116 ani de la trecerea la cele veșnice a Marelui Român Nicolae Grigorescu, pictorul național al României, plecat la Domnul la 21 iulie 1907

De Răzvan Marinescu  /  

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


La 21 iulie s-au împlinit 116 ani de la trecerea la cele veșnice a marelui pictor român Nicolae Grigorescu, considerat fondatorul picturii române moderne și un simbol național pentru modul în care a adus în prim-plan valori ale spiritualității românești.
 
Nicolae Grigorescu (n. 15 mai 1838, Pitaru, județul Dâmbovița, m. 21 iulie 1907, Câmpina) este primul dintre fondatorii picturii române moderne, urmat de Ion Andreescu și Ștefan Luchian, devenit un simbol pentru tinerele generații de artiști care, în primele decenii ale secolului al XX-lea, căutau să identifice și să aducă la lumină valorile profund definitorii ale spiritualității românești.

Nicolae Grigorescu se naște în satul Pitaru (județul Dâmbovița), fiind al șaselea copil al lui Ion și al Ruxandrei Grigorescu. În 1843, când îi moare tatăl, familia se mută la București, în Mahalaua Cărămidarilor, în casa unei mătuși.

După o timpurie ucenicie (1848-1850) în atelierul miniaturistului și pictorului de biserici ceh Anton Chladek (1794-1882), execută icoane pentru biserica din Băicoi (județul Prahova) și Mănăstirea Căldărușani. În 1856, realizează compoziția istorică Mihai scăpând stindardul, pe care o prezintă Domnitorului Barbu Știrbei, împreună cu o petiție prin care solicită un ajutor financiar pentru studii. În anii 1856-1857, pictează biserica nouă a Mănăstirii Zamfira (județul Prahova), apoi, până în anul 1861, biserica Mănăstirii Agapia. La intervenția lui Mihail Kogălniceanu, care îi apreciază calitatea picturii, primește o bursă pentru a studia la Paris.
 
În toamna anului 1861, tânărul Grigorescu pleacă la Paris, unde intră la Școala de Belle-Arte, frecventând atelierul lui Sébastien Cornu (1804-1870), unde este coleg cu Auguste Renoir (1841-1919). Conștient de propriile-i lacune în formația artistică, va studia în primul rând desenul și compoziția. Părăsește însă curând acest atelier și, atras de concepțiile artistice ale Școlii de la Barbizon, se stabilește în această localitate, desăvârșindu-și educația picturală prin asimilarea experienței unor artiști ca Jean-François Millet (1814-1875), Camille Corot (1796-1875), Gustave Courbet (1819-1877) și Théodore Rousseau (1812-1867). Influențat de acest mediu artistic, Grigorescu este preocupat de însușirea unor modalități novatoare de expresie artistică, în atmosfera cultului pentru pictura en plein air, ce pregătește apropiata afirmare a impresioniștilor.

În cadrul Expoziției Universale de la Paris (1867), participă cu șapte lucrări, expune la Salonul parizian din 1868 tabloul Țigăncușă, revine de câteva ori în țară și, începând din 1870, participă la Expozițiile artiștilor în viață și la cele organizate de Societatea Amicilor Bellelor-Arte. În anii 1873-1874, face călătorii de studii în Italia (Roma, Neapole, Pompei), Grecia și la Viena.

În 1877, este chemat să însoțească armata română în calitate de "pictor de front", realizând la fața locului, în luptele de la Grivița și Rahova, desene și schițe ce vor sta la baza unor compoziții.
 
Din 1879 până în 1890 lucrează îndeosebi în Franța, fie în Bretania, la Vitré, fie în atelierul său din Paris. Revenit în țară, deschide mai multe expoziții personale la Ateneul Român, între anii 1891 și 1904.
Din 1890, se stabilește în țară și se dedică preponderent subiectelor rustice, într-o nesfârșită variație a motivului, pictează portrete de țărănci, care cu boi pe drumuri prăfuite de țară și numeroase peisaje cu specific românesc.
În 1899, este ales membru al Academiei Române, fiind primul artist plastic căruia i se face această onoare.
 
Nicolae Grigorescu se stinge din viață la 21 iulie 1907 la Câmpina. În atelier, pe șevalet, se afla ultima sa lucrare, neterminată, Întoarcerea de la bâlci.
 
Într-un moment decisiv pentru constituirea culturii române moderne, Nicolae Grigorescu întreprinde o spectaculoasă înnoire a limbajului plastic. Cu o formație în care se remarcă filonul tradițiilor picturii murale de care se apropie în anii tinereții și, deopotrivă, experiențele impresioniștilor, Grigorescu se manifestă în diverse genuri cu o autoritate care se va prelungi și după dispariția artistului. Influența covârșitoare pe care a avut-o asupra contemporanilor săi a marcat și evoluția generației ce i-a urmat, creația sa inaugurând astfel o tradiție picturală de amplă rezonanță.
 
În portrete, în compoziții inspirate de experiența participării la Războiul de Independență (Atacul de la Smârdan, Roșior călare), în seria de Care cu boi, în peisajele realizate în țară sau în timpul călătoriilor în străinătate (La Posada, Bordei în pădure, Potecă cu flori, Pescărița din Granville, Răspântie de oraș la Vitré), se impun aspecte ale unui stil și ale unei viziuni cu totul originale.
 
Exercițiul lucrului în aer liber aduce paletei sale luminozitate, iar modului de construcție plastică o inedită îmbinare între rigoare și spontaneitate.

Personalitate eminentă a plasticii românești, relevând un talent extraordinar, însoțit de o mare receptivitate și inepuizabile resurse creatoare, Nicolae Grigorescu a determinat o schimbare fundamentală în evoluția picturii și gustului artistic în România. Temperament puternic și complex, liric prin firea sa, înzestrat cu o sensibilitate care i-a permis să adapteze mediului și peisajului românesc idealizarea poetică inspirată de pictorii Școlii de la Barbizon, el rămâne primul pictor român de circulație europeană.

Muzeul Memorial "Nicolae Grigorescu" din Câmpina este o secție a Muzeului Județean de Artă Prahova "Ion Ionescu-Quintus". Pictorul Nicolae Grigorescu și-a trăit în această casă ultimii ani de viață, 1904-1907, aici găsindu-se și ultimul său atelier. El s-a retras la Câmpina împreună cu toată familia: soția sa, Maria Danciu, și fiul său, Gheorghe Grigorescu.
 
A ales acest oraș pentru aerul său patriarhal și, mai ales, pentru împrejurimile de o inegalabilă frumusețe: malurile Prahovei, înconjurate de dealuri acoperite de o vegetație specifică, albastrul fără sfârșit al cerului, elemente pe care le întâlnim adesea în operele sale din această perioadă.

Casa, construită chiar de artist, a ars în timpul Primului Război Mondial deoarece, din nefericire, aici fusese stabilit Cartierul General German pentru întreaga zonă, astfel încât, spre finalul războiului, un mare incendiu a distrus-o în întregime. O parte din obiecte, în special cele de la parter, au putut fi salvate, ceea ce a făcut posibilă reconstituirea casei artistului (atelierul, sufrageria, biblioteca) în perioada 1954-1955, Muzeul Memorial fiind deschis  în 1957.

Tablourile expuse provin din patrimoniul inițial al casