”Credința zugrăvește icoanele-n Biserici”. Gând de Duminică – a Ortodoxiei

De Elena Solunca  /  

Foto: Basilica

Foto: Basilica

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Învață străbunii că ”pe noi aici ne-a lăsat Dumnezeu” și suntem datori a-i crede pentru istoria demnă pe care ne-au lăsat-o ca moștenire ca sfințim acest pământ cum ei au făcut-o și s-o facem cu credință că numai astfel ne justificăm trecutul, slujim prezentul spre a fi contemporani cu veșnicia. Cum pe ”Dumnezeu nu e cu putință a-l vedea omului”, ni-l amintim pe Sf. Ap. Toma care, după nu a crezut în Învierea Domnului,  văzându-L și auzindu-L pe Hristos L-a recunoscut: ca „Domn și Dumnezeu” Apropiindu-ne de marele Praznic al Învierii, astăzi, în Duminica Ortodoxiei, cinstim sfintele icoane pe care le-a  ”zugrăvit” credința definită de Sf. Ap. Pavel  ca adeverire a celor nevăzute”. Așa este: credința vine prin auz din momentul căderii lui Adam din rai  când Dumnezeu l-a  întrebat: ”Adame, unde ești?” iar el  a răspuns ”aici”, patria viețuirii noastre ce a rămas legată de un loc și desfășurată în timp întru sfințire. Nichifor Crainic convinge că omul, ”Coroană a creației” are misiunea de a sfinți locul. Astfel  au făcut-o străbunii cu binecuvântată smerenie care l-a făcut pe Părintele Justin Pârvu să spună că pământul nostru este unul sfânt pentru că ei au făcut neîncetat ”voia lui Dumnezeu”, Astăzi poate mai puțin dar în trecut numele Celui ce a făcut cerul și pământul era invocat în expresii ca ”Domnul a voit” sau ”a dat”, sau ”nu bate cu ciomagul”, sau ”i-a pus Dumnezeu mâna în cap” care va să zică a binecuvântare primită la sfârșitul fiecărei Sfinte Liturghii.

 
Icoana – spațiu al sfințeniei   

Ca dat istoric, astăzi readucem în memorie lucrările sinodului apostolesc și ecumenic  închinat Sfintelor Icoane. desfășurat la Niceea în anul 787 și condus de Sf. Tarasie, patriarhul Constantinopolului și arhiepiscopul Petru al Romei. Împreună au decis cinstirea Sfintelor Icoane și au anatemizat pe eretici, luptători împotriva cinstirii lor. Au fost aproape două secole  de cumplite prigoane – începând cu Leon Isaurul și terminând cu Teofil. După moartea acestuia din urmă, prin cuvioasa dedicare a Împărătesei Teodora și a Sfinților Părinți, a fost restabilită dreapta credință. În esență, cei care luptau aprig împotriva icoanelor invocau porunca de a nu face chip cioplit la care să te închini, neînțelegând că Icoana este un semn pe care, văzându-l, creștinul să poată avea mereu în inimă pe Hristos, pe Maica Sfântă și toți ceilalți Sfinți. Amintim că Hristos, printr-o minune și-a  imprimat chipul pe marama care avea să fie trimisă regelui Edesei Avgar. Între Apostoli, Evanghelistul Luca – medic și pictor deodată – a zugrăvit icoana Maicii Domnului cu pruncul Hristos care îl înfățișează arătând spre Preacurata Fecioară ca Maică a Sa iar pe Născătoarea de Dumnezeu arătând spre Fiul Său zicând. ca la nunta din Cana Galilei: Face-ți tot ce vă spune El într-o întruchipare a desăvârșirii omului prin îndumnezeire.  Sf. Ioan Damaschin care a avut a suferi mult în această bătălie împotriva icoanelor dă mărturie: ”în orice lucru este bine de cunoscut ce este în el adevărat sau mincinos și dacă scopul lui este bun sau rău  ”. La fel este și atunci când vorbim despre Sfintele Icoane se cuvine a căuta dacă sunt adevărate sau false și care este scopul lor. Dacă ele sunt adevărate și slujesc slăvirii lui Dumnezeu și a Sfinților Lui spre a îndemna la fapte bune, spre îndreptarea spre neprihănire și spre mântuire, apoi trebuie a le cinsti, însă nu în alt fel decât ca închipuiri, ca pilde și exemple. ca pe niște cărți pentru oameni…”. Să nu uităm că  în acel timp mulți dintre oameni nu știau să citească, iar icoanele erau asemenea unei cărți sfinte pe care le puteau descifra  mai mulți oameni. Să recunoaștem că astăzi și noi când ne rugăm vedem cu ochii minții și inimii asemenea imagini prea bine știind că nu o facem materialului din care e făcuta icoana sau  cartea unde le  găsim și pe care o numim adesea carte de căpătâi. Întâlnim aici cuvintele Mântuitorului care amintesc mereu: ”În lume necazuri veți avea, dar îndrăzniți. Eu am biruit lumea!”. Prea bine o vedem în icoana ”Iisus Hristos Nika”

Luați de cele ale zilelor, ades gândim la patimile Mântuitorului, dar îndată ce vedem icoana răstignirii lui Hristos ne aducem aminte de mântuitoarele Lui patimi, cădem și ne închinăm, nu materialului, ci Celui ce este închipuit. Asemenea  ne închinăm nicicum materialului din care este făcută Evanghelia sau Crucea, ci la aceea ce se închipuie prin ele, adică la puterea Duhului Sfânt ce izvorăște din ele. Atunci rostim: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne și ne mântuiește!"  Iar fața icoanei cu Sfânta Fecioară rostim:"Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu spre mântuirea sufletelor noastre!" Dacă se întâmplă  să fie, bunăoară, icoana mucenicului  Ștefan, noi zicem: "Sfinte Mare Mucenic Ștefane, care ți-ai vărsat sângele pentru Hristos și ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întâiul mucenic, fii apărătorul nostru!" Așa facem în fața fiecărei icoane într-un adevărat dialog interior  viu și mărturisitor. De altfel, trebuie spus că studiile  contemporane de psihologie atestă această funcție fără să pună semnul de egalitate între imagine și ceea ce reprezintă. Dr. Joseph Murphy în cartea ”Creierul din tine” scrie că ”îți poți forma o atitudine corectă atunci    când realiza conștient că nici un lucru din exterior nu te poate supăra sau răni fără consimțământul tău mintal”.   

