
Foto: Basilica

Comunicat de Presă: Problema ridicării Arhiepiscopiei Tomisului la rang de Mitropolie. Final:
„(...)De aceea, încălcarea ordinii statutare a Bisericii și tulburarea păcii din viața Bisericii și a societății prin acte de răzvrătire, indisciplină și presiune publică vor fi înscrise pe ordinea de zi a viitoarei ședințe a Sfântului Sinod.
Cancelaria Sf. Sinod”
În primul rând, deși sună pompos, „Cancelaria Sf. Sinod” este o afacere strict patriarhală, ajutat un vicar, un preot și doi arhidiaconi. Cancelaria Sf. Sinod NU ESTE SFÂNTUL SINOD, care trebuia consultat. Parafrazând, „Cancelaria Sfântului Sinod sunt eu”. Iar toate dezbaterile trebuie să treacă întâi de cenzura patriarhală.
Practic, PF Daniel bagă pumnul în gura Sinodului, se antepronunță cu niște argumente care stârnesc dubii. Iar Patriarhia a dat și comunicate care au smintit în plandemie, când recomanda împărtășirea credincioșilor „cu lingurițe proprii”, în timp ce IPS Teodosie lupta pentru Sf. Liturghie în cetate și era hăituit de organe, dar și de presa globalistă și intelectualii publici, care cereau respectarea aberațiilor liberticide.
Bun, potrivit „Statutului pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române, o mitropolie este constituită din două, trei sau mai multe eparhii, iar ierarhii acestora formează împreună un sinod mitropolitan”.
Dar de unde știe „Cancelaria” care este dorința episcopilor din zonă, mai ales a PS Visarion al Tulcii? L-a sunat la telefon? A dat un SMS, un mail?
De ce nu se discută deschis în cadrul Sf. Sinod, ci face un abuz prin neintroducerea pe ordinea de zi a acestui punct foarte important?
Care nu este un moft al unui ierarh, ci practic o REACTIVARE a unei străvechi mitropolii, cea mai veche în spațiul străromânesc. Mitropoliți tomitani au participat inclusiv la primul Sinod de la Niceea din anul 325, dar și la următoarele.
Cel mai neplăcut este tonul răstit al acestui comunicat și agresivitatea cu care se încheie. Nu poți trata Biserica Ortodoxă Română ca un papă, discreționar și lipsit de un limbaj duhovnicesc. Patriarhul este un ierarh care nu se situează PESTE ceilalți ierarhi și trebuie să invite la un dialog în cadrul Sf. Sinod, nu să-l amenințe pe Arhiepiscop ca un director de școală pe loaza indisciplinată. Nu este cazul. Ce-o să-i facă, o să-l urecheze? O să-l dea afară? - cum crede presa securistă pentru care viața Bisericii e fața nevăzută a Lunii (vezi imagine). Orice atac la IPS Teodosie va crea o crăpătură care poate ajunge falie.
În fine, în loc să stingă o dezbatere prin dialog, Patriarhia pune paie pe foc. În loc de armonizarea unor gânduri, își flexează mușchii: nu vrea să discute problema, îl amenință pe IPS Teodosie; se comportă ca șeful bătăușilor de pe stradă, în aplauzele dilematicilor.
Nu mai spun de încercarea de a lovi în IPS Teodosie exact acum, cu un dosar ținut la sertar câteva luni de jurnaliștii cu epoleți, în care se încearcă, după metoda cunoscută, discreditarea profesorului și preotului Ștefan Mindea, o somitate mondială în neurochirurgie. Un site de presă apropiat și lăudat de Vasile Bănescu.
Nu cred în coincidențe, mai ales că Ramona Ursu, amica talentatului purtătorul de vorbe din Deal, a fost folosită masiv în discreditarea Bisericii făcută în ultimul deceniu.
Dacă lucrurile vor continua în acest mod discreționar, la alte crize serioase vom putea avea parte de acțiuni la care nu vreau să mă gândesc.
Cert este că Bănescu nu reprezintă un caz straniu de inadecvare
la o funcție, ci pare un apendice al unei stări de disfuncție în
înțelegerea rostului unei Biserici.
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
2. Pentru a se putea ajunge la concluzia că “nicio eparhie vecină cu Arhiepiscopia Tomisului nu dorește să intre în componența unei viitoare Mitropolii a Tomisului” este necesar ca eparhiile vecine să se exprime statutar în mod expres în acest sens. Până la aducerea la cunoștința Cancelarie Sfântului Sinod al BOR în mod oficial al aspectului în discuție nu se poate afirma că “Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Teodosie insistă cu înverșunare ca doar eparhia pe care o păstorește să devină mitropolie, după modelul unor mitropolii din Bulgaria” și nici că se “încalcă astfel ordinea statutară a Bisericii Ortodoxe Române, care, în prezent, nu prevede existența unor mitropolii onorifice, fără sinod mitropolitan.”
Pe de altă parte, întrucât Statutul BOR “în prezent, nu prevede existența unor mitropolii onorifice, fără sinod mitropolitan”, dacă există bunăvoință văzând dorința credincioșilor, cât și argumentele/dovezile pertinente prezentate potrivit solicitării Arhiepiscopiei Tomisului de a deveni Mitropolie, se poate găsi o soluție juridică de admitere a cererii.
Dacă se dorește și se consideră a fi necesar, se poate hotărî chiar modificarea Statutului BOR, astfel încât acesta să permită admiterea solicitării în discuție - ceea ce este în perfect acord cu Cuvântul Mântuitorului nostru Iisus Hristos, potrivit căruia: “Sâmbăta a fost făcut pentru om, iar nu omul pentru sâmbătă.” (Marcu 2,27)
3. “Încălcarea ordinii statutare a Bisericii și tulburarea păcii din viața Bisericii și a societății prin acte de răzvrătire, indisciplină și presiune publică” trebuie dovedite, simpla lor afirmare nu se susține pentru a se putea justifica “înscrise pe ordinea de zi a viitoarei ședințe a Sfântului Sinod”.
În plus, față de argumentele arătate la pct. 1 și 2 de mai sus, neinvocându-se temeiul de drept prin care se statuează că hot. din 2003 e definitivă și astfel nu se mai poate înregistra altă solicitare chiar dacă au apărut NOI dovezi în susținerea ei, și în condițiile în care nici nu se cunoaște poziția eparhiilor vecine, nu se poate susține că se “încalcă ordinea statutară a Bisericii”.
Față de cele ce preced, nici poziția dlui. Vasile Bănescu potrivit căreia: „Acest important comunicat de presă reflectă deplin realitatea în care se situează repetata solicitare a ridicării Arhiepiscopiei Tomisului la rang de Mitropolie”, nu se poate susține.
Doamne, miluiește.
Întruniți -vă serios în Sf.Sinod și nu ne mai amărâți atâta cu orgoliile acestea. Cel ce este mai mare trebuie să se smerească și să slujească celorlalți.
Vrem să vedem că Ierarhii Bisericii SLUJESC mădularele Bisericii. Sminteala nu vine de la București sau de la Constanța ( ! ) , sminteala vine de la lipsa de iubire și de frățietate între ierarhi... de la părerea că unul poate să -l certe pe altul, că are mai multe ...drepturi...
Ambiții ! Lipsă de dragoste. ASTA SE VEDE din "tribune", un tragic spectacol.
:(((
Dar de mine mi se rupe inima
Ca mi-a luat ani indelungati sa inteleg de ce
Cand arat cu degetul pe cineva
Trei degete arata spre mine insumi
Daca BOR se va rupe bucati
Toti vom fi vinovati
Ca la orice divort