Oare mai gândește OMUL singur?
Ce însemnă a fi INTELIGENT? A avea cunoaștere? A citi mult? A fi educat? A rezolva probleme complicate? A ști ce se petrece în lume?După Victor Cherbuliez, romancier și dramaturg, inteligența oferă cea mai profunda înțelegere a lucrurilor și este cea care dezvăluie cel mai bine adevărată lor frumusețe.
Modul de a gândi și a reacționă este dat de convergența dintre EDUCAȚIE, MOȘTENIRE GENETICĂ ȘI EFORTURILE DE AUTODEPĂȘIRE ȘI DEZVOLTARE PERSONALĂ.
James Flynn este cercetătorul cu licență în psihologie care a testat, a analizat, studiat și comparat potențialul intelectual uman de la începutul secolului până în zilele noastre. Flynn a observat o tendință interesantă: creșterea coeficientului de inteligența începând cu anul 1900 până în anii 1990, urmată de o perioadă de declin după anul 2000.
Aceasta tendință descendentă a evoluției coeficientului de inteligența a umanității a pus pe gânduri specialiștii care încearcau să dezlege misterul prin care omul contemporan, în ciuda oportunităților aduse de cilivizație, manifestă un declin al inteligenței. (https:destepti.ro/efectul-flynn-și-paradoxurile-sale)
Efectul Flynn se referă la o creștere în secolul XX a scorurilor la testele de inteligența (IQ) în SUA și alte 24 de țări dezvoltate cu 3 până la 7 puncte pentru fiecare deceniu până la sfârșitul anilor 1990 (așa arată cele 73 de studii publicate începând cu anul 1932). Măsurătorile luate în calcul au vizat mai multe generații.
Psihologul Dragoș Iliescu, expert în psihometrie, a efectuat cel mai mare studiu cu privire la efectul Flynn în Romania. Studiul a fost realizat pe 12.000 de subiecți, pe o perioadă de 80 de ani. Concluziile au fost următoarele: IQ-ul a crescut cu 3,4 puncte pe deceniu, perioada cu cea mai mare creștere a fost 1967-1977, după anul 1990 curba a început o panta descendentă.
Printre cauzele variației IQ au fost identificate: aportul nutrițional variabil (în perioada intrauterină și în copilărie), creșterea școlarizării în mediul rural (în timpul comunismului, care a dus la creșterea IQ) și fenomenul emigrației masive după anul 1990 (exodul inteligențelor-efect negativ asupra curbei IQ). Cea mai mare creștere - cu 7,7 puncte la deceniu, se descrie în Japonia, în timp ce evoluție negativă au țările nordice .
Influențe externe asupra inteligenței umane
Cercetătorii identifică o posibilă cauză a alterării inteligenței umane din ultimii ani PERTURBATORII ENDOCRINI.
Aceștia sunt compuși chimici care sunt identificați în proporție tot mai mare în viața de zi cu zi : PESTICIDE, COSMETICE, DETERGENȚI, PRODUSE PENTRU CURĂȚENIE, VASE DE PLASTIC, TEFLON, MEDICAMENTE.
Dintre acestea se remarcă cele care afectează chiar sănătatea mentală (au toxicitate asupra NEURONILOR): pesticide, etilmercur (Thiomersal-adjuvant în vaccinuri), metilmercur (plombe cu amalgam), aluminiu, ftalați (în materiale plastice), tioeter și mercaptan (infecții dentare), neurotoxine (borelii), fluor, paraziți.
Într-o egală măsură și radiațiile electromagnetice pot altera starea mentală producând depresii, tulburări de somn, atacuri de panică.
Richard Brodie (autor al cărții VIRUSUL MINȚII. CUM NE POATE FI DE FOLOS O ȘTIINȚĂ REVOLUȚIONARĂ. MEMETICA) ne ajută să înțelegem cum preluam dorințe, gânduri și idei din societate.