Când împăratul iconomah, aidoma sectanților noștri, afirma pe nedrept că la cele șase Sinoade Ecumenice n-ar fi fost icoane și că despre dânsele nu s-a vorbit, atunci papa Grigorie îi scria; "împărate, vezi că nimic nu s-a spus nici de pâine, nici de apă, nici nu s-a spus că se cuvine a mânca sau bea. însă tu știi, după tradiție, că acest lucru est necesar pentru întemeierea vieții. Din tradiție  se știa că însăși arhiereii erau cei care aduceau icoanele la Sinod și un iubitor de Hristos nu pornește la drum și nu-și face călătoria fără de icoane”.  În închisorile comuniste, deținuții își făceau cum puteau câte o cruciuliță de os (din așa-zisa ciorbă)  și o coseau pe dosul hainei în dreptul inimii . De altfel, întocmai  fac oamenii lucrători de fapte bune și plăcuți lui Dumnezeu".În acele vremuri, Leonte de Neapole, combătând pe iudeii care învinuiau pe creștini pentru cinstirea icoanelor, le răspunde: "Ne închinăm fețelor de pe icoane și închipuirilor sfinților ca lui Dumnezeu. Pentru că dacă ne-am închina lemnului icoanei ca lui Dumnezeu atunci ne-am închina la orice lemn. Și de s-ar fi șters fața de pe vreo icoană noi am da-o pe foc, cum facem aceasta de multe ori. Noi creștinii,  atingând cu buzele trupești chipul lui Hristos, al apostolului sau al mucenicului, cu sufletul și cu gândul nostru sărutăm pe Hristos și pe sfinții Lui". Pentru un creștin cât de simplu ca pregătire lucrurile sunt nespus de simple și trăite la intensitatea de lumină a credinței iubitoare decât pentru sofisticații farisei de astăzi care s-au specializat în ”producția” de concepte care nu supraviețuiesc nici vieții autorului. Asemenea ”producții” sunt spre uitare și mentalul fiecărei generații păstrează numai ceea ce întemeiază un rost și dă un sens lumii și vieți.  Sfântul Grigorie de Nyssa vorbește despre icoana aducerii lui Isaac ca jertfă de către Avraam și în fața căreia îi curgeau lacrimi de umilință. La fel și despre icoana Sfântului și Marelui Mucenic Teodor Tiron și despre icoana lui Hristos. Iar Sfântul Ambrozie al Miliolanului , vorbind despre vedeniile care le-a avut înaintea descoperirii moaștelor Sfinților Mucenici Ghervasie și Protasie, mărturisea că i s-a arătat Apostolul Pavel, așa cum este închipuit pe icoană (Scrisoarea 35). Sfântul Atanasie cel Mare scrie, despre cinstirea Sfintelor Icoane: "Noi credincioșii ne închinăm la icoane, nu ca la Dumnezeu cum fac elinii. Nu! Ci noi arătăm buna închinare și iubire către acea față care este închipuită pe icoane. Pentru aceasta noi, de multe ori când chipul de pe dânsa se șterge, o ardem ca pe un lucru fără de folos".

După cum Iacob, înainte de sfârșitul său, s-a închinat deasupra toiagului lui Iosif și prin aceasta a cinstit, nu toiagul, ci pe cel ce îl ținea, așa și noi credincioșii ne închinăm și sărutăm icoanele, nu pentru altceva, decât că le sărutăm ca pe copiii și pe părinții noștri, ca să le arătăm prin aceasta dragostea noastră sufletească. Aidoma și iudeii se închinau Tablelor Legii și celor doi heruvimi turnați din aur, cinstind prin închinare nu piatra și aurul, ci pe însuși Dumnezeu care a poruncit să se facă acestea. Mărturii despre Sfintele Icoane se află încă mai din vechime. Așa Sfântul Metodie de Patra, care a trăit prin veacul al III-lea, scrie: "închipuirea îngerilor lui Dumnezeu, care se face din aur, ale începătoriilor și ale stăpânirilor, noi le facem întru cinstirea și slava lui Dumnezeu". Despre icoane scriu și Clement al Alexandriei și Tertulian, care au trăit în secolele II-III. Sfânta Tradiție vorbește și despre chipul cel nefăcut de mână dăruit de Mântuitorul lui Avgar, regele Edesei. Despre acest chip nefăcut de mână omenească scrie istoricul bisericesc Eusebiu, care a trăit prin secolul III-IV.

Icoana - rugăciune a inimii în linii și culoare         

Mai mult, pământul însușii aduce mărturia împotriva sectarilor luptători contra icoanelor  săpăturile arheologice  aduc  la iveală icoane, cruci și simboluri creștine la săpăturile ce se fac în catacombele din Roma, adică în peșterile unde primii creștini se ascundeau din cauza persecuțiilor păgâne și săvârșeau acolo slujbe dumnezeiești și înmormântări ale sfinților mucenici. Și astăzi pot fi văzute catacombele Romei unde ne putem închina la cele mai vechi icoane ale Mântuitorului și imagini ale Sfintei Cruci. Din icoanele cele mai vechi aflate de specialiști arheologi în catacombele Romei subterane, mai importante sunt: Icoana Mântuitorului din catacomba Sfântului Calist și Cina cea de taină de la sfârșitul secolului al II-lea, închinarea Magilor, Minunea prefacerii apei în vin, Vindecarea orbului din naștere și altele, aflate tot în catacomba Sfântului Calist. în catacombele Domitillilei și Priscilei s-au aflat icoanele Sfintei Familii, a Bunei-Vestiri, a Sfinților Apostoli Petru și Pavel, a Patriarhilor și Proorocilor din Vechiul Testament și a unor Mucenici din Noul Testament, ce se atribuie tot sfârșitului veacului al II-lea și începutul celui de al III-lea.

Cea mai veche icoană pe care învățații arheologi o atribuie veacului I al creștinismului este chipul Maicii Domnului care ține în brațe pe Pruncul Cel mai înainte de veci, cu o stea deasupra icoanei. Împreună  creează un sentiment tonic de comuniune în timp asemenea unei rugăciuni,  ”rug aprins” și totul se însuflețește de o adiere  proprie duhului înțelegerii căruia îi urmează ca în rugăciunea Sf. Efrem Sirul, pe care o spunem în dimineața fiecărei zile, cel ”al răbdării, al stăpânirii de sine și al dragostei”. Poetul monah Sandu Tudor sfătuiește: ”împotriva nădejdii să-ți fie nădejdea”. 

După Scriptură asta este taina duhului care biruiește moartea”. Ca într-o comună mărturisire spunem:  La începutul Scripturii, Geneza ne descoperă căderea, păcatul este mâncarea din pomul binelui și al răului, de fapt distrugerea sensului simbolic al lumii…Apocalipsa ne descoperă reînălțarea, mâncarea trecerea care este din Pomul vieții, de fapt, aflarea sensului simbolic al lumii”. Între ele, acel neîncetat ”panta rey” după legi  pe care știința le descoperă ca un fir al Ariadnei în labirintul existenței. Ne rămâne a spune cu Radu Gyr, poetul închisorilor comuniste:

Și ca să-ți pui tot sărutul fierbinte
pe praguri, pe prispe, pe uși, pe icoane,
pe toate ce slobode-ți ies înainte,
ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane!
…………………………………….
Nu știu, dar în mine simt sute
de gheare cum cresc să m-ajute
să-mi cațăr pe stânci temelia…
Nu știu, dar îmi simt veșnicia

 In Memoriam Elena Solunca

 
Donează pentru ActiveNews!

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.

Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.

ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.

De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei)
RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook
ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews


Pentru știri necenzurate
abonează-te acum!

Este gratis și poți anula oricând abonarea.

ActiveNews România. Caută pagina noastră și pe Telegram.
Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
Top 5 autori
VideoNews

Pr. Bogdan Florin Vlaicu, dialog cu părintele Filotheu Monahul de la Mănăstirea Petru Vodă și Av. Marina-Ioana Alexandru, despre semnele vremurilor, Antihristul, semnul, numele și numărul fiarei

Poeții Carlos Aquasaco și David Noria despre Constantin Barbu la Festivalul Internațional de Poezie de la Tomis

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.

Comentarii (2)
  • Cronicar Ortodox 24.03.2024 16:51
    Duminica Ortodoxiei


    Sfântul Nicolae Velimirovici

    Cât de slăvită, cât de cutremurătoare este prezența lui Dumne­zeu! O, cât de slăvită, cât de cutremurătoare este prezența Dumne­zeului Celui Viu!

    Cetele îngerești stau cu frică sfântă înaintea Lui, Serafimii își as­cund sub aripi fața lor înaintea strălucitoarei lumini și frumuseții de negrăit a prezenței Sale.

    Ce strălucitor e soarele! Ce minunat cerul înstelat! Ce măreț oceanul înspumat și munții uriași! Încântătoare sunt pajiștile pline de flori, cu mulțimea de izvoare și turme albe! Dar toate nu-s de­cât lucrare a mâinii lui Dumnezeu, zidire muritoare a Ziditorului Celui fără de moarte. Dacă Zidirea e atât de frumoasă, cum trebuie să fie Ziditorul?

    Iar dacă inima omului se umple de teamă, sau de bucurie, sau de lacrimi în fața Zidirii lui Dumnezeu, ce are să fie într-însa de față cu Atotputernicul Ziditor?

    Ce lucru muritor poate să stea lângă Cel fără de moarte și să nu fie nimicnicit? Ce muritor poate privi fața lui Dumnezeu și să trăiască? Iată, înfricoșător lucru e să vezi fața unui singur Înger al lui Dumnezeu; cum vei privi atunci fața Domnului? Având vedenia unui Înger profetul Daniel zice: … n-a rămas în mine putere, fața mea și-a schimbat înfățișarea, stricându-se, și nu mai aveam vlagă (Daniel 10, 8). Până și cel mai puternic om se simte neputincios, până și cel mai frumos se simte urât în fața unui înger al cărui trup e ca hrisolitul și fața lui ca fulgerul, iar ochii lui ca flăcările de foc (Daniel 10, 6). În uluitoarea dimineață a Învierii Domnului din morți, iată s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer și venind, a pră­vălit piatra și ședea deasupra ei. Și înfățișarea lui era ca fulgerul și îmbră­cămintea lui albă ca zăpada. Și de frica lui s-au cutremurat străjerii și s-au făcut ca morți (Matei 28, 2-4). Iată cum apare un slujitor al împă­ratului! Dar când Se va ivi El însuși?

    O, dac-ar ști oamenii, de-ar cunoaște ei, de n-ar uita nicio clipă că astfel de îngeri strălucitori sunt aproape, foarte aproape de dân­șii! Această cunoștință ce li s-a dat profeților și văzătorilor prin ve­denie îi face pururea blânzi și smeriți înaintea lumii cerești, dar as­pri și neclintiți față de păcătoșii cei orbi, lipsiți de căință. Prorocul Elisei s-a rugat odată ca Dumnezeu să deschidă ochii unui tânăr în­cât și acesta să vadă ceea ce vedea el, profetul. Și Dumnezeu i-a as­cultat rugăciunea, i-a deschis aceluia ochii, și acesta a văzut și iată tot muntele era plin de cai și care de foc împrejurul lui Elisei (IV Regi 6,17).

