De la Cenaclul Flacăra la Untold – Incursiune în durata lungă a istoriei

De Prof. Ioana Nancu  /  

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Va fi interesantă postumitatea mea. Scrisul meu se va despovăra de biografia autorului, în circulația lui printre oameni. (Adrian Păunescu)

Pe patul de spital, poetul afișa mai degrabă naivitate. Credea că persoana sa, maculată public din considerentele luptelor politice, a devenit o povară pentru opera sa poetică. În fapt, punerea la index a lui Păunescu nu s-a datorat niciun moment biografiei sale „încărcate”.  Este plin spațiul public românesc (și nu doar românesc!) de persoane „cu trecut” care s-au metamorfozat miraculos și țin prim-planul scenei. 

Adrian Păunescu a fost și încă este un adversar redutabil pentru diriguitorii spațiului cultural românesc nu doar pentru naționalismul său vibrant (practic, religia sa). Nu este singurul poet naționalist (chiar dacă probabil este cel mai mare). Dacă Păunescu ar fi avut un limbaj poetic special, ermetic, sau dacă ar fi rămas cantonat în turnul de fildeș al poeților citiți de elita domeniului, fiți siguri că numele său ar fi scăpat ritualului denigrării zilnice iar statuile sale profanării.

Adrian Păunescu a făcut mai mult decât să scrie poezie naționalistă bună. A utilizat practic poezia sa ca vector de influențare și educare a maselor. El a creat un fenomen social prin Cenaclul Flacăra. A reușit să-și transpună ideile în versuri ușor memorabile și de cele mai multe ori accesibile până și ultimului țăran român. Versurile au circulat apoi pe muzica folk a unor artiști descoperiți, încurajați și promovați tot de el prin Cenaclul Flacăra. 

Este interesant că același fenomen s-a petrecut în anii 60 și în Occident. Muzica devine un fenomen social și vehiculul perfect al ingineriilor sociale. Psihedelică, pop, punk sau hip-hop, muzica este protestatară și versurile sale dizolvă societatea conservatoare.

Dar asemănările se opresc aici.

Există o istorie a ideilor filosofice care poate fi urmărită tot așa de bine ca meandrele unui râu. La fel în cazul ereziilor religioase (vezi celebrul Arbore al Gnozei de Ioan Petru Culianu). Dar mult mai greu de urmărit este „mișcarea tăcută”, fenomenele underground care modifică structura de rezistență a unei societăți, fără a se putea identifica centrele de iradiere, fenomene care mișcă mentalitățile într-o anume direcție.

La începutul anilor 60 ai secolului trecut, sub înfățișarea opacă a comunismului gri, „țara veghea turcită”, cum se exprimă Ion Barbu. România nu murise și naționalismul reapare chiar de sub faldurile clicii comuniste care asigurase vreme de aproape 20 de ani dominația Moscovei. 

Societatea românească în ansamblul ei se mișca, sub formele încremenite ale stalinismului, spre recuperarea valorilor identitare: națiune, creștinism, familie. Proletcultismul este înlocuit de estetică, sacralitate, de figurile tutelare ale culturii românești interbelice (Eliade, Cioran, Brâncuși, Enescu, Ionescu).

Dacă am analiza fenomenele sub ceea ce francezii numesc „durata lungă” a istoriei, este evident că în pofida rupturii care a însemnat instaurarea regimului comunist în România de după 1945, există elemente de continuitate care trec peste regimurile politice și sunt mai puternice decât ideologia comunistă. 

Analiștii neoliberali care afirmă atât de siguri pe ei faptul că România a fost tarată de comunism și că până la omul de rând s-au schimbat mentalitățile, ignoră legile profunde ale istoriei care presupun mai degrabă continuitate între epoci decât ruptură. 

Artiștii, prin structura lor sensibilă, intuiesc mai degrabă fenomenele duratei lungi. Există, este adevărat, și modificări de esență în societatea românească dar ele au apărut chiar înainte de insturarea comunismului (suprinse foarte bine de Marin Preda în Moromeții) și care continuă și după căderea comunismului. 

Revenind la Adrian Păunescu, în resorturile sale intime, acesta ni se dezvăluie ca un om format și devotat valorilor autentice naționale. Tatăl lui, membru al Partidului Național Liberal, a fost condamnat la 15 ani de închisoare pentru „activități anti-comuniste” de regimul stalinist de după 1945 și din această cauză Păunescu a trebuit să aștepte trei ani înainte de a se putea înscrie la facultate.

Contrar interpretărilor superficiale de azi, Păunescu, alături de generația sa de altfel, nu a manipulat societatea românească spre un fals 68 cu voie de la securitate. La Paris se scanda „fără granițe”, „Dumnezeu a murit”. Fenomenul 68 în România, în Cehoslovacia, înseamnă o uriașă adeziune față de națiune. Românii adunați în Piața Palatului din București își arată adeziunea sinceră față de patria română amenințată de invazia sovietică.
 
„Întâi, copierea și clișeizarea unor teme și atitudini la modă în Occident în anii '70-'80, dar numai în aspectele lor superficiale și benigne: proto-ecologism, generația în blugi, pacifism. Mișcarea Flacăra a fost o pastișă flower power, dar fără flower, fără power și fără cea mai mică intenție de rebeliune și spargere a canoanelor - hai să fim serioși, nici nu prea se putea -, dar suficientă pentru a da unei generații romanțioase iluzia că se mișcă, că e diferită și subversivă, când ei erau de fapt niște hippy cu aprobare de la partid. Blugii și părul mare au devenit la scara istoriei românești o nouă formă fără fond, de care văd că unii au rămas mândri până astăzi” (Sorin Ioniță, Păunescu, România kitsch și triumful ceaușismului, 2010)

Ceea ce nu înțeleg analiștii nostrii neoliberali, „de dreapta”, este că esențial românii nu puteau îmbrățișa în anii 70 ideologia flower-power. Din punct de vedere al duratei lungi România nu ieșise de sub zodia naționalismului. Este ideologia dominantă sub resorturile căreia se produce distanțarea și despărțirea de Moscova.

Dacă structurile culturale conservatoare ale Occidentului cedează în fața asaltului noii stângi creionate de Școala de la Frankfurt, România, ca de altfel tot blocul estic, balansează spre alte orizonturi. Vechea stângă marxist-leninistă bazată pe lupta de clasă, ateism și internationalism moare în Europa de est dar ea nu este înlocuită cu noua stângă antinațională a minorităților și a revoluției sexuale.

Românii nu pot adopta sloganul „no borders” fiindcă ei trăiesc pe granițe și pentru granițe, iar poezia lui Păunescu îi reprezintă: „Și de la mine pân’ la tine/Cuvântul însuși va-ngheța/Nici să te strig nu știu prea bine/Iubita mea, pierduta mea./Când te-am văzut ultima oară/Știai și tu, plângeai și tu/Și ai plecat cu tot cu gară/Nici tren nu mai există, nu”. Iubita pierdută a poetului este chiar Basarabia.

Trăim în aceeași Europă dar gândim și simțim diferit. Nu puteau fi sinceri revoltați împotriva ordinii naționale tinerii români în anii 60-70 fiindcă ei tocmai descopereau cu bucurie sentimentul atașamentului față de o patrie și un stat vitreg și ostil până atunci, uman și românesc de acum. România cunoscuse în anii 50 o brutală spargere a canoanelor, o disoluție a formelor sociale. Erau sătui de orice formă de revoltă anticonservatoare. Tânjeau de fapt să iasă la un ceai („să fiu liceanul bălai...”), tânjeau după manifestări naționale, grav amputate de tot felul de manifestări internaționaliste, în sufletul lor îl căutau pe Dumnezeu, izgonit din cetate de comuniști. Cum ar fi putut românii să fie sincroni cu francezii în 1968 și să proclame „moartea lui Dumnezeu” într-un sentiment de revoltă când revolta la români se manifesta făcându-și cruce, gest interzis public?

Credoul cioranian din anii fascismului „visez la o Românie cu destinul Franței și populația Chinei” se reactualiza mai repede decât s-ar fi așteptat mulți. În 1948 era permis avortul în România (interzis fiind în SUA, de exemplu), pentru ca în 1966 avortul să fie iarăși interzis, revenindu-se la politicile de conservare a fondului biologic al poporului român.

În epocă, făcuse senzație o epigramă a lui Păstorel Teodoreanu „Căpitane, nu fii trist, Garda merge înainte prin partidul comunist”. O ironie care surprindea oportunismul tipic românesc al militanților care treceau de la extrema dreaptă la cea stângă. Din perspectiva duratei lungi, butada capătă însă cu totul alte semnificații. 