Memele (virușii mentali) sunt imitații de gândire și comportament pe care le preluam din memoria colectivă, aceste imitații nu ne aparțin. Virușii mintii sunt prețul pe care îl plătim pentru libertatea de a comunica. Cu cât avem mai multă libertate de comunicare, cu atât suntem mai expuși la virușii mentali.
Astfel, virușii preiau controlul vieții noastre. Interacțiunile mediate de media socială sunt un mare rezervor de meme, acestea parazitează mintea și reduc capacitatea omului de a gândi singur.
De ce viața, în ciuda progresului și a tehnologiei, nu pare să se simplifice?
De fiecare data când suntem infectați cu un nou virus mental, mintea este supusă la mai mult stress și confuzie.
Cultura este alcătuită din meme asemănătoare atomilor. Aceste meme trec ușor de la un om la altul.
Vă supuneți la reguli sau la orice autoritate?
Soluția este să puneți la îndoială orice autoritate.
Este important să înțelegeți că sunt meme care vă pot afecta starea de sănătate și că este în puterea voastră să vă reprogramați. Folosirea excesivă a tehnologiei informaționale, accesul facil, fară efortul personal de cercetare, de analiză, de integrare a informației, deși aparent conferă un beneficiu clar, aduce drept consecință pierderea unor abilitați privind realizarea de conexiuni în procesele cognitive, privind stabilirea unor relații de cauzalitate și de integrare complexa a informației.
O altă viziune asupra educației și concluzia
John Taylor Gatto, profesor, autor al cărții CUM SUNTEM IMBECILIZAȚI, CURICULUMUL ASCUNS AL ȘCOLARIZĂRII OBLIGATORII, expune aspecte oculte ale educației care din păcate nu stimulează creativitatea, individualitatea, curiozitatea și motivarea elevilor.
John Taylor Gatto, profesor newyorkez, premiat în anul 1990 - Profesorul anului -, a recunoscut că scoală nu face altceva decât să învețe copiii cele 7 lecții. Remarcați aspectul ironic dar în egala măsură de profund.
Cele 7 lecții sunt: confuzia, încadrarea pe clase, indiferența, dependența emoțională (dorești să fii apreciat), dependența intelectuală (numai ce spune profesorul este corect), respectul de sine provizoriu (numai daca iei note bune), "Nu te poți ascunde!” (orice ai face, ești văzut).
Însă viață nu se rezumă doar la aceste lecții, viața însemnă și asumare, libertatea de a alege, interacțiune socială cu toate grupele de vârstă și multe altele. Segregarea pe vârste, supravegherea constantă, lipsa unei vieți private și oprirea de la inițiative private îi conduce pe copii la DEPENDENȚA și COMPORTAMENT SUBORDONAT.
Factorii cheie în formare unei persoane sunt: VIAȚA PRIVATA, POSIBILITATEA DE A ALEGE, LIPSA SUPRAVEGHERII CONTINUE, EXPERIMENTAREA UNOR GAME LARGI DE SITUAȚII ȘI A MAI MULTOR TIPURI DE RELAȚII UMANE.
Copiii și tinerii zilelor noastre au un comportament agresiv, sunt plictisiți, nemotivați, nu au proiecte de viitor, nu au raporturi sociale sănătoase, au un simț slab asupra valorii timpului, materialiști, egoiști, dependenți.
Ce sugerează profesorul Gatto?
Copiii/tinerii să înceapă și să continue procesul cunoașterii de sine, să trăiască mai mult în lumea reală decât în cea virtuală, să învețe să fie responsabili, să fie generoși în comunitate, să se simtă utili.
Ce avem de făcut?
Să învățam copiii/tinerii dar și noi , adulții, să redescoperim GÂNDIREA CRITICĂ!
Sfaturi utile :
1. Orice informație trebuie privită cu circumspecție
2. Trebuie verificată sursa informației. Este o sursa de încredere?
3. Consideră că pot exista mai multe puncte de vedere.
4. Practică ascultarea activă, încearcă să ajungi la o înțelegere mai profunda a problemei.
5. Caută informații în detaliu despre problemă. Manifestă curiozitate, pune intrabari. Cum? De ce? Cine?
6. Găsește sursele tale de informație.
7. Încearcă să descoperi știrile cu adevărat false, nu te lasă amăgit!
