție, astfel
încât să acopere nasul și gura, în condițiile stabilite prin ordinul
comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne,
emis în temeiul art. 13 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020,
cu modificările și completările ulterioare, sau în alte zone cu
potențial de aglomerare stabilite prin hotărâre a comitetului
județean/al municipiului București pentru situații de urgență.”
Emis, de asemenea, în aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. d) și
art. 13 din Legea nr. 55/2020, Ordinul comun al ministrului afacerilor
interne și ministrului sănătății nr. 2282/156/2021 privind instituirea
obligativității purtării măștii de protecție, a triajului epidemiologic
și dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării
cu virusul SARSCoV-2 pe durata stării de alertă — în vigoare la data
constatării faptei contravenționale – prevede, cu claritate, la art. l,
faptul că: „(1) Se instituie obligativitatea purtării măștii de
protecție, astfel încât să acopere nasul si gura, în toate spatiile
publice închise și deschise, precum și la locul de muncă și în
mijloacele de transport în comun. (2) Se exceptează de la măsura
prevăzută la alin. ( l ) următoarele categorii de persoane: a) copiii cu
vârstă mai mică de 5 ani; b) persoanele care la locul de muncă sunt
singure în birou; c) prezentatorii TV și invitații acestora, cu condiția
respectării distanței de 3 metri între persoane; d) reprezentanții
cultelor religioase, în timpul slujbelor, cu condiția respectării
distanței de 3 metri între persoane; e) persoanele care desfășoară
activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante
(temperaturi ridicate, umiditate crescută etc.) sau activități
sportive.”.
S-a precizat că procesul verbal de contravenție este legal întocmit, cu
respectarea cerințelor prevăzute de lege, fiind încheiat la sediul
unității, fiind consemnate atât semnăturile, cât și obiecțiile
petentului față de conținutul actului de sancționare.
Plângerea petentului conține motive de circumstanță, încercându-se, în realitate, sustragerea de la răspundere.
Chiar petentul admite faptul că, știind despre măsurile stabilite de
autorități referitoare la interdicția asistării la ceremoniile
organizate la 1 Decembrie pentru persoanele nevaccinate, a ajuns
anterior orei de începere a manifestației, pentru a nu fi pus „în
penibila situație de a i se refuza accesul”, iar atunci când i s-a
solicitat să părăsească zona respectivă, a refuzat acest lucru.
Susținerile petentului referitoare la „măsurile cu caracter
propagandistic, psihologic și sociologic”, precum și citarea
afirmațiilor unor diverse persoane exced cadrului legal ce dispune cu
privire la analizarea temeiniciei și legalității actului de sancționare.
Nici excepția de neconstituționalitate a art. 13 lit. a) din Legea nr.
55/2020 invocată de către petent nu este una întemeiată, textul
respectiv neavând legătură cu soluționarea cauzei, art. 13 lit. a) din
actul normativ respectiv nefiind menționat în actul de sancționare
contestat și care face obiectul prezentei cauze.
Mai mult, Curtea Constituțională s-a pronunțat asupra
constituționalității textului în cauză. Astfel, prin decizia nr. 381 din
8 iunie 2021 publicată în Monitorul Oficial nr. 836 din 01.09.2021,
Curtea Constituțională „Respinge, ca neîntemeiată, excepția de
neconstituționalitate ridicată de și constată că dispozițiile art. 5
alin. (2) lit. d), ale art. 13 lit. a), ale art. 65 lit. h), ale art. 66
lit. a), în ceea ce privește trimiterea la art. 65 lit. h), și ale art.
67 alin. (l ) și alin. (2) lit. b), c) și d) din Legea nr. 55/2020
privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei
de COVID19 sunt constituționale în raport cu criticile formulate.”,
decizia fiind definitivă și general obligatorie.
În consecință, s-a apreciat că se impune respingerea ca inadmisibilă a
excepției invocate, în conformitate cu prevederile art. 29 alin. 1 din
Legea nr. 47/1992.
Doar lipsa mențiunilor limitativ enumerate în art. 17 din O.G. nr.
