Publicistul Anghel Buturugă scrie pe Facebook despre teoria vehiculată de o serie de protestanți, cam din prin 2014 încoace, privind inexistența palmei acordate lui Arie de Sfântul Nicolae. Mai interesant este că această falsă teorie este îmbrățișată atât de Petru Pruteanu, un slujbaș al Bisericii lui Kirill, Patriarhul Moscovei, cât și de purtătătorul de cuvânt al Patriarhiei de la București, însuși Vasile Bănescu. Anghel Buturugă taxează fin aceste contraziceri frauduloase ale Sfintei Tradiții:
„O palmă ratată
Nu sunt „fanul” pălmii Sfântului Nicolae, nici nu
stătea în acest episod evlavia mea față de el (cele trei fete salvate de
la prostituție, salvarea celor condamnați pe nedrept, înfruntarea
puternicilor acelei lumi sunt mult mai pe inima mea), însă zarva creată
în juru-i, într-un mod sofistic, mă determină să mai insist puțin pe
subiect.
Canoanele Bisericii sunt foarte clare în ceea ce
privește lovirile de către clerici. Tocmai de aceea, în varianta cu
episodul respectiv a vieții Sfântului Nicolae, el era depus din treapta
de arhiereu de către ceilalți episcopi de la Întâiul Sinod. Este o
pedeapsă foarte aspră, și nici măcar Sfântul Nicolae, deja cunoscut,
măcar pentru pătimirile sale din timpul persecuției (fact-checkării
ortodoxiei le validează oare?) nu putea fi scuzat pentru așa abatere.
Și, în varianta hagiografică ce a inclus și acest episod, trebuie o
minune, și încă una în care intervin Mântuitorul și Maica Domnului,
pentru a fi repus în treapta de arhiereu.
Lipsiți de talent, dar
cu o agendă străvezie (că o conștientizează sau nu, e treaba lor),
fact-checkării vieții Sfântului Nicolae au ratat cu desăvârșire un
moment în care să accentueze încă odată gravitatea comportamentului
turbulent al clericului. Dacă voiau realmente să amendeze astfel de
gesturi, dacă voiau, așa cum pare, să dea o palmă „fachirilor”,
„hidoșilor” ortodoxiei (ei, lăsați, palmele virtuale precum și
scuipările „nu se pun”, la astea avem dezlegare, mai ales că suntem
superbi, morali, copleșitor de inteligenți), puteau pur și simplu să
arate că indiferent cine ești și ce (re)nume ai, canoanele sunt canoane
și ți se aplică. Și că doar dacă ești atât de blând și sfânt precum
Sfântul Nicolae, poate prin minune dumnezeiască vei fi absolvit de așa
vină.
Altfel, eu reținusem altceva din acest episod, și parcă
asta era „morala” transmisă de Biserică: blândețea nu înseamnă moliciune
în fața vicleniei lupilor în haină de oaie. Blândețea este și fermitate
în mărturia adevărului, în a fi martor al lui Hristos, al Bisericii. De
asemenea, reținusem tocmai caracterul excepțional, unic, al acestui
episod, care nu instituie un precedent, ci dimpotrivă.
* * *
Dl Bănescu a decretat că palma Sfântului Nicolae e „legendară”. Nu știu
ce să zic pe speță, dpdv „științific”, dar dacă mergem până la capăt cu
afirmația, atunci rezultă că participarea Sfântului la Sinodul ecumenic
a fost imaginară, iar reinstaurarea sa ca episcop, zugrăvită pe mai
toate icoanele sale, o invenție. Nu cumva din postura domniei sale ar fi
mai înțeleaptă o anume prudență, reticență în a decreta tradiția
Bisericii drept „legendă”? Că bănuiesc că „știința” nu este întocmai
„settled” cu privire la biografia completă (și există teorii concurente
și cu privire la episodul cu „palma”), ceea ce ar trebui să ne facă să
nu dăm sentințe, să fim așa, măcar oleacă mai ...precauți.
De
fapt, în cele din urmă, nu există nicio sursă decretabilă științific
care să ateste chiar existența Sfântului Nicolae, așa că ce ne facem?
Credem sau... nu?”
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
https://ioanflorin.wordpress.com/2022/12/06/sfantul-nicolae-nu-l-a-palmuit-pe-arie-o-nascocire-care-nu-face-cinste-pomenirii-sfantului-ierarh/