Crezul de la Niceea (325), în papirusul Greek P6, Symbolum Nicaenum, Secolul VI
Academia Tomitana va organiza în luna septembrie un mare Simpozion dedicat împlinirii a 1700 de ani de la vestitul Sinod de la Niceea (325), Sinod la care a participat Marcus, Mitropolitul Tomisului.
Academia Tomitana va aduna cele mai vestite manuscrise, documente, papirusuri, hărți ale întregii ortodoxii. Astfel încât vom putea zice că IPS Acad. Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va fi un adevărat patriarh cultural al ortodoxiei.
După cum am mai scris și se știe, în arhiva actuală a Academiei Tomitane se află 153 de papirusuri (cu fragmente biblice, până în secolul VI).
Am scris deja în articolul: Se vor împlini, în anul 2025, 1700 de ani de la vestitul Sinod de la Niceea (325), Sinod la care participa Mitropolitul Marcus al Tomisului:
„În anul 325, Împăratul Constantin cel Mare a convocat, la Niceea, întâiul Sinod ecumenic, prilej cu care s-au așezat temeliile canonice ale ortodoxiei.
Miezul teologic al Sinodului a fost acela în care deoființimea, consubstanțialitatea cuvântului și realității (homoousia) s-a impus în fața conceptului arian homoiousia (care înseamnă doar „asemenea ființei"). A învins viziunea lui Athanasie cel Mare, viziune prin care Iisus este în raport de homoousious cu Tatăl ceresc.
Prin Crezul de la Niceea, Sfânta Treime (Dumnezeu, Iisus, Sfântul Duh) este fundamentul religiei imperiului. Pentru ortodoxia noastră este important în grad maxim faptul real-istoric al participării Mitropolitului Marcus al Tomisului la acest vestit Sinod de la Niceea, din anul 325.
[…]
Canoanele 4-7 ale Sinodului ecumenic de la Niceea statuează funcția de ierarh metropolitan pentru ierarhul din Tomis.
În secolul al IV-lea, se știe din prevederile sinodale și din scrierile ecleziastice că „titlurile de mitropoliți și de arhiepiscop apar, în această ordine, din secolul al IV-lea, în contextul nașterii unor noi centre episcopale organizate de „Biserica Episcopală Centrală" (O. Pasquato), dintr-un teritoriu și, deci, a dezvoltării din ce în ce mai complexe și mai ierarhizate a provinciei ecleziastice (gr. eparchia, lat. provincia); în context, episcopul Bisericii-mame (mytropolis) se numește mitropolit (episkopos metropolites), iar mai târziu arhiepiscop (archiepiskpos), având sub jurisdicție alți episcopi (eparchiotai)." (Fontes Historiae Daco-Romanae Christianitatis, Iași, 2008, pag. 83)".
Așa cum am ilustrat de mai multe ori, Marcus apare ca Mitropolit al Tomisului în zeci de manuscrise (începând cu secolul V), aflate în cele mai celebre arhive ale lumii. Asemenea mărturii manuscrise nu pot fi contrazise de absolut nimeni. Ar fi bina ca anumite „personaje" din lumea noastră ortodoxă să se bucure, fiindcă le-ar face bine. Bucuria cinstită aduce sănătate și viață lungă.
Ceea ce aș vrea să subliniez cu bucurie și acuitate că în arhivele imperiale merovingiene se află și rescripturi din canoanele traduse de Dionysius Exiguus și manuscrise din Ioan Cassian și mai multe rescripturi din Codex Teodosianum (în care apar nume de ierarhi tomitani), anume Gerontius, Episcopul Sciției, participantul la Sinodul al II-lea universal de la Constantinopol. Împărații dinastiei Merovingiene au găsit luminoasă îndreptare în Canoanele lui Dionysius Exiguus traduse din greacă în latină. La anii 800, împăratul Carol Magnum însuși își ținea mintea dreaptă, studiind și aprofundând Canoanele traduse de Dionysius Exiguus (așa cum mărturisește prezența rescriptului dionysian de la Reims). Ne-am putea bucura că împărații din Europa Occidentală aveau îndreptar mental în Canoanele traduse de Dionysius Exiguus. Nu pentru timp puțin, ci pentru secolele IV-IX. Nu-i uităm, desigur, nici pe cei zece papi sub care a lucrat Dionysius Exiguus la Roma.
Îmi face o deosebită plăcere să public câteva imagini de manuscrise deja editate în Monumenta Romaniae Historica și, de asemenea, manuscrise care vor fi tipărite în curând.
Colecția Tezaurul de la Niceea, editată prin grija IPS Acad. Teodosie, Președintele Academiei Tomitana, va fi compusă din 325 de volume cu manuscrise în greacă, latină, coptă, siriacă, arabă, armeană.
Ca să ne bucurăm împreună, prezentăm câteva dintre volumele și manuscrisele care reînvie Sinodul de la Niceea:
De asemenea, în anul sărbătoririi celor 1700 de ani de la Sinodul de la Niceea, IPS Acad. Teodosie va oferi lumina tiparului pentru o lucrare monumentală în șase volume, având aproximativ 3000 de pagini, cu subiect unic: Sinodul de la Niceea din anul 325. Participarea mitropolitului Marcus al Tomisului.
Știu, de asemenea, că IPS Acad. Teodosie va pune temelie unui locaș unic al Academiei Tomitane care va adăposti cel mai mare muzeu și cea mai bună bibliotecă de care se bucura ortodoxia contemporană.
La primul Simpozion internațional din această toamnă vor fi invitați câțiva patriarhi ortodocși, erudiți mitropoliți, arhiepiscopi și ierarhi ortodocși din întreaga ortodoxie contemporană, savanți din Vatican și mai mulți președinți de academii internaționale.
Va fi o sărbătoare de răsunet a ortodoxiei.
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.