2/2001 atrage nulitatea absolută a procesului verbal de contravenție,
nefiind incidente astfel de situații în prezenta cauză.
S-a solicitat să se aibă în vedere și obligația tuturor persoanelor de a
respecta normele de conduită privind prevenirea și combaterea
răspândirii bolilor (coronavirusului), așa cum au fost stabilite de
către autorități și instituțiile publice specializate.
Sancțiunea contravențională a fost aplicată ca urmare a comportamentului
petentului și poate fi utilă acestuia în reanalizarea conduitei sale în
viitor, în societate, neputând fi omise starea de alertă instituită la
nivel național și măsurile care au fost dispuse de legiuitor și
aplicabile acestei perioade.
S-a mai arătat că petentul a mai fost sancționat contravențional pentru
conduita sa constând în nerespectarea prevederilor legale, sancțiuni
contestate și aflate pe rol, în diverse faze, la instanțele de judecată,
astfel :
1. prin procesul verbal de contravenție cu seria JO nr. 2078317 din
08.11.2020, în sarcina acestuia reținându-se săvârșirea contravenției
prevăzute de art. 26 alin. I lit. d) din Legea nr. 60/1991;
2. prin procesul verbal de contravenție cu seria JO nr. 1927896 din
15.11.2020, în sarcina acestuia reținându-se săvârșirea contravenției
prevăzute de art. 65 lit. h) din Legea nr. 55/2020;
3. prin procesul verbal de contravenție cu seria JO nr. 2078178 din
06.12.2020, în sarcina acestuia reținându-se săvârșirea contravenției
prevăzute de art. 65 lit. h) din Legea nr. 55/2020;
4. prin procesul verbal de contravenție cu seria JO nr. 2167280 din
14.03.2021, în sarcina acestuia reținându-se săvârșirea contravenției
prevăzute de art. 65 lit. o) din Legea nr. 55/2020;
5. prin procesul verbal de contravenție cu seria JO nr. 2134544 din
26.09.2021, în sarcina acestuia reținându-se săvârșirea contravenției
prevăzute de art. 26 alin. I lit. d) din Legea nr. 60/1991.
În ce privește solicitarea formulată în subsidiar de înlocuire a amenzii
cu sancțiunea avertismentului, s-a considerat că, față de
circumstanțele concrete ale prezentei cauze, de absența indicării, de
către petent, a unor elemente care să justifice aplicarea sancțiunii
avertismentului, de nesinceritatea, precum și de conduita făptuitorului,
de persistența sa în săvârșirea de fapte contrare prevederilor legale,
considerăm că nu se impune reindividualizarea sanctiunii nefiind
îndeplinite criteriile expres prevăzute de legiuitor pentru aplicarea
avertismentului, sancțiunea care a fost aplicată întrunind exigentele de
proporționalitate prevăzute de art. 21 alin. 3 din O.G. nr. 2/2001.
De asemenea, tinând cont că în cauză este vorba de o constatare
personală a agentului constatator – ex propriis sensibus, aflat în
exercitarea atribuțiilor de serviciu, este justificată prezumția de
legalitate și adevăr a actului de sancționare, așa cum au apreciat
instanțele de judecată, instanța de control constituțional dar și
C.E.D.O. Astfel, potrivit jurisprudenței CEDO, în măsura în care
procesul verbal de constatare a contravenției nu este afectat de vicii
de legalitate, valoarea sa probatorie nu este exclusă. In raport de
principiile stabilite de Curte, ar fi lipsit de logică să le fie
recunoscut statelor parte la Convenție dreptul de a învesti organe
administrative cu competența de sancționare a unor fapte minore, fiind
conformă convenției procedura de aplicare și executare a unei sancțiuni
contravenționale pe baza unui act necontestat în fața instanței, având
implicit și valoare probatorie, iar în momentul formulării unei
contestații judiciare împotriva unui alt act, de același gen, acordarea
unei relevanțe probatorii acestuia să contravină Convenției — Cauza
Neata vs. România, Decizia CEDO Camera a III-a/18.11 .2008.