    Cum să fie atunci vederea Împăratului Însuși, măreața, cutremurătoarea vedere a Împăratului Însuși? Marele Isaia, fiind învrednicit de această vedere, cu frică mare a strigat în uimire: Vai mie, că sunt pierdut! Sunt om cu buze spurcate și locuiesc în mijlocul unui popor cu buze necurate. Și pe Domnul Savaot L-am văzut cu ochii mei! (Isaia 6,5).

    O, de-ar ști oamenii, de-ar fi ei pătrunși că Domnul și Împăratul îi vede pe ei pururea! Domnul, Același în fața Căruia Isaia, într-o singură străfulgerare s-a cutremurat de frică sfântă! Atunci nu și-ar mai deschide omul mintea niciunui păcat, niciunei necurății. Dumnezeu îl vede pe om, fie că omul Îl vede sau nu pe Dumne­zeu. Să tremure hulitorul! Să se mângâie tot creștinul în suferință!

    Nu numai Dumnezeu, Cel Unul în Treime, ne pătrunde fiecare cli­pă a vieții, ci toate cereștile cete de îngeri și sfinți din slavă. Milioa­ne de ochi sunt asupra-ne ca o singură privire; milioane de ființe care ne vor binele sunt alături de noi, însoțindu-ne pe calea spinoa­să și întunecată a vieții. Milioane de mâini se întind în ajutorul nos­tru, ca un singur braț tare! Călăuzită de Duhul Sfânt, Biserica lui Dumnezeu pe pământ s-a luptat și luptă să înfățișeze credincioși­lor săi această slăvită, iubită, cutremurătoare realitate. Pe iconosta­se fulgeră lumea nevăzută a puterilor cerești, ca oamenii să vadă și să nu uite că aceste puteri sunt aici, cu ei, în lume. Cinstim icoanele închinându-ne nu lemnului și zugrăvelii, ci puterilor cerești celor vii, care sunt de față. Dacă icoanele ne aduc bucurie și mângâiere, bucuria și mângâierea de la acele puteri cerești înfățișate acolo le primim! Doar un nebun, un stăpânit de duhuri rele poate să vadă idolatrie în cinstirea icoanelor. Cine altcineva a purtat război idola­triei de-a lungul veacurilor, dacă nu Biserica dreptmăritoare? Ai cui credincioși s-au jertfit cu milioanele în această luptă? Cine a nimicit închinarea la idoli? Cum să se închine la idoli Biserica, cea care însăși stârpește acea închinare? Asemenea batjocură s-a arun­cat Bisericii lui Hristos de necurații eretici, cei ce gândesc cu tru­pul, nu cu duhul! Dar cum să deosebească mintea lor cea greoaie între icoană și idol? Neputincioși să învingă prin dreptate, au ridi­cat foc și sabie asupra sfintelor chipuri și a celor ce le cinsteau. Au ars icoanele, au trecut pe închinători prin sabie. Dar puterea lui Dumnezeu e mai tare ca focul și ca sabia: ereticii au căzut și s-au ruinat, iar icoanele au rămas mai departe să împodobească locașu­rile de închinăciune și să aducă mereu aminte credincioșilor cutremurătoarea, negrăita prezență a lui Dumnezeu și a tuturor puteri­lor cerești în viața oamenilor trăitori pe pământ. Întru pomenirea biruinței asupra iconoclaștilor și triumful cinstirii icoanelor, evlavi­oasa împărăteasă Teodora și fiul său Mihail au rânduit ca cea dintâi duminică a Postului Mare să fie închinată acestei biruințe. Această duminică o numim Duminica Ortodoxiei, spre aducere aminte de biruința dreptei credințe asupra ereticilor. În legătură cu aceasta, Evanghelia de astăzi îl înfățișează pe Natanael, cu toate îndoielile ce le avea departe de Hristos risipindu-i-se îndată ce s-a apropiat de El: ca să vedem că fără Dumnezeu necredinciosul nu poate veni la credință și să înțelegem înfricoșata putere a prezenței Sale.

    În vremea aceea a vrut Iisus să meargă în Galilea și a găsit pe Filip, și i-a zis lui: vino după Mine. Iar Filip era din Betsaida, din cetatea lui Andrei și a lui Petru. După ce S-a botezat în Iordan, Iisus a mers în Galileea, unde avea să-Și înceapă lucrarea. Mințile stricate ale iu­deilor nu erau vrednice să vadă începutul lucrării lui Hristos. Iu­deea, cuprinzând și Ierusalimul cel lipit de pământ, trupesc, căzu­se mai jos decât ținuturile păgâne. Galileea era păgână; în ea se așezaseră cu precădere greci, romani și sirieni, și doar pe ici-pe co­lo evrei. Evreii din Iudeea disprețuiau păgâna Galilee, zicându-i ți­nut al întunericului și necredinței. Și tocmai în ținutul acesta avea să se arate, după cum spusese profetul, o lumină mare: Poporul care locuia întru întuneric va vedea lumină mare și voi cei ce locuiați în latu­ra umbrei morții lumină va străluci peste voi (Isaia 9,1-2). Deschizând dumnezeiasca Sa gură pentru a vorbi mai întâi acestei Galilei lo­cuite de seminții amestecate, Domnul a arătat dintru început că Evanghelia Sa e pentru întreaga omenire. Dezvăluindu-Se mai în­tâi în acest colț cufundat în întuneric și neștiut de lume, în Palesti­na, Și-a arătat smerenia osândind prin aceasta nebuneasca trufie a Ierusalimului întunecat și stricat.