8. Descoperă informațiile bias (prejudecați, tendințe).
9. Formează-ți propria opinie.
10. Lucrează continuu la îmbunătățirea gândirii critice.
(http://deștepți.ro/caracteristicile-oamenilor-inteligenți-versus-paradoxala-tendință-de-stupidizare-a-umanității-în-secolul-al-XXI-lea)
În concuzie: Care sunt însușirile unui om inteligent?
Un om inteligent este curios, creativ, original, are rapiditate în analizarea și caracterizarea unei situații, are capacitate de abstractizare și vizualizare, își păstrează calmul în orice situație, își cunoaște valoarea, își recunoaște greșelile, poate fi reticent în relațiile cu cei din jur, are simțul umorului mai accentuat, are tendință de a amână activitățile de rutină, viața sociala bogata îl obosește, prețuiește relațiile cu ceilalți dar este selectiv.
Rămâneți inteligenți pentru că un om inteligent nu va putea fi amăgit sau păcălit!
„Legătură umanității noastre este mai puternica decât divizarea temerilor și a prejudecaților noastre.” (autor Jimmy Carter)
Doamna Doctor Carmen Otelea este medic radiolog Spitalul de Copii Brasov, absolventa a Universitatii Ovidius Constanta, practica radiologie si imagistica pediatrica de peste 20 de ani, terapeut craniosacral. Ne bucuram sa o avem alaturi de noi la rubrica de Opinii si Analize ActiveNews.
"Mi-e dor de medicina de altadata, cand medicul si pacientul aveau o relatie sacra , erau in acea comuniune sufleteasca in care construiau nu doar sanatate ci implinirea sufletlor !
Este momentul ca medicina sa redevina blanda , sa nu mai faca rau, sa nu mai fie actorul cu o mie de fete : cand salvator, cand agresor, cand jucator de ruleta ruseasca. Asa sa ne ajute Dumnezeu!" - Dr. Carmen Otelea
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Întreb asta gândindu-mă la unele comentarii de aici, la articolul despre surpriza pe care a oferit-o acea elevă din Ineu, Arad, la festivitatea de absolvire.
Eu am fost și sunt de acord cu ce spune Iulia.
Asa era si pe vremea lui Ceasca.Si totusi , acea generatie a format primul val de emigranti in vest dupa 1990 si n-am auzit sa fi fost prea multi care sa nu fi facut o figura mai mult decit onorabila pe unde au lucrat.
Pentru ca avind cunostinte teoretice solide si fiind in general oameni normali, cu inteligentza normala sau peste medie, au reusit sa integreze teoria cu partea practica(unde vestul excela pe vremuri, poate si pentru ca nu prea dispuneau oamenii lor de o inteligentza abstracta,trebuind tot timpul sa vada, sa simta, sa atinga, samd) si sa ajunga in multe cazuri in pozitii de top. They did well for themselves and their families...cam asta ar fi concluzia
Ce putem observa cu toții este o întunecate și o imbolnavire a tuturor minților fără Dumnezeu.Poate să ducă la o completă zombificare.Chiar și pe posesorii de inteligență diabolică. Daca-i analizam pe arhitecții crizelor (plandemia,terorismul,dictatura), descoperim că sunt oameni cu probleme mintale grave,chiar dacă sunt posesorii unei inteligente și viclenii venite de la demoni.Dar cum demonii nu pot iubi,nu pot avea compasiune, nu pot fi prietenii nimănui.Se pricep doar să distrugă și primii pe care-i distrug sunt aceia care ii slujesc.
Cu putine exceptii, mediul de astazi (scoala si in afara scolii), amplifica aceasta criza legata de neascultarea poruncii a 5-a prin exacerbarea trufiei in valoarea proprie si increderii in libertatile fara de folos, dispretul fata de ceilalti, inclusiv fata de parinti.