

În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii S-a arătat; că
glasul Părintelui a mărturisit Ție, Fiu iubit pe Tine numindu-Te. Și
Duhul în chip de porumbel a adeverit întărirea cuvântului. Cel ce Te-ai
arătat, Hristoase Dumnezeule și lumea ai luminat, mărire Ție! Amin.
Părintele Ilie Cleopa: „Astăzi, cînd prăznuim Botezul Domnului, se cuvine să arătăm cîte sînt botezurile care au închipuit Botezul creștin de la începutul lumii și care vor mai fi. După mărturia Sfîntului Ioan Damaschin, opt sînt botezurile.
Primul botez a fost potopul, pentru curmarea păcatului (Facere 7, 17-24).
Al doilea botez a fost trecerea evreilor prin mare și prin nor, căci norul este simbolul duhului, iar marea al apei (Ieșire 13, 22; I Corinteni 10, 2).
Al treilea botez a fost botezul Legii Vechi,
numit "tăierea împrejur". (Facere 17, 10-14).
Al patrulea este
botezul lui Ioan, numit botezul pocăinței (Matei 3, 1-11). Acest botez a
fost introductiv și conducea pe cei botezați la pocăință și la credință
în Hristos. Iată ce spune Sfîntul Ioan Botezătorul: Eu vă botez pe voi
cu apă, dar Cel ce vine după mine vă va boteza cu Duh Sfînt și cu foc
(Matei 3, 11; Luca 3, 16). Așadar, Ioan pregătea și curăța mai dinainte
cu apă, în vederea venirii Duhului Sfînt. Cu acest botez Însuși
Mîntuitorul nostru Iisus Hristos S-a botezat de către Ioan (Matei 3,
13-17; Marcu 1, 9-11). Hristos S-a botezat în Iordan nu că avea nevoie
de curățire, ci pentru că Și-a luat asupra Sa curățirea mea și ca să
zdrobească capetele balaurilor din apă, cum spune psalmistul (Psalm 73,
14). Apoi, ca să se înece păcatul, ca să înmormînteze pe Adam cel vechi
în apă și să-l sfințească pe botezător. Ca să împlinească Legea, ca să
descopere taina Treimii și ca să ne dea nouă pildă și exemplu cum să ne
botezăm.
Al cincilea botez este botezul creștin prin apă și prin
Duhul Sfînt, instituit de Domnul nostru Iisus Hristos, prin cuvintele
adresate ucenicilor Săi: Mergînd, învățați toate neamurile, botezîndu-le
în numele Tatălui și al Fiului și al Sfîntului Duh (Matei 28, 19).
Acesta este cel mai mare botez din cele amintite pînă acum. El se face
prin afundare în apă în numele Preasfintei Treimi și este mîntuitor
pentru că iartă toate păcatele și aduce în inimile noastre harul
Sfîntului Duh. Noi toți ne botezăm cu acest botez desăvîrșit prin apă și
prin Duh, fără de care nimeni nu se poate mîntui. Se zice că Hristos
botează "cu foc", pentru că a revărsat Duhul Sfînt peste Apostoli, în
chipul limbilor de foc (Fapte 2, 1-4), după cum spune Însuși Domnul:
Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi botezați cu Duhul Sfînt, nu mult
după aceste zile (Fapte 1, 5).
Al șaselea botez, care este de o
măsură cu Botezul creștin, prin apă și prin Duh, este botezul prin
pocăință și prin lacrimi, adică Sfînta Spovedanie, prin care ni se
dezleagă toate păcatele.
Al șaptelea și cel mai desăvîrșit este botezul
prin sînge și mucenicie pentru dreapta credință, cu care Însuși Hristos
S-a botezat pe Cruce în locul nostru. El este foarte cinstit și fericit,
pentru că nu se mai pîngărește a doua oară cu întinăciunea păcatului și
singur le poate înlocui pe toate celelalte.
Al optulea și
ultimul botez este focul cel veșnic de după judecata obștească. Acest
botez nu este mîntuitor, ci pe de o parte distruge răutatea și păcatul,
iar pe de altă parte pedepsește necontenit (Dogmatica, cap.IV,
p.247-252).
Iubiți credincioși,
După ce am arătat cele opt feluri de botezuri, este bine să vorbim mai pe larg despre importanța botezului creștin ortodox.”