Mai mult decât o coincidentia oppositorum a unor regimuri totalitare, toate aceste elemente sunt expresia persistenței unor modele culturale (și mentale) care trec peste adeziunile la un anumit regim politic. Se vede și în entuziasmul cu care românii caută după 1990 să recupereze moștenirea interbelică. Miracolul prin care românii au reușit să subziste și să transmită mai departe modelele consacrate ale conștiinței etnice poate face obiectul unei analize mult mai ample, dar nu pot fi ignorați vectorii de bază: familia, Biserica (inclusiv prin mânăstiri, centre de conservare a acestor modele culturale), școala, atât ca transmițătoare a unor modele tutelare cât și ca matrice de formare.

Cenaclul Flacăra se integrează acestui uriaș râu subteran care ținea țara trează. Spre deosebire de Untold, festivalul în vogă zilele acestea, care reprezintă o despărțire de modelul identitar românesc și care poate constitui un fenomen prizat de tineri dar „neintegrat” în structura mentală românească (din motive lesne de înțeles – ca modalitate de expresie, valori promovate, limbă etc.).

Untold și alte expresii ale ordinii globale (no flags, no borders) pot constitui o piatră de bornă și un releu pentru difuzarea în mediul românesc a unui contra-model doar în măsura în care românii rezonează datorită apariției în interiorul culturii românești consacrate a unor mutații substanțiale. În caz contrar, avem de-a face cu o simplă modă care lasă influențe insignifiante, tot atât de însemnate cât au lăsat acele, altfel impresionante, marșuri proletare cântate din mii de piepturi tinere în anii stalinismului.

Ciocnirea celor două modele culturale o resimțim astăzi puternic nu doar în cultura de masă, o resimțim și mai puternic în politică, în sport, în economie și așa mai departe. Primul, cel de sec.XX, vine din istorie, este asimilat la nivelul maselor și apărat la nivelul oficial prin Academia Română. Celălalt, minoritar dar dominant la nivel politic prin poziția de periferie colonială a României față de Occident, este promovat agresiv mai ales în rândul tinerilor, aflați la vârsta căutărilor. 

La suprafață, discursul poate fi monoton, limba de lemn și corectă politic. Pentru un observator atent al realităților românești, esențial este să distingă plăcile tectonice care permanent se mișcă, se ciocnesc, se retrag sau se diluează. Aceste imense formațiuni culturale beneficiază de profunzime și se raportează la durata lungă. Spre exemplu, cu ocazia morții lui Sergiu Nicolaescu, în disputa privind incinerarea acestuia, Costi Rogozanu constata, cu reală îndreptățire, că acolo s-au ciocnit două sub-continente: naționaliștii laici ai epocii ceaușiste, (reprezentanții vechii stângi convertiți la românism) cu naționaliștii religioși (reprezentanții dreptei) reveniți în prim-planul societății după 1990. Dar ambele formațiuni, cu relevanță inclusiv electorală, sunt opuse segmentului culturii neomarxiste promovate din Occident.
Donează pentru ActiveNews!

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.

Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.

ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.

De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei)
RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook
ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews


Pentru știri necenzurate
abonează-te acum!

Este gratis și poți anula oricând abonarea.

ActiveNews România. Caută pagina noastră și pe Telegram.
Top 5 autori
VideoNews

Călin Georgescu la vot cu George Simion:

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.