Așa cum a statuat Curtea Constituțională, „instanța competentă să
soluționeze plângerea îndreptată împotriva procesului-verbal de
constatare și sancționare a contravenției este obligată să urmeze
anumite reguli procedurale, în virtutea cărora sarcina probei aparține
celui care afirmă ceva în instanță, iar nu celui care a întocmit
procesul-verbal de contravenție” – Decizia nr. 630/2012.
În probațiune, s-a solicitat proba cu înscrisuri și cu înregistrarea video efectuată la fața locului.
În drept, s-a invocat art. 205, 315 și 41 1 Cod de procedură civilă, O.G. nr. 2/2001, Legea nr. 55/2020, H.G. nr. 1183/2021.
La data de 25.02.2022, petentul a depus răspuns la întâmpinare solicitând admiterea plângerii contravenționale.
Sub aspectul probatoriului, instanța a încuviințat și administrat proba
cu înscrisurile aflate la dosarul cauzei, considerând aceste probe
admisibile și apte să ducă la soluționarea cauzei, în temeiul art. 255
C.pr.civ.
Din cuprinsul procesului verbal de contravenție seria JO nr. 2152132 din
01.12.2021 întocmit de intimat, în fapt, instanța a reținut că petentul
a fost amendat contravențional, fiindcă în data de 01.12.2021,
aflându-se în parcul Scudier din Timișoara nu a purtat mască de
protecție astfel încât să îi acopere gura și nasul pe timpul
desfășurării manifestațiilor cu prilejul zilei de 1 Decembrie.
În drept, s-a reținut că petentul a încălcat prevederile art. 65 lit. h)
din Legea nr. 55/2020 care prevede că "nerespectarea de către
persoanele fizice a măsurilor individuale de protecție a vieții și
pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sănătății
persoanelor, stabilite conform art. 5 alin. (2) lit. d)”.
În temeiul art. 5 alin. 2 lit. d) și art. 13 lit. a) din Legea nr.
55/2020 a fost emis Ordinul comun al Ministrului Afacerilor Interne și
Ministrului Sănătății nr. 2282/156/2021 prin care s- a instituit
obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice încât
să acopere nasul și gura pe perioadă stării de alertă începând cu data
de 04.11.2021.
Acest Ordin a fost emis în temeiul art. 13 lit. a) din legea nr. 55/2020
modificat la data de 06.11.2020 prin OUG nr. 192/2020 care prevede după
modificare "obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile
publice, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la
local de muncă”.
În forma sa inițială îniante de modificarea care a avut loc prin
dispozițiile OUG nr. 192/2020, art. 13 lit. a din legea nr. 55/2020
prevedea că "pe durată stării de alertă, prin Ordin comun al Ministrului
Sănătății și Ministrului Afacerilor Interne se poate instituí: a)
obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice
închise, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la
local de muncă”.
După amendarea petentului pentru nepurtarea măștii în spațiul public,
s-a admis excepția de neconstituționalitate a OUG nr. 192/2020 prin
Decizia CCR nr. 50/2022 publicată în Monitorul Oficial din 25.03.2022.
Prin această Decizie s-a declarat neconstituțională în ansamblu această
ordonanță OUG nr. 192/2020 prin care se modificase dispozițiile art. 13
lit. a) din legea nr. 55/2020, iar după declararea ca neconstituțională a
acestei ordonanțe art. 13 lit. a) din legea nr. 55/2020 a revenit la
forma anterioară modificării, iar Ordinul nr. 2282/156/2022 a fost
abrogat.
Potrivit art. 147 alin. 1 și 4 din Constituția României „(1)
Dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din
regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează
efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții
Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după
caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile
Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind
neconstituționale sunt suspendate de drept.; (4) Deciziile Curții
Constituționale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data
publicării, deciziile sunt general obligatorii și au putere numai pentru
viitor.”.