Integral la Ortodoxia Tinerilor
Cîntări de o mare putere duhovnicească de la curtea Sf. Mc. Constantin
Brîncoveanu, voievodul Țării Românești, ce nu s-au mai auzit în
bisericile românești de aproape două veacuri. Cuprins:Glasul Domnului (stihiră la Botezul Domnului), glas 8
Catavasiile Floriilor, glas 4
Ușile pocăinței, glas 8
Rai de taină (irmos la Sfînta Cruce), glas 8
Ca un om la rîu ai venit (stihiră la Botezul Domnului), glas 8
Pre Tine, Cel ce Te îmbraci cu lumina ca și cu o haină, (slavă în
Vinerea Patimilor), glas 5, "Glasul Domnului” (stihiră la Botezul Domnului), glas 8 (de la început la min. 4:45). "Ca un Om la rîu ai venit” (stihiră la Botezul Domnului), glas 8 (min. 19:10 până la 26:00) - Sursa: MPV

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Veniți cu mintea la Iordan să vedem priveliște mare: Hristos vine spre Botez, Hristos vine la Iordan, Hristos îngroapă în apă păcatele noastre, Hristos merge să caute oaia cea rătăcită și o găsește și o duce în rai”.
Acatistul Botezului Domnului
Condacul 1
Pe Tine, Împăratul cerului și al pământului, Luminătorul nostru, văzându-Te în Iordan, botezat de robul Tău, cerurile s-au înfricoșat și tot pământul s-a înfiorat, îngerii s-au mirat și toată făptura s-a bucurat. La păcătoși și la vameși ai venit ca să speli cu ape păcatele oamenilor. Iar noi, nevrednicii, cu mulțumire Îți cântăm: Slavă Ție, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce în Iordan Te-ai botezat și lumea întreagă ai luminat, slavă Ție!
Icosul 1
Veniți în grabă astăzi, puteri îngerești, văzând pe Stăpânul Hristos, venit la repejunile Iordanului să curețe păcatul lui Adam, și cunoscând dumnezeiasca taină, cu frică proslăviți marea Sa coborâre, că Dumnezeu S-a făcut om și neștiind de păcat vine ca un Miel al lui Dumnezeu să ridice păcatele la toată lumea. Pentru aceasta, cei ce proslăviți dumnezeiasca arătare a lui Hristos, cântați Lui, ca și la Betleem, aceste laude:
Slavă Ție, Fiul lui Dumnezeu, că din cer de la Tatăl ai venit în această lume;
Slavă Ție, Dumnezeule Cel Preaînalt, Care Te-ai coborât chiar până la chipul de rob;
Slavă Ție, Mântuitorul lumii, căci ca un om ai venit la Ioan să Te botezi;
Slavă Ție, Luminătorul făpturii, căci ca un nou Adam păcatele lui Adam cel căzut ai purtat;
Slavă Ție, Lumina cea fără de început, Care la Iordan ai vrut să strălucească lumina cea mare a cunoștinței pentru toată lumea;
Slavă Ție, Soarele Dreptății, Care ai dorit să dăruiești oamenilor în Arătarea Ta prealuminoasă dimineață a harului;
Slavă Ție, Cel ce ai venit să scapi lumea de vechea înșelăciune;
Slavă Ție, Cel ce ne-ai arătat nouă marea taină a credinței;
Slavă Ție, Cel ce ai săvârșit pentru noi minuni mari cu ape multe;
Slavă Ție, Cel ce ai luminat cerurile și tot pământul cu lumina învățăturilor Tale;
Slavă Ție, Cel ce pe faraon cel gândit l-ai înecat în repejunile Iordanului;
Slavă Ție, Cel ce ai adus oamenii, prin apele botezului, la viața veșnică;
Slavă Ție, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce în Iordan Te-ai botezat și lumea întreagă ai luminat, slavă Ție!
…
Slavă Ție, Biruitorul morții, din veșnică moarte izbăvește-ne pe noi;
Slavă Ție, Începătorul vieții, îndreptează-ne pe noi la viața veșnică;
Slavă Ție, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce în Iordan Te-ai botezat și lumea toată ai luminat, slavă Ție!
…
Condacul al 13-lea
Doamne Iisuse Hristoase, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ai venit la Iordan ca să ridici păcatele întregii lumi, primește această neînsemnată rugăciune pe care Ți-o aducem din toată inima și ne luminează pe noi, cei ce ședem în întunericul păcatelor, cu mântuitorul Tău Botez primit de la Ioan, ca să ne mântuim prin Tine de bolile sufletești și trupești, să începem a păși drept întru înnoirea vieții și să-Ți cântăm cu toți sfinții: Aliluia. (Acest condac se zice de trei ori.)
…
https://doxologia.ro/ceaslov/acatiste/acatistul-botezului-domnului