Comentarii (4)
  • Mircea Gherbovet 08.08.2018 18:00
    Pe bune, stimat[ doamnă: ”probabil cel mai mare poet naționalist”. Poate cel mai gras. Hai să admitem că era mai mult decât un textier, dar cel mai mare? De Goga ați auzit? De Coșbuc, de Cotruș, ca să nu mai vorbim despre Eminescu. Și șirul ar putea continua, dar cred că ați prins idea. Păunescu are meritele lui, pe lângă păcatele lui. Românii de vârsta a doua, să-i zicem, sunt naționaliști, câți sunt sau mai sunt, și datorită lui Păunescu și cenaclului său. Indubitabil. Mileniali sunt a-naționali și din lipsă de cultură specifică, Dacă frecventezi Untold sau Neversea și câte nenumite din astea or mai fi fiind, nici creieri în cap nu-ți mai rămân solizi, darmite o cultură națională solidă. Dar asta e o altă discuție.In legătură cu asta, este amuzant să îi vezi pe toți acuzând manifestări precum cenaclul lui PĂunescu de manipulare, dar consideră festivalurile de azi nevinovate petreceri a timpului liber. Se pare că manipulare este atunci când vorbești de națiune, și discuție intelectuală sau liberă când slăvești pe dracul. Deci toate bune și frumoase, dar pusăi mâna pe condei străfulgerat de enormitatea cu Păunescu mare, chiar cel mai mare naționalist. Haida de. Nu e suficient să fii naționalist ca să fii și poet.
  • prof. Ioana Nancu 09.08.2018 16:44
    Stimabile domn, condeiul dumneavoastră strafulgerat, cum ziceți, de enormitati citite pe pagina asta își află cu siguranță rădăcinile în clișeistica lăsată posterității de Tismăneanu, Zoe Petre, Pippidi sau Andrei Cornea, pentru care, na coincidență, Păunescu era un biet versificator de circumstanță. Stându-le el în gât acestor brave personalități ale culturii noastre, a-naționale din principiu, s-a trecut la minimalizarea, macularea sa prin orice mijloace. Iată cum dvs azi, evitând inteligent aș zice, să intrați într-o categorie sau alta, folosiți din plin retorica celor de mai sus. În același timp, vă vopsiți bine în culoarea naționalismului luminat. Numai că, surpriză! Aflu cu stupoare și părere de rău niște greșeli flagrante în rândurile dvs de mai sus, pe care condeiul meu nevrednic cere năpraznic să le înfățișez... mai jos fiindcă vă demască intențiile:

    1. A suprapune niște poeți din vremuri diferite, din spații culturale diferite, care răspund unor provocări diferite și care au stiluri literare aflate într-o vârstă sau alta a literaturii (vârste diferite) denotă cel puțin naivitate dacă nu flagrantă rea intenție. În acest sens, criteriul “cel mai mare naționalist” devine ilar. O să îmi spuneți că eu am folosit expresia. Domnule dragă, puneți, vă rog, accentul unde trebuie!!

    2. Opera poetică a lui Eminescu este complexă, Eminescu nu poate fi caracterizat drept un "poet naționalist", așa că alăturarea sa în suita dvs este o naivitate controlată și ea. Sau doar o naivitate.


    3. A compara un poet cu un versificator doar pentru că poezia sa a fost așezată pe note denotă același lucru. Naivitate crasă. Adică sunt un pic mai bine conturate versurile sale decât contribuțiile Andreei Andrei, ale lui Mihai Maximilian, Aurel Storin, Alina Manole sau Ada Milea... Chiar atât pot pricepe unii conaționali ai noștri? Cât Păunescu ați citit, stimabile?

    Păunescu a dat dovadă pe parcursul vieții sale de o nesimțită nevoie de a intra în miezul ființei noastre românești, de a ajunge în ungherul ascuns în care ne ținem cu grijă matricea culturală specifică. Apetitul său uriaș de a scrie, de a iubi și de a simți românește, talentul său, și el uriaș, îl face unic, un Gargantua al spiritului. Citindu-i opera te regăsești în ea, te privești ca-ntr-o oglindă. Păunescu a scris pentru Safta din deal așa cum a scris și pentru academicianul singuratic. Iar rima, muzica versurilor sale, este garantia ca ele patrund in fiecare suflet.

    4. Încerc să redau mai jos câteva versuri, adunate arbitrar din lirica Păunesciană. Mă întreb retoric, câți poeți români pot fi puși alături?

    Ninge fara milă, ninge si ne doare,
    ninge cu fărime albe de pian,
    ninge cu tristete si cu felinare
    ninge ca la moartea inca unui an.

    Citi au fost de garda –voie cer sa doarmă
    citi au fost cu somnul ratacesc pe strazi,
    ne aflam in lume ca in tevi de arma
    cind sugruma lupii fragedele prazi.(Oameni de zăpadă)

    Usa-n loc va-ngheta si nimic nu va fi,
    Ca un fum de tigara voi trece in sus
    Unde stelele sint, unde oamenii nu-s,
    Am sa-ti spun buna seara, desi va fi zi.
    Doar atat am ramas, o vuire si-atat,
    Si plamanii de-atata strigare se rup,
    Buna seara frumos, buna seara urat,
    Ca un fum de tigara mi-e sufletu-n trup. (Ca un fum de țigară sufletul)

    De n-aș fi om/Aș vrea să fiu/Un tricolor /Uitat/În munții Apuseni (Post mortem)

    În ochii naufragiaților/nu vapoarele merg pe mare/ci marea merge pe vapoare/în ochii nafragiaților. (Ochii nafragiaților)

    Dulce, galbenă lumină
    Cum și eu bălaie-eram
    Mi-a pus mama o gutuie
    Ce se coace-ncet la geam...
    Aș mușca-o dar mă doare
    Mă cuprinde-un fel de jind
    Și acum cînd trece anul
    Parc-o simt îmbătrînind. (Colindul gutuii din geam)

    Dacă tu ai dispărea
    Într-o noapte oarecare
    Dulcea mea, amara mea
    Aș pleca nebun pe mare.