În interpretarea dispozițiilor menționate mai sus din Constituția
României, Curtea Constituțională a reținut, în ceea ce privește efectele
unei decizii de admiterea a excepției de neconstituționalitate că
„Decizia de constatare a neconstituționalității face parte din ordinea
juridică normativă, prin efectul acesteia prevederea neconstituțională
încetându-și aplicarea pentru viitor” (a se vedea Decizia nr.
847/08.07.2000 a Curții Constituționale publicată în Monitorul Oficial
nr. 605 din 14.08.2008). În aceste condiții, Decizia de constatare a
neconstituționalității se va aplica în privința raporturilor juridice ce
urmează a se naște după publicarea sa în Monitorul Oficial al României
(facta futura), însă având în vedere faptul că excepția de
neconstituționalitate este de principiu o chestiune prejudicială, o
problemă juridică a cărei rezolvare trebuie să precedară soluționarea
litigiului (a se vedea Decizia nr. 660/2007) și un mijloc de apărare
care nu pune în discuție fondul pretenției depuse judecății, aceasta nu
poate constitui doar un instrument de drept abstract, prin aplicarea
deciziilor de constatare a neconstituționalității numai raporturilor
juridice care urmează a se naște, deci unor situații viitoare ipotetice,
întrucât și-ar pierde caracterul concret. Așadar, Curtea a reținut că
aplicarea pentru viitor a deciziilor sale vizează atât situațiile
juridice ce urmează a se naște (facta futura), cât și situațiile
juridice pendinte (cauzele aflate pe rolul instanțelor judecătorești la
momentul publicării deciziei de admitere a excepției de
neconstituționalitate, în care respectivele dispoziții sunt aplicabile)
și în mod excepțional, aceste situații care au devenit facta praetirita,
adică cauzele în care a fost invocată excepția de neconstituționalitate
(a se vedea Decizia nr. 404/2016 și Decizia nr. 874/2018).
Având în vedere aceste considerente reținute de Curtea Constituțională
în motivarea deciziilor sale cu privire la efectele de ordin
constituțional ale acestora, instanța apreciază că Decizia Curții
Constituționale nr. 50/2022 prin care a fost declarat neconstituțională
în totalitate OUG nr. 192/2020, se aplică și în prezenta cauză află pe
rolul Judecătoriei la data publicării acestei Decizii în Monitorul
Oficial (25.03.2022) și în consecință, argumentul intimatei că această
decizie nu ar fi incidentă în speță este nefondat urmând a fi respins.
Conform dispozițiilor art. 12 alin. 1 din O.G. nr. 2/2001 Dacă printr-un
act normativ fapta nu mai este considerată contravenție, ea nu se mai
sancționează, chiar dacă a fost săvârșită înainte de data intrării în
vigoare a noului act normativ, principiul retroactivității legii
contravenționale fiind de ordin constituțional. Se remarcă că nu este
vorba de o lege nouă, ci de o decizie a Curții Constituționale, astfel
că în raport de dispozițiile art. 47 din O.G. nr.2/2001 care prevăd că
dispozițiile O.G. nr. 2/2001 se completează, din punct de vedere al
dreptului material, cu dispozițiile Codului penal, se ajunge la
reglementarea dezincriminării din acest act normativ.
În materie penală, dispozițiile art. 4 din Codul penal care
reglementează dezincriminarea au fost explicate prin Decizia nr.
651/2018 a Curții Constituționale. Prin această decizie, Curtea
Constituțională a României a reținut următoarele „(…) curtea constată că
posibilitatea producerii unor efecte specifice dezincriminării unei
fapte sau specifice intervenirii unei pedepse mai ușoare decât cea care
se execută poate fi generată nu numai de o lege nouă de dezincriminare
sau o lege penală mai favorabilă, ci și de însăși o decizie a Curții
Constituționale prin care se constată neconstituționalitatea unei norme
de incriminare. Astfel, dezincriminările intervin atât prin intermediul
abrogării/modificării textelor legale preexistente, dar și prin
intermediul deciziei Curții Constituționale prin care se admite excepția
de neconstituționalitate a unei norme de incriminare, cu consecința
constatării neconstituționalității întregului text de incriminare (…)
sau a unui/unor element/e constitutiv/e din conținutul normei de
incriminare.(…) Or, decizia Curții Constituționale prin care este
constatată neconstituționalitatea unei norme de incriminare face ca, de
la data publicării sale, fapta incriminată și considerată anterior
socialmente periculoasă să nu mai existe, adică produce efecte similare
unei legi de dezincriminare.(…)”.
