Lucian Ciuchiță: Cărtărescu și șablonul mediocrității

De Lucian Ciuchiță  /  

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Literatura captivă: Cărtărescu și șablonul mediocrității

Într-o lume în care se așteaptă ca marii scriitori să transforme cuvântul într-un instrument nobil, elegant, capabil să răsune în inimile cititorilor cu ecoul clar al adevărului și al frumuseții, Mircea Cărtărescu rămâne un fenomen care provoacă nu atât admirație, cât perplexitate. Umberto Eco spunea, cu rafinamentul unui gânditor profund, că scriitorii slabi ascund goliciunea ideilor sub masca cuvintelor grosolane, iar observând opera lui Cărtărescu, este greu să nu te întrebi dacă nu cumva suntem martorii unui exemplu viu al acestei afirmații.

Să fie acest autor propunerea României pentru premiul Nobel?

Ar trebui să se ridice, inevitabil, o întrebare care frământă conștiințele critice: cum a ajuns un scriitor acuzat de-a lungul carierei de preluarea tehnicilor altora, de la T.S. Eliot, la Dada, să reprezinte literatura noastră pe o asemenea scenă?

Controversa nu este nouă; încă de la debutul său poetic, Cărtărescu a fost acuzat de plagiat, o chestiune mascată pe atunci de expresia „a împrumutat tehnica enciclopedizant-alexandriană”, dar care ridică acum un semn de întrebare și mai mare asupra originalității sale. Nu este oare ciudat că un stil atât de discutabil a fost susținut constant cu fonduri considerabile? Este vorba despre suma colosală de 15 milioane de euro, bani publici care au alimentat o campanie de promovare susținută, dându-i lui Cărtărescu titluri și distincții în măsura în care Sistemul, parcă omniprezent, a considerat oportun să îi ofere acei lauri.

Așa cum politicienii își dobândesc cu ușurință doctorate, fără o bază academică solidă, tot astfel premiile lui Cărtărescu par să fie o vitrină construită pe meritul unor relații mai degrabă decât al literaturii autentice. Limbajul său este adesea greu de pătruns, încărcat de metafore obscure și construcții care par mai degrabă să sufoce decât să eleveze textul. Un discurs stilistic ce pare destinat mai degrabă unui joc de artificii lexical decât unei comunicări autentice, unde un amestec de imagini scabroase și versificație inconstantă face dificilă identificarea unui mesaj artistic profund. Este o literatură care, paradoxal, ajunge să semene mai mult cu exercițiul de retorică al unui elev nesigur decât cu vocea unui artist matur.

Ne întrebăm astfel, cu îngrijorare: ce fel de literatură susține acest sistem? Și, mai important, încotro ne poartă criteriile noastre de valoare?

Propus în repetate rânduri la Premiul Nobel, Mircea Cărtărescu este o figură controversată a literaturii române contemporane. Deși mult tradus și publicat pe piețele internaționale, adesea cu sprijin financiar din fondurile statului român, aura sa de „mare scriitor” pare construită pe o combinație de ambiție individuală și o susținere instituțională inteligent orchestrată.

Autorul însuși și-a proclamat statutul de „prozator ultramodern” cu o convingere aproape ostentativă.

Această scriitură obsedată de „materia visului” și îmbogățită cu fluxuri interminabile de cuvinte, fraze care se întind pe pagini întregi și descrieri adesea redundante, reușește să impună o atmosferă unică, dar provoacă o exasperare inevitabilă. Lipsa de structură epică și logica repetitivă devin formulele sale stilistice, împiedicând cititorul să fie absorbit cu adevărat într-o narațiune. În acest tărâm al deliriului și reveriei, autorul nu se oprește la explozia imagistică; el își transformă opera într-un teritoriu al fanteziei macabre și ritualurilor scabroase, contaminat cu considerații livrești și teorii literare. Efectul este de a construi un „roman” la limita eseului, o ficțiune în care însăși ficțiunea este suspendată, alunecând într-un teritoriu al introspecției fără finalitate.