    Cu un sac întreg de lut
    Și-o spinare de nuiele
    Să te fac de la-nceput
    Cu puterea mîinii mele.

    Lucru lung și monoton
    Să te înviez, femeie,
    Eu, bolnav Hyperion
    Hai și umblă, Galatee !

    Dacă tu ai dispărea
    Și din rîsu-mi și din plînsu-mi
    Te-aș găsi în sinea mea
    Te-aș zidi din mine însumï ! (Dacă tu ai dispărea)

    Nici nu-l mai am pe tatăl meu aici în față,
    nu mai e tata pe ecranul gros,
    ci tatăl lui la ecograf îngheață
    bunicul meu îi fulgeră în os. (La ecograf cu tata)

    Bate vântul, bate dinspre țară
    Ti se face dintr-o dată rău,
    Bate vântul si te-nchide-afară,
    Nu stii ce să faci cu trupul tău. (Colindul celui fara tara)

    Așa cum acum când ești dusă departe
    Bufnește-un pian prin ulucile sparte
    Și-o lună roșcată însângeră plopii
    Iar eu cu nimic nu mai pot să te-apropii.
    Și cad în genunchi lângă focul ce moare
    Și vreau să-l întreb de mai e vreo scăpare
    Și el îmi răspunde c-un sclipăt spre ușă
    Și-mi lasă în palme o caldă cenușă. (Noapte de unul singur)


    Pot fi aceatea, pot fi altele, versuri mii, la fel de mari. Aveti de unde alege, totul e sa nu fiti strafulgerat de condeie straine!
  • prof. Ioana Nancu 09.08.2018 16:51
    In orice caz, nu calitatea poetica a lui Adrian Paunescu, nu intruziunea in estetica sa au fost mizele articolului meu!
  • Mircea Gherbovet 10.08.2018 17:42
    ”Nu este singurul poet naționalist (chiar dacă probabil este cel mai mare)” Din textul împricinat. Nu cel mai mare din ultimii ani, sau din ultimul an jumate, ci, așa, în general. Deci nu eu suprapun ”niște poeți din vremuri diferite, din spații culturale diferite, care răspund unor provocări diferite și care au stiluri literare aflate într-o vârstă sau alta a literaturii”, eu doar am comentat această afirmație, care nu făcea vreo limitare temporală. E drept că nu am citit așa mult ”Păunescu”, n-am prea văyut rostul. Înțeleg că nu sunteți foarte familiarizată cu literatura română, dar vă asigur că avem foarte mulți poeți în care merită investit timpul.
    Am cântat, în schimb, mult Păunescu, și am fost la mai multe manifestări ale cenaclului decât v-ar fi permis vârsta dumneavoastră fragedă să participați. Cum spuneam, un excelent textier. Și un poet apreciat de făpturile diafane și cu un indice emoțional ridicat, care soarbe cu același nesaț o pioezie bună de Păunescu și o episod din ”Escrava Isaura”, sau orice altă poveste autentică ”ruptă din viață”, în care fata moare la final de cancer.
    Cât despre ”nesimțita lui nevoie de a intra în miezul ființei noastre”, v-ar putea povesti mulți contemporani care l-au cunoscut, cam până unde era dispus să intre domnul cu pricina.
    Dar iată cum am ajuns, fără să vreau să arunc cu noroi într-un om stimabil, care nu cred că a avut vreodată pretenția - deși numai de modestie nu-l putea bănui cineva - că ar fi un Gargantua al spiritului.
    Între noi fie vorba, nu știu cât ”Gargantua” ați citit, dar n-ar strica să cunoașteți mai solid termenii de comparație, dacă chiar simțiți nevoia să-i folosiți în public
    Cât despre înjurătura proferată prin asemănarea cu tismăneanu, zoe petre pippidi sau andrei cornea... o las cum a căzut. totuși, vreau doar să remarc că nici unul dintre ei nu au o legătură profesională, ca să zic așa, cu literatura, fiind doar niste istorici. Sau ceva similar, în orice caz.
    Cum spunea Dem Rădulescu, ”o fi filmul ca-n viață, dar viața nu e ca-n filme” Nici literatura ca-n istorie
  1. Ciolacu scoate PSD de la Guvernare dar nu-și dă încă demisia de la șefia PSD. Progresistul Daniel David, propunerea PNL pentru premier intermar. Președintele interimar a luat act și anunță pe 6 mai un prim ministru interimar