    Andrei a fost cel dintâi care L-a urmat pe Hristos, fără a fi che­mat. El a adus după sine pe Simon Petru, fratele său (Ioan 1, 33), pe când lui Filip Domnul i-a spus: Vino după Mine! Că Filip a răspuns pe dată acestei chemări se vede din aceea că el, plin de râvnă pen­tru Hristos, a și început să adune și să aducă la Domnul pe alții. Poate că el și auzise despre Hristos de la Petru și Andrei, vecinii săi, pentru că ei toți erau din Betsaida. Poate auzise și de la alții. Dar hotărându-se atât de repede, se vede că ceea ce l-a atras cu atâ­ta putere a fost însăși prezența lui Hristos, care l-a făcut să lase de­odată totul, să uite totul și să vină după El. Și l-a atras atât de tare încât nu a venit singur, ci și-a și început apostolia; pentru că scrie mai departe: Filip a găsit pe Natanael și i-a zis: Am aflat pe Acela despre care au scris Moise în Lege și proorocii, pe Iisus, fiul lui losif din Nazaret. Cât de simplu spune Filip totul! Două suflete înflăcărate vorbesc între ele. Filip nu spune: „l-am găsit pe Mesia cel făgăduit”; nici: „pe fiul lui David”; nici: „pe împăratul lui Israel” și nici: „pe Dom­nul”. El doar îi arată lui Natanael că L-a aflat pe Acela despre care au scris Moise și prorocii. Vorbește un suflet plin de uimire și bu­curie. Simțămintele adânci nu umblă după cuvinte, ci se înfățișează simplu, foarte simplu, cu siguranța că în ele se află o tărie care pătrunde cele mai simple vorbe. Simțirile slabe sau mincinoase se fac trâmbițe răsunătoare, căutând cuvinte mari care să le sprijine slă­biciunea și falsitatea. Filip și Natanael vor fi vorbit între ei despre Cel îndelung făgăduit, despre Cel îndelung prorocit și așteptat. Era un subiect obișnuit printre israeliți, printre cei cu sufletul curat. Am aflat pe Acela, zice Filip. Adică: Acela nu S-a arătat pe Sine ca trăznetul care sfâșie norii și cutremură pământul; nici nu a căzut pe pă­mânt ca un meteor; nici n-a urcat în scaunul împărătesc al Ieru­salimului spre care stăteau ațintiți ochii cei cu vedere scurtă ai fari­seilor și nepricepătorilor cărturari. A crescut și a trăit aici în Galileea, printre noi, vreme de treizeci de ani, și noi nici n-am știut! A crescut ca o viță nobilă într-o vie sălbatică, pe care nici n-aveai cum s-o recu­noști decât mai târziu, după roade! A fost ca o comoară ascunsă în pământ: abia când sapi pământul începe să strălucească. Nu ne-a sărit în față; nu ne-a silit să-L primim; dar când L-am văzut, L-am cunoscut: blând ca un miel, limpede ca soarele, dulce ca primăvara, puternic ca Dumnezeu. Este din Nazaret. Este fiul lui Iosif.

    Dar oare putem noi să știm tot ce i-a spus Filip lui Natanael, pu­tem noi să arătăm cum i L-a înfățișat întru totul pe Hristos? Evan­ghelistul ne spune pe scurt lucrul de căpetenie. Tot ce-a auzit Nata­nael de la Filip îl va fi umplut de bucurie. Dar ceva totuși l-a nedu­merit și-l face să se îndoiască: cum să iasă Mesia din Nazaret? Iar Fi­lip l-a numit pe Iisus fiul lui Iosif, pentru că poate nici nu știa taina cea mare a nașterii Sale de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria; și de asemenea pentru ca spusele să-i fie cât mai convingătoare față de omul ce venea pas cu pas către taina întrupării lui Dumnezeu. Poate că Filip lucra aici cu adevărat apostolește, în chipul arătat mai târziu de Apostolul Pavel: Cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi să-i do­bândesc. Tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip, să mântuiesc pe unii (I Corinteni 9, 22). Natanael era încă slab, încă neinițiat, încă nelumi­nat, încât apropierea apostolului era către unul slab.

    Nu trebuie să luăm întrebarea lui Natanael drept o remarcă us­turătoare, ironie a unei inimi sceptice, ci drept grija unui suflet sin­cer ca prietenul său să nu fie înșelat. Sara a râs întru sine când Dumnezeu i-a dezvăluit că are să aibă fiu la bătrânețe (Facere 18, 12). E bucuria care caută încredințare întrebând. Iar Natanael n-a auzit în toată viața lui o veste de mai mare bucurie ca cea pe care i­-a adus-o acum Filip. Dar, ca orice bucurie, își avea și aceasta um­brele si piedicile ei. Bucuria lui Natanael s-a umbrit la cuvântul „Nazaret”. Cum sa vină din Nazaret Mesia? N-a spus prorocul că locul nașterii Sale e Betleemul? Nu în cetatea lui David l-au aș­teptat generații de-a rândul pe moștenitorul și regele ce va să vină? S-o fi înșelat Filip! Dar nu; Filip nu-și ia vorba înapoi, nici nu-l lămurește cu nimic mai mult pe Natanael. La comentariul acestuia, îi spune doar atât: Vino și vezi! Ce strălucitor sună aceste cuvinte! Vino și vezi! Vino numai, și ai să vezi, Natanaele. Ai să te încredințezi când vei sta față cu Dânsul. Ce răspuns ți-aș putea eu da la întrebările tale? Cel mai sigur răspuns este El însuși! Vino cu mine în fața Lui. Vino și vezi! Și Natanael pornește la drum împre­ună cu Filip.