În vastul său corpus, constând în mii de pagini în care visele, amintirile și autoanalizele sunt reciclate de la un text la altul, Cărtărescu nu pare să ofere diversitate epică, ci mai degrabă un labirint închis în jurul propriului sine. Întreaga operă devine un spațiu al autoreflexiei hipertrofiate, un „eu” care se reconstituie din fragmente de amintiri și obsesii, fără a dezvolta cu adevărat personaje distincte.

Avem, de fapt, un singur protagonist — o proiecție autobiografică a autorului — captiv în propria introspecție, cufundat într-o lume halucinatorie în care granițele dintre real și imaginar se estompează până la completa dizolvare.

În mod provocator, operele lui Cărtărescu abundă în imagini sexuale controversate și repetitive. De la scene homosexuale și lesbiene, care în contextul unui roman postmodern nu surprind neapărat, până la inserții cu conotații de incest sau explorări ale fluidității de gen, textul pare să meargă dincolo de explorarea identității și să atingă o zonă programatică, ca un „repertoriu” de subiecte scandaloase și „inconfortabile”, desfășurat parcă pentru a satisface o curiozitate morbidă. Întrebarea care se naște, în mod firesc, este dacă aceste inserții sunt un ”instrument literar” sau dacă ele răspund, mai degrabă, unor așteptări ale tendinței globaliste.

Gloria lui Mircea Cărtărescu, consolidată în parte de valul postmodernismului și de o agendă culturală internațională în plină expansiune, ridică, astfel, întrebarea. Este un produs cultural al vremurilor ”moderne”, susținut de o rețea de interese literare și financiare mai extinsă?

Într-o perioadă în care literatura este deseori subjugată unui set de cerințe sociale și ideologice, este poate cazul să privim cu ochi critici acest fenomen: eliberarea de artificii și evaluarea pe termen lung a literaturii trebuie să fie criteriile prin care ne definim valorile, și nu presiunea unei agende globaliste.

Cine îl propulsează, mereu și mereu, pe Cărtărescu către Premiul Nobel pentru Literatură? Dacă e vorba de o comisie, cine îi evaluează pe cei ce o compun? Nu vedeți absurdul situației?

Donează pentru ActiveNews!

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.

Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.

ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.

De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei)
RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook
ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews


Pentru știri necenzurate
abonează-te acum!

Este gratis și poți anula oricând abonarea.

ActiveNews România. Caută pagina noastră și pe Telegram.
Top 5 autori
VideoNews

Câți manifestanți au participat la mitingul din 12 ianuarie 2025

VIDEO DIN DRONĂ - MARELE MITING AUR PENTRU DEMOCRAȚI|E ȘI LIBERTATE:

IPS Teodosie - Ideal ar fi ca viitorul președinte să fie un om al lui Dumnezeu:

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.

Comentarii (7)
  • eu-noi 04.12.2024 00:15
    Scrierile acestui emanat seamana cu textele output de pe ChatGPT, care tradeaza doctrina/ ideologie. Simti duh necurat, cel mult "fara duh". PS: era sa scriu "ChatLGBT", ceea ce nu era departe ... :))
  • INJECTIA FINALA 04.12.2024 08:51
    Telectuali aiuriti
    Cu neuroni clabuciti
    Corupti, vicleni, zapaciti

    De draci zilnic biciuiti

    Ca sa minta, sa insele
    Constiintele rebele
    Dar cât vor straluci stele

    Vor fi doar bi(E) te lichele

    Umbra vor face, plapanda,
    României,cea vesnic fecunda
    Maine unde'or sa se'ascunda
    Cei cu logoreea lunga ?