Deși este adevărat că decizia nr. 651 din 20.12.2018 a fost pronunțată
de Curtea Constituțională într-o chestiune de drept care interesează
materia penală, instanța reține totuși că raționamentul curții se aplica
mutatis mutandis și în materie contravențională, știut fiind că materia
contravențională se aseamănă prin ilicit cu materia penală (art. 47 din
OG nr. 2/2001), iar legea contravențională poate dispune și ex tunc
(art. 15 alin. 2 din Constituția României).
În lumina celor de mai sus, rezultă că de la data publicării Deciziei
Curții Constituționale, aceasta va avea efectul unei legi de
„dezincriminare” a contravențiilor la regimul stării de urgență. În
concret, chiar dacă efectele deciziei Curții se produc numai pentru
viitor, ceea ce retroactivează este însăși legea contravențională, care
nu mai sancționează contravențiile respective.
Faptele care nu au fost sancționate până la data publicării Deciziei
Curții Constituționale nu mai pot fi sancționate, iar sancțiunile
aplicate pentru o contravenție dezincriminată nu mai pot fi executate,
astfel cum s-a statuat și prin Decizia nr. 228/2007 a Curții
Constituționale prin care art. 12 alin. 1 din O.G. nr.2/2001 a fost
declarat neconstituțional în măsura în care prin sintagma „nu se mai
sancționează” prevăzută în text se înțelege doar aplicarea sancțiunii
contravenționale, nu și executarea acesteia.
Față de aceste considerente, în temeiul art. 34 din OG nr. 2/2001,
instanța apreciază că se impune admiterea acțiunii și anularea
procesului-verbal seria JO nr. 2152132/01.12.2021, contestat deoarece
fapta săvârșită nu este prevăzută de legea contravențională – ca urmare a
efectelor deciziei Curții Constituționale și va exonera petentul de la
plata amenzii contravenționale, iar în temeiul art. 453 alin. 1 C. proc.
civ., va obliga intimatul să plătească petentului suma de 20 lei
cheltuieli de judecată, taxă judiciară de timbru.
PENTRU ACESTE MOTIVE, ÎN NUMELE LEGII, HOTĂRĂȘTE:
Admite plângerea formulată de petentul MIOC MARIUS (…), în
contradictoriu cu intimatul INSPECTORATUL DE JANDARMI JUDEȚEAN TIMIȘ
(U.M. 0520 Timișoara) cu sediul in Timișoara, str. Gh. Barițiu nr.
19-21, județul Timiș.
Dispune anularea procesului-verbal de contravenție seria JO nr. 2152132/1.12.2021 întocmit de intimat.
Exonerează petentul de la plata amenzii contravenționale.
Obligă intimatul să plătească petentului suma de 20 lei cheltuieli de judecată. Cu apel în 30 de zile de la comunicare.
Pronunțată în ședința publică din 31.05.2022.
PREȘEDINTE HANTEA DUMITRU
GREFIER BALOGH IASMINA
Red. H.D./Tehnored. B.I./30.06.2022/4 ex./2 com.
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Romanilor, timp de 2 ani, firma privata Romania a facut GENOCID prin eroi si politicieni, sa nu uitam asta niciodata!!! Au ucis cu sange rece direct si indirect zeci, sute de mii de romani! La care o sa mai adaugam in curand si victimele cancerului ce lucreaza acum de zor in cei injectati! Sa vedeti atunci dezastru national!!
Criminalii trebuie judecati in Procesul Covidului Inexistent si condamnati la pedeapsa cu moartea!! Altfel ne vor omori in continuare!
Felicitari, domnule Marius Mioc!