    Iisus a văzut pe Natanael venind către El și a zis despre el: Iată, cu adevărat, israelit în care nu este vicleșug. Ce laudă frumoasă! De pe ce buze! Ce să însemne asta: israelit în care nu este vicleșug? În­seamnă un om plin de opusul vicleniei; un om plin de Dumnezeu: gândul la Dumnezeu, dorul de Dumnezeu, căutarea lui Dumne­zeu, așteptarea lui Dumnezeu, nădejdea în Dumnezeu. Este un om care s-a dăruit pe sine cu totul lui Dumnezeu, și de nimeni altcine­va nu vrea să știe. Un om în care sămânța răului n-a găsit loc să prindă rădăcină. Dar arătându-l pe Natanael drept un adevărat is­raelit, Hristos arăta și un lucru trist: că nu prea mai erau de găsit israeliți adevărați. De aceea a și strigat Domnul cu bucurie: Iată, cu adevărat, israelit! Un om printre neoameni! Iată unul care nu-i is­raelit doar cu numele, iată unul care-i din cap până-n picioare is­raelit! Domnul știa de departe ce îndoieli îl frământau pe Natanael cu privire la Dânsul, cu toate acestea l-a lăudat ca pe un adevărat israelit lipsit de vicleșug. Să-l fi lăudat ca să-l câștige? Nu; pentru că Cel ce cunoaște inimile nu Se uită la vorbe, ci doar la inimă. Noi n-avem cum să vedem, nici întorcând paginile Evangheliei să ci­tim, ce fel de om era Natanael; ci Domnul a văzut inima lui și a citit în ea. Poate s-or fi mirat ceilalți apostoli aflați pe lângă Hristos au­zind aceste cuvinte de laudă, dar Hristos a lăsat timpul să le arate dreptatea laudei Sale.

    Și pe Natanael l-a mirat neașteptata laudă; Natanael i-a zis: De unde mă cunoști? A răspuns Iisus și i-a zis: Mai înainte de a te chema Filip, te-am văzut când erai sub smochin. Iată că Natanael se arată în­tr-adevăr a fi un om lipsit de vicleșug. Omului viclean îi pasă doar de sine, nu are ochi pentru alții. Lauda si lingușeala îl încântă. Dacă Natanael ar fi fost un astfel de om, s-ar fi îmbăiat de lauda primită de la Hristos și ar fi început fie să-I întoarcă lauda, ridicându-L în slăvi pe lăudătorul său, fie să facă pe smeritul prefăcându-se că nu merită lauda. Dar Natanael n-avea ochi pentru sine, ci nu­mai pentru Hristos. Așa că, nici primind, nici lepădând lauda, pune pe față o întrebare menită să dezvăluie adevărul: De unde mă cu­noști? Nu ne-am mai întâlnit până acum! Nu m-aș fi mirat atât să-mi fi spus pe nume, pentru că nu-i greu să știi numele cuiva; dar să-mi spui atât de repede numele inimii mele, asta e într-adevăr de neînțeles: inima e tainică și omul și-o descoperă numai câte puțin, și numai celor de aproape ai săi. De unde mă cunoști?

    Iar Domnul îi răspunde printr-o nouă taină pe care o dezvăluie, de astă dată printr-un semn dinafară: Mai înainte de a te chema Filip, te-am văzut când erai sub smochin. Cine știe tainele inimii le știe și pe ale trupului. Cui vede mișcarea gândurilor și aude misterioasa lor șoaptă, încă și mai lesne îi este să vadă mișcarea trupului și să au­dă cuvintele rostite. Domnul l-a văzut pe Natanael sub smochin mai înainte ca Filip să fi ajuns acolo! Nici nu pornise bine acesta că Domnul a și cunoscut inima lui Natanael. Pronia Sa a rânduit ca Filip să meargă și să-l cheme. Cum ar putea omul să se ascundă de Dumnezeu? Este vreo cale pe care el să se dea la o parte din fața Lui? Înțelegând marea și înfricoșata Prezență, Psalmistul se în­dreaptă spre Dumnezeu Atotștiutorul spunând: Tu ai cunoscut șe­derea mea și scularea mea; Tu ai priceput gândurile mele de departe… Că încă nu este cuvânt pe limba mea, și iată, Doamne, Tu le-ai cunoscut pe toate… Tu m-ai zidit și ai pus peste mine mâna Ta… Unde mă voi duce de la duhul Tău și de la fața Ta unde voi fugi? (Psalm 138,1-6).

    Hristos este minunea istoriei pe pământ, nu numai prin minuni­le săvârșite, nu numai prin Înviere; ci prin atotcuprinzătoarea pre­zență a Duhului Său și prin atotștiința Sa. Pe pământ fiind, era și în cer. Uitându-se la oameni, vedea și pe satana căzând din cer. În fața oamenilor aflându-Se, le vedea și trecutul, și viitorul. Citea gândurile ca într-o carte deschisă. Slăvit fiind și lăudat de oameni, vorbea de Patimile ce-avea să sufere; în Patimi, vorbea de biruința și slava Sa. Privind bogatul templu de marmură din Ierusalim, îi vedea nimicirea. Cu Moise și cu Ilie vorbea ca și cu niște contem­porani ai Săi. Între hotarele trupului, vedea tot ce se petrece în ceruri; îl auzea pe bogatul cel nemilostiv din iad rugându-se de Avraam cel din Rai. A zărit de departe unde se afla legat măgăru­șul ce-avea să-L poarte și i-a trimis pe ucenici să I-l aducă. De de­parte l-a văzut pe bărbatul ce ducea un ulcior cu apă și i-a trimis la dânsul pe ucenici cu porunca de a pregăti Paștele. Timpul nu era perdea pe ochii Săi. Vedea tot ce a fost și tot ce o să fie ca înfiripându-se atunci în fața Lui. Spațiul nu avea pentru El întindere. Oriunde și orice se întâmpla în lume, vedea aievea. Orice tainiță îi era câmp deschis. Și tainița tainițelor – inima – nu avea închiză­toare pentru Dânsul.