    Hai sa'i azvarlim in unda !
  • INJECTIA FINALA 04.12.2024 08:52
    CHATLGBT ? BINE GASIT
  • Dorian Aurelian 4522 04.12.2024 00:33
    Din slabele reactii pe tema "Cartarescu" se vede bine ca impostorul asta nu e bagat in seama de nimeni.
  • Briela 04.12.2024 08:16
    Excelentă remarcă!
  • DanielaBMED 04.12.2024 07:54
    O fi susținut financiar de LGBTQ...
  • Michaela H 04.12.2024 08:37
    "Cine îl propulsează, mereu și mereu, pe Cărtărescu către Premiul Nobel pentru Literatură?" este o buna intrebare si raspunsul nu este un mister. Institutul Cultural Roman, un brat al Open Society, bucataria lui George Soros. Mai trist este ca sint deturnate fonduri din bugetul de stat, pentru ca daca Soros ar finanta halucinatiile acestui psihopat, nu s-ar vinde si nici nu ar fi citite de nimeni. In arta, cred ca cea mai buna paralela este Marina Abramovic, un alt fenomen de narcisism pervers si grotesque cu sustinere politica. Vedeti "Tristan Tzara și rădăcinile evreiești ale Dada" –
    https://www.theoccidentalobserver.net/2023/04/13/tristan-tzara-si-radacinile-evreiesti-ale-dada-partea-1-din-3/
Ultima oră

23:24

Strigătul lui Eminescu

22:10

Mihai Viteazul descris la 1601 drept Ahile al Carpaților. În viitorul apropiat: Sfântul Mihai Viteazul Întregitorul (15 ianuarie 1558 - 9 August 1601)

21:30

ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNUL ABSOLUT: MIHAI EMINESCU - MĂRTURIE DESPRE MINE ÎNSUMI. Mărturisesc: Vladimir Beliș, Dimitrie Vatamaniuc, Ion Filipciuc, Theodor Codreanu, Nae Georgescu, Ilie Bădescu, Mihai Ungheanu, PF Patriarh Teoctist

20:10

OPERA POLITICĂ a Românului Absolut, disponibilă tuturor online într-un portal unic: Mihai-Eminescu.Ro. Academia Română și NeamUnit oferă și aplicația gratuită Mihai Eminescu - Întreaga Operă

20:00

LA NAȘTEREA LUI MIHAI VITEAZUL, în aceeași zi cu MIHAI EMINESCU. Părintele Justin Pârvu și Mănăstirile de la Petru Vodă despre Mihai Viteazul Întregitorul: UN SFÂNT! (15 ianuarie 1558 - 9 August 1601)

19:35

ADEVĂRUL BISERICII: Minune la Tomis - Ce a spus ÎPS Teodosie, după ce o femeie posedată s-a vindecat când i-a citit Molitfele Sfântului Vasile cel Mare. VIDEO

19:20

Mel Gibson spune că Big Pharma îl vrea mort fiindcă a îndrăznit să spună care este tratamentul cancerului

19:05

Av. Ingrid Mocanu sparge dinții dictaturii cu legea în mână: Călin Georgescu NU trebuia să marcheze NIMIC pe TikTok, nimic în online

18:20

Maria Eftime: Ziua de naștere a lui Mihai Eminescu ar trebui să fie semnalul nostru de a ne ridica, nu doar o simplă comemorare, fiindca Eminescu a avut curajul să se ridice împotriva nedreptății

17:24

Încă o moarte subită! La Timișoara un șofer a murit așteptând la semafor

16:48

Ion Cristoiu: Eminescu este un mare naționalist! Un model de patriotism, un model de românism. Klaus Iohannis, pe urmele Anei Pauker

16:10

Adrian Onciu: Ce riscă autorii loviturii de stat

15:35

Călin Georgescu - Shawn Ryan. INTERVIU SUBTITRAT ÎN ROMÂNĂ

15:00

Sorin Roșca Stănescu: Pro-român și anti-român

15:00

Prof. Ilie Badescu: ”Mihai Eminescu: chestiunea rasială” și teoria ”păturii superpuse” (I)