

Calitățile și slujirile puterilor cerești
Avem nouă cete îngerești împărțite în trei grupe sau triade. Prima triadă este formată din Serafimi, Heruvimi și Tronuri. A doua triadă, din Domnii, Puteri și Stăpânii. Și a treia, din Începătorii, Arhangheli și Îngeri, a enumerat Patriarhul.
Aceste puteri cerești grupate în nouă cete au calități și slujiri deosebite. „Sfintele puteri cerești netrupești numite ‹Serafimi› sunt în jurul Tronului lui Dumnezeu; sunt ființele netrupești cele mai apropiate de Sfânta Treime. Iar ‹Heruvimii› urmează după Serafimi”.
Patriarhul a precizat că Serafimii au câte șase aripi: „Cu două zboară, cu două își acoperă ochii pentru că îi copleșește slava lui Dumnezeu – adică frumusețea, bunătatea și înțelepciunea Lui – și cu două își acoperă picioarele pentru că se află în imediata apropiere a Preasfintei Treimi.
Heruvimii au ochi mulți, ceea ce înseamnă că au o atenție sporită în a recepta slava lui Dumnezeu, dar și în a împlini cu foarte multă abnegație, dăruire de sine și fidelitate voia Lui, a explicat Preafericirea Sa.
„A doua triadă, a Domniilor, Puterilor și Stăpâniilor, se ocupă în mod deosebit de păzirea universului creat de Dumnezeu și au stăpânire și asupra iadului, au și putere asupra demonilor”.
„Iar triada cea mai de jos – a Începătoriilor, Arhanghelilor și Îngerilor – nu doar arată care este voia lui Dumnezeu de împlinit, ci îi și ajută pe oameni”.
În general, îngerii binevestesc voia lui Dumnezeu, a mai spus Patriarhul.
„Ei sunt vestitori sau, cum spune un dicționar biblic mai nou, sunt ‹purtători de cuvânt ai lui Dumnezeu›”.
Iau forma omului pentru a comunica mai ușor
Patriarhul Daniel a menționat că Arhanghelii și Îngerii iau adesea forma omului deși ei nu au substanță, ci doar formă.
„Iau formă sau chip de om pentru a comunica mai ușor oamenilor voia lui Dumnezeu și pentru a-i încuraja mai mult. Dacă s-ar arăta sub altă formă decât de om, îngerii, în general, i-ar speria pe oameni. Se arată în chip de om fără să aibă substanță de om pentru că ei sunt ființe spirituale nemateriale. Sunt limitate în spațiu, dar au putere de deplasare deosebit de rapidă prin harul lui Dumnezeu”.
Patriarhul a spus că numele Arhanghelilor Gabriel (sau Gavriil) și Mihael (sau Mihail) sunt menționate prima dată în Cartea prorocului Daniel. Apoi, Cartea I a lui Enoh și ceea ce se cunoaște din Tradiție completează lista numelor celor șapte arhangheli cu: Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil, Varahiil.
Vă recomandăm să citiți de la Doxologia și: 10 informații care ne ajută să-i cunoaștem mai bine pe Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Condac 13:
O, dumnezeieștilor căpetenii ale îngerilor, Mihaile și Gavriile, care stați aproape de scaunul lui Dumnezeu, laudele acestea ale noastre, ca banul văduvei primindu-le, de gheenă ne izbăviți pe noi, ca împreună cu voi să cântăm: Aliluia! Acest Condac se zice de trei ori.
Icos 1:
Arhanghele Mihaile, mai-marele cetelor îngerilor celor fără de trup, creat ai fost de Dumnezeu, Ziditorul tuturor; de aceea, cu bucurie, laude de acest fel aducem ție:
Bucură-te, făptură a Minții celei ce a făcut lumea;
Bucură-te, revărsarea luminii celei mai înainte de lumină;
Bucură-te, cel ca focul, care stai aproape de Dumnezeire;
Bucură-te, slujitorule neostenit al Treimii;
Bucură-te, Duh înfocat și nematerial după asemănarea lui Dumnezeu;
Bucură-te, ființă nemuritoare, lăudătoare de Dumnezeu;
Bucură-te, apărătorule de foc al cerului;
Bucură-te, căpetenia oștii celei nematerialnice;
Bucură-te, luminătorule al cetelor celor bine mulțumitoare;
Bucură-te, arzătorule al duhului celui nemulțumitor;
Bucură-te, prin care firea îngerilor s-a întărit;
Bucură-te, prin care satana s-a surpat;
Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!
Condac 1:
Pe căpeteniile îngerilor Treimii, pe Mihail și Gavriil, să-i lăudăm noi toți, iubitorii de praznic, care ne acoperim cu aripile amândurora și din nevoile cele de multe feluri ne izbăvim, unuia grăind: bucură-te, slujitorule al Legii, iar altuia zicând: bucură-te, îngere al darului!