    Atotprezența și atotștiința lui Hristos nu l-au uimit pe Natanael mai puțin decât pe Petru pescuirea minunată sau pe ceilalți apos­toli umblarea pe apă ori supunerea vânturilor și a valurilor. Cu­noscând inima omului Domnul știe ce anume lucrare a Sa se potri­vește mai bine fiecărui ucenic. În vreme ce Petru s-a uimit cel mai mult de puterea lui Iisus asupra naturii, pe Natanael l-a câștigat pătrunderea Lui, atotcunoașterea Lui. Pe acestea i le-a dezvăluit lui Natanael Domnul, lucrând după dumnezeiasca-I iconomie, tocmai pentru că îl cunoștea. Poate că Filip, în aceste dintâi zile ale apostolatului său, și-a dat seama de acest lucru și de aceea i-a și spus lui Natanael: Vino și vezi! Era încredințat că Domnul cel prea-înțelept și atotputernic Se va arăta lui Natanael în chipul cel mai potrivit firii și sufletului acestuia. Poate că pe atunci doar începea să presimtă ceea ce va ști mai târziu limpede: ce taine fără de nu­măr ascunde învățătorul în pieptu-I fragil, omenesc! Taine mai largi decât cerul și mai întinse decât timpul ascundea Dumnezeu-Omul. A arătat Domnul măcar a mia parte din aceste taine și pu­teri ascunse în El? Nedescoperită a rămas mulțimea acestor taine, ca să se dezvăluie și să se arate sfinților, în împărăția cerurilor. Ușor Îi era Domnului să facă minuni. Avea atâta putere încât tre­buia mai degrabă să Se silească a nu le face! Pentru că El a spus, a descoperit și a lucrat doar atât cât a fost de trebuință pentru mân­tuirea noastră; cât să nu ne constrângă voința, ci întru libera noas­tră alegere și hotărâre.

    Dar să-l vedem acum pe Natanael, minunându-ne, cum răspun­de el Domnului. Răspunsu-I-a Natanael: Rabi, Tu ești Fiul lui Dumne­zeu, Tu ești regele lui Israel! Cuvintele vin de pe aceleași buze ce au rostit, puțin mai înainte: Din Nazaret poate fi ceva bun? Ce schimba­re uluitoare! Ce izbucnire de bucurie! O, frații mei, ce înseamnă a sta în fața Domnului! Nu-s cuvinte să poată cuprinde această mi­nune, nici mâini să o poată scrie; sunt însă inimi care pot să o sim­tă, și simțind-o să se bucure cum se bucură roua dimineții la atin­gerea razei de soare! Oare nu vedem aici limpede de ce S-a înveș­mântat Domnul în trup omenesc, de ce ni S-a înfățișat om, spre mântuire? Cine să-I fi putut îndura prezența de S-ar fi arătat înger arzător? Sau de S-ar fi arătat Dumnezeu în veșnica-I putere și sla­vă, iar nu acoperit de vălul trupului, cine L-ar fi putut privi și să fie viu? Cine să-I fi auzit glasul fără să se spulbere ca praful? Nu s-ar fi risipit pământul întreg ca un abur la apropierea suflării Sale? Vedeți câtă putere are prezența Sa învăluită: într-o clipă s-a schim­bat inima și gândul unui om! Cine să-și fi închipuit, doar cu puțin mai înainte de-a fi vorbit Hristos cu Natanael, că acesta va mărtu­risi că „fiul lui Iosif” e învățătorul, e Fiul lui Dumnezeu, e împăra­tul lui Israel! Și chiar dacă în clipa aceea L-ar fi luat, după credința comună a acelei vremi despre Mesia, pe acest împărat al lui Israel drept un împărat pământesc, tot ar fi fost mult pentru un începător într-ale urmării lui Hristos. Natanael L-a numit însă și Fiul lui Dumnezeu, așezându-L astfel pe Hristos deasupra înțelegerii de rând că El ar fi un rege ca toți regii pe tronul lui David.

