
Foto: Agora.md

Mă întrebam de ce tac intelectualii nației – atît de vocali altădată în probleme infinit mai mărunte! - vizavi de umilința încasată de țara lor de la UE în povestea cu Schengen. Dar mi-am adus aminte de generozitatea Austriei față de ei.
De ani și ani, toamna, Mircea Cărtărescu și soția, Ioana Nicolaie, Ana Blandiana, Gabriela Adameșteanu, Mircea Dinescu, Daniela Crăsnaru, Marius Chivu, Felicia Mihali, Magda Cârneci, Bogdan Ghiu, Mihaela Miroiu, Adrian Sângeorzan, Daniela Zeca, Carmen Firan, Daniel Cristea-Enache și mulți alții participă la Tîrgul de carte de la Goteborg, sponsorizat de ambasada Austriei la București.
Cum să te iei de niște oameni atît de drăguți și de sensibili la cultură?...
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Această inițiativă a Împăratului Sfântului Imperiu Roma- acum cu capitala politică la Viena și cea religioasă la Roma a cunoscut pentru valahi ca o șansă providențială, un ajutor providențial, venit de la „Drăguțul Împărat” ca să-i salveze pe valahi în lupta cu inamicul de secole „nobilimea”. Acum ori niciodată să dăm dovezi la lume/ Că-n aste mâni mai curge un sânge de roman,/ Și că-n a noastre piepturi păstrăm cu fală-un nume/ Triumfător în lupte, un nume de Traian!
O parte din cărturarii valahi mușcă momeala, mai ales că cei „corecți politic” sunt susținuți de Viena, capătă onoruri, privilegii etc.Cei care nu sunt „corecți politic” sunt prigoniți și pentru a-și salva viața fug peste graniță în Valahia și Moldavia.Toate acestea au generat în lumea cărturarilor un comportament duplicitar „una gândeau alta scriau sau spuneau” în primul rând să nu-l supere pe „Drăguțul de Împărat”. Acest comportament s-a întins până astăzi și să nu ne mire că elita cărturărească așteaptă să se limpezească apele și apoi să se arunce în luptă cu toate forțele. Vorba lui Agamiță Dandanache „ ca valahul imparțial” gata de luptă pentru a obține privilegii!
Bogăția în resurse ușor exploatabile și necesare europenilor a adus valahilor mari probleme socio-economice. Prin politica dusă de puternicii vremii, care dealtfel se răzbiau între ei, totuși în problema valahă se înțelegeau perfect: „trebuie să-i împărțim pentru a ne bucura de bogățiile lor” – să nu-i lăsăm pe autohtoni să devină conștienți de forța lor. Interesele economice ale lor nu erau compatibile cu o renaștere a unei conștiințe sarmato-getice în spațiul dintre cele trei mări. O politică susținută pentru un Balcani în flăcări o considerau ideală pentru o exploatare economică eficientă pentru că se băteau sarmato-geții între ei și nu aveau iluminarea necesară pentru identifica adevărații vinovați.
Începând cu secolul al XVIII-lea Viena a efectuat o abilă manipulare a valahilor pentru a-i împinge în luptă împotriva nobilimii din Transilvania; nobilime ce ura pe habsburgi și lupta pentru desprinderea Transilvaniei din imperiu (din Sfântul Imperiu Roman). Reprezentanții de la Curtea Vieneză constatând o anumită asemănare între limba vorbită de valahi si limba italiană au socotit că-i pot momi pe valahi să lupte pentru Viena dacă îi conving pe valahii că sunt urmași ai Imperiului Roman. Adversarii valahilor în această luptă fiind nobilimea transilvană. Viena oferea valahilor cu carte în această luptă ca „soldă” : o mișcarea culturală transilvăneană patronată de Biserica Unită cu Roma; anumite restrânse libertăți în contextul iluminismului german; un pseudo-sprijin al valahilor împotriva nobilimii, o mândrie că provin din „ginta latină” ca urmași a lui „Traian cel drept” , etc. Lupta dintre valahi și nobili avea rădăcini vechi marcate de lupte violente în care valahii tot timpul au fost înfrânți și măcelăriți; valahii ajungând robi și tolerați prin politică de aperheid. Etape importante ale politicii de aperheid ca urmare a conflictului dintre nobili și valahi: în secolul al XV-lea (Răscoala de la Bobâlna) conflict ce a generat o politică de aparheid ce a atins forma cea mai dură începând cu secolul al XVI-lea prin codul juridic civil și penal al lui Ștefan Werbőczy cu complectările ulterioare.
Astfel că inițiativa Împăratului Sfântului Imperiu Roma găsește un teren fertil pentru „divide et impera”. Sfântul Imperiu Roma - acum cu capitala politică la Viena și cea religioasă la Roma – oferă pionul otrăvit valahilor, cunoscut pentru valahi ca o șansă providențială, un ajutor providențial, venit de la „Drăguțul Împărat” ca să-i salveze pe valahi în lupta cu inamicul de secole „nobilimea”. Acum ori niciodată să dăm dovezi la lume/ Că-n aste mâni mai curge un sânge de roman,/ Și că-n a noastre piepturi păstrăm cu fală-un nume/ Triumfător în lupte, un nume de Traian!
O parte din cărturarii valahi mușcă momeala și intră în concursul de virtute – care este mai virtuos- pentru a dovedii Vienei că sunt „corecți politic” și ca apoi să fie răsplătiți de împăratul roman cu onoruri, privilegii etc. Iar pentru cei nesupuși, recalcitranți, care nu sunt „corecți politic” mânia imperială este fără limite: sunt prigoniți și cei ce pot pentru a-și salva viața fug peste graniță în Valahia și Moldavia.
Demnitarii imperiali au instrumentat diverse practici pentru a influența pe valahi, inclusiv prin folosirea înșelăciunii și a fricii pentru a obține obediența, nici tunurile nu au fost omise (Un exemplu din multe altele: Buccow originar dintr-o familie nord-germană, comandant militar al Transilvaniei, conduce represalii dispuse de Curtea de la Viena împotriva ortodocșilor . Sute de biserici, mănăstiri, schituri distruse; valahi uciși; zeci de mii de țărani au trecut Carpații în Valahia și Moldavia nemaisuportând metodele de convingere ale Comisiei vieneze: presiuni si persuasiune… cu roata, țeapa și ștreangul- Sfinții Mucenici Năsăudeni. ) Toate acestea au generat în lumea cărturarilor un comportament duplicitar „una gândeau alta scriau sau spuneau” în primul rând să nu-l supere pe „Drăguțul de Împărat”.
Toate acestea pentru că valahii traversăm o perioadă în care lipseau elitele, oameni de solidă calitate intelectuală și morală, o parte dintre valahii cu carte ce se ridicau din rândul masei poporului ca apoi să treacă în rândul nobilimii sau funcționărimii imperiale. S–a generat o mediocrație veleitară și agresivă, mulți vulnerabili și, în totalitate, predispuși să funcționeze strict la comandă călcănd în picioare principiile, normele și valorile fundamentale ale creștinătății. Valahii ajungând într-o stare de plâns, fără speranța de a se scutura de perfidia nemeșilor- noua pătura socială în formare.
Acest comportament, sub patronaj străin, s-a întins până astăzi și să nu ne mire că elita cărturărească așteaptă să se limpezească apele și apoi să se arunce în luptă cu toate forțele. Vorba lui Agamiță Dandanache „ ca omul virtuos și imparțial” pentru a obține privilegii și nu pedepse!