  2. Nicușor Dan a aprobat Marșul homosexualilor - ”Bucharest Pride” pentru sâmbătă, 7 iunie, în ajunul Rusaliilor

  3. Peninsula Iberică este noul Wuhan?

  4. REZULTATE OFICIALE: Suveraniștii au luat peste 40% - VICTORIA LUI CĂLIN GEORGESCU ȘI GEORGE SIMION! LUPTA se duce în TURUL II cu NICUȘOR SOROS DAN! Au votat peste 9,5 MILIOANE de ROMÂNI! Mobilizare istorică pentru ROMÂNISM la ALEGERILE PREZIDENȚIALE 2025

  5. 3 mai 1997: 28 ani de la una dintre cele mai mari TRĂDĂRI din istoria României: TRATATUL CU UCRAINA. Cum au fost cedate teritorii ale patriei-mamă la îndemnul lui Silviu Brucan - Bruckner și prin mâna lui Adrian Severin - Skvosnik, nepot al Anei Pauker

  6. Cu cine votăm la alegerile prezidențiale din 4 mai

  7. George Simion l-a spulberat pe Nicușor Dan: Căzut în "falia satanistă"! VIDEO de la prima confruntare, față în față, dintre candidații la prezidențiale, dintre suveranism și progresism

  8. Instigare la uciderea lui George Simion după o postare a Victoriei Stoiciu. Singura LGBT-istă din PSD care îl susține pe Nicușor Dan, soroșista s-a plasat împotriva deciziei partidului de neutralitate în Turul 2, alături de pro-LGBT-istul Victor Negrescu

  9. Pericolul celor două specii: Românul de Diaspora și Românul de Casă

  10. BTI: A venit adevărata nucleară: ambasada SUA sugerează că alegerile nu vor fi recunoscute

Ultima oră

12:39

Horațiu Rădulescu: Ca să înțeleagă ceea ce nu s-a văzut la dezbaterea a doua, cei ce vor să înțeleagă

11:14

Portretul susținătorilor lui Nicușor Dan. Pro-europeanul Dan Șucu, care ne dă lecții de democrație, a fost turnător la Securitate. Document CNSAS

10:48

Nicușor Dan, continuatorul lui Klaus Iohannis. Cultul de care aparține fostul președinte îndeamnă la vot împotriva ”candidatului naționalist, amenințător pentru minorități”

10:20

Psih. militar Laurențiu Niculescu: Lupta pentru România - între suveranism și neomarxism, fenomenul narcisismului colectiv

09:54

Paradă militară la Moscova. ”Întregul” popor rus susține ofensiva din Ucraina, afirmă Vladimir Putin în discursul său din Piața Roșie - Transmisie Live

09:18

Se transformă în război total: Armata pakistaneză a lansat atacuri de-a lungul întregii frontiere de vest a Indiei

09:00

Lucian Ciuchiță: România, distrusă pas cu pas: Sărăcia ca proiect de țară

08:50

Cornel Nistorescu: ”Jos Simion!”, ”Jos Georgescu!”, Jos Leul și România!

08:40

Ion Cristoiu: Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, trebuie anchetat penal pentru abuz în serviciu

23:30

Corbul și dragonul sau modelul politic ortodox

23:00

Radu Cristescu - PSD: 10 motive pentru care nu-l votez pe Nicușor Dan!

22:49

Florin Palas: Kominternul n-o murit, dor un pic s-o odihnit!

21:10

SRS: Nicușor Dan turnător la Securitate cu acte! Sorin Roșca Stănescu publică documentele. NOTE INFORMATIVE de POLIȚIE POLITICĂ

20:00

George Simion "l-a făcut ZOB" pe Nicușor Dan - FOTO/VIDEO. Liviu Pleșoianu: Impecabil răspunsul lui Simion legat de CENZURAREA jurnaliștilor LIBERI și a tuturor românilor ale căror opinii nu convin Sistemului!

19:22

Anca Alexandrescu: Nicușor Dan și-a mărit singur salariul și și-a pus și un bonus de 50%