    Răspuns-a Iisus și i-a zis: Pentru că ți-am spus că te-am văzut sub smochin, crezi? Mai mari decât acestea vei vedea. Și i-a zis: Adevărat, adevărat zic vouă, de acum veți vedea cerul deschizându-se și pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se și coborându-se peste Fiul Omului. Domnul, așadar, i-a dezvăluit lui Natanael doar puțin despre Sine, când i-a spus că l-a văzut mai înainte sub smochin. Vederea Lui la așa mică depărtare e, față de atotcuprinzătoarea-i pătrundere, doar ca o rază față de soare. Curat la suflet cum era, lui Natanael i-a fost des­tul acest „puțin”, ca să creadă. Necurații și viclenii farisei și cărtu­rari ai Ierusalimului L-au văzut pe Domnul vindecând leproși, dând vedere orbilor, înviind morți, și nu le-a fost de-ajuns. Iată cum crede și cum mărturisește un israelit adevărat, doar dintr-o singură ochire a minunii! Mai mari decât acestea vei vedea, făgădu­iește Domnul. Dar ce încă să mai vadă? Cerul deschizându-se și pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se și coborându-se peste Fiul Omului. Domnul vorbește cu Natanael, dar făgăduința e pentru toți, căci spune: Adevărat, adevărat zic vouă („vouă”, nu „ție”). Și ca să nu încapă îndoială că făgăduința se va împlini, spune o dată, și mai spu­ne încă o dată: Adevărat, adevărat… Dintru început i-au slujit Mân­tuitorului îngerii, coborând și întorcându-se la cer! Înger i-a apă­rut lui Zaharia vestindu-i nașterea înaintemergătorului lui Hristos. Înger i-a apărut Preacuratei Fecioare, vestindu-i taina cea mare a nașterii Domnului. La Betleem s-au deschis înaintea păstorilor ce­rurile și coborau îngerii cântând imne de slavă și bucurie, de pace între Dumnezeu și oameni. Îngeri au coborât și l-au povățuit pe Io­sif, îngeri i-au îndrumat pe cititorii în stele de la Răsărit. Îngeri au venit și-I slujeau Domnului după ce a biruit ispitirile lui Satan în pustie. Înger I-a apărut înainte de Patima Sa, înainte de moarte, întărindu-L, în grădina Ghetsimani. Îngeri au coborât la mormântul Său, la Înviere. Și la Înălțare iarăși doi îngeri în haine albe au cobo­rât și s-au arătat ucenicilor. După Înălțare îngeri apăreau adesea apostolilor și mai târziu drepților, martirilor și sfinților lui Hristos. N-a văzut Ștefan, întâiul mucenic, cerurile deschise (Fapte 7, 56)? Nu s-a ridicat Pavel până la al treilea cer? Nu i s-au dezvăluit atâ­tea taine cerești ale timpului și ale veșniciei, apostolului și evan­ghelistului Ioan? Până în zilele noastre, celor cu inima curată, pur­tătorilor de Dumnezeu, li s-au arătat îngeri; și mulți întorși la Dumnezeu, care s-au căit și cărora li s-au iertat păcatele, au văzut cerurile deschise. O, de câte ori, de câte ori s-au adeverit cuvintele Mântuitorului despre cerurile deschise și despre îngerii care co­boară și urcă! Domnul a venit pe pământ ca să arate oamenilor ce­rurile deschise, dar după venirea Lui mulți văzători ai cerului s-au ridicat prin pătrundere duhovnicească spre înălțimile cerești și au coborât cu cetele îngerilor. Cerul e pururea deschis oamenilor, oa­menii însă văzând, nu văd, și auzind, nu aud, nici nu înțeleg (Matei 13, 3). Hristos a dat vedere nu numai câtorva orbi trupești, ci a dat ve­dere nenumăraților orbi duhovnicești. Iar orbii duhovnicești, recăpătându-și vederea, au văzut cerurile deschise. Și ce altceva sunt cerurile deschise decât Dumnezeu și mulțimea cetelor Sale? Ce altceva este a fi de față Hristos dacă nu frică grozavă necurați­lor și păcătoșilor, dar viață și bucurie celor drepți și fără prihană? Această mare și înfricoșată prezență ne este ascunsă acum de trup ca de un văl. Curând însă, foarte curând, vălul se va smulge și se va destrăma și ne vom găsi dintr-o dată în cerul deschis. Cei între noi care s-au întors și s-au căit, cei între noi fără prihană, se vor găsi în fața de-viață-dătătoare a Dumnezeului Celui Viu; iar cei împietriți și hulitori și necurați se vor afla în veșnica lui Dumnezeu absență, în chin și în întuneric fără sfârșit.

    Să ne apropiem așadar de Hristos Domnul care ne iubește, și câtă vreme zilele noastre nu sunt încă numărate să mărturisim Nu­mele Lui, singurul Nume de mântuire, și să strigăm după ajutor, singurul ajutor neîncetat și mântuitor. Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi păcătoșii și ne mântuiește. A Ta este slava, împreună cu Tatăl și cu Sfântul Duh, Treimea cea deoființă și nedespărțită, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

    Duminica Ortodoxiei
    Sfântul Nicolae Velimirovici
  • Cronicar Ortodox 24.03.2024 16:52
    https://www.facebook.com/100014326395458/posts/pfbid022Xnct9nmuUGgX7znaRbrqjjoZMdmATB8Ra7
    PfrghkADFxbRWmdxp9cq1GxLHcmDZl/
Ultima oră

23:30

Mitropolia Moldovei și Bucovinei schimbă slujba de hram la Sfânta Parascheva cu un spectacol de Operă. Psalții se revoltă, Mitropolia tace

22:04

Pr. Bogdan Florin Vlaicu, dialog cu părintele Filotheu Monahul de la Mănăstirea Petru Vodă și Av. Marina-Ioana Alexandru, despre semnele vremurilor, Antihristul, semnul, numele și numărul fiarei – VIDEO LIVE

21:47

Pelerinajul “Calea Sfinților”, la Iași: procesiunea cu moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva. Peste 95.000 de pelerini s-au închinat până vineri la raclă - VIDEO

21:02

George Simion: “Guvernul austriac continuă să își bată joc de România! Trebuie impuse restricții dure asupra firmelor austriece care operează în țara noastră”

20:00

Supracartea poetică ”Am aprins chibritul care va da foc laniakeii” are 100 de volume și 10.000 de poeme. ”Cazul Constantin Barbu este excepțional, nu are egal în istoria contemporană” - INTERVIU / VIDEO

19:22

“Vaccinurile” Covid pot declanșa "furtuni de citokine și anafilaxie”, cu efecte letale - STUDIU NOU

18:09

Lansarea noului sistem UE digital pentru intrare/ieșire bazat pe recunoaștere facială și verificarea amprentelor călătorilor la frontiere, amânat pe fondul temerilor că ar crea haos pe aeroporturi

17:03

Cererea oficială de ridicare a imunității parlamentare a lui Nelu Tătaru, trimisă de ministrul Justiției la Camera Deputaților

16:29

Ziarist american ARESTAT de Israel și acuzat de SPIONAJ pentru că își făcea meseria

16:10

Cioclii pandemiei încep să cadă: După Nelu Tătaru, numele lui Florin Cîțu apare într-un mega dosar

15:30

Val de tragedii în sportul kenyan: trei atleți de renume mondial au murit în decurs de o săptămână în circumstanțe misterioase

15:11

Investigație Ziarul de Gardă: În slujba Moscovei. Trei luni printre „robii” lui Șor

14:40

FIERBERE ÎN USR: Vlad Voiculescu a făcut-o pe Elena Lasconi nebună după ce primărița s-a certat cu Clotilde Armand pentru un banner cu Nicușor Dan

14:24

Satanism pe scenă la Opera din Stuttgart. 20 de spectatori au leșinat din cauza scenelor cu sânge, sex și diavoli la spectacolul ”Sancta” - VIDEO

14:14

Ambasada Rusiei în România acuză Occidentul de folosirea armelor chimice în Ucraina: ”Cei responsabili pentru aceste și alte crime împotriva cetățenilor ruși vor fi identificați și vor primi pedepse meritate și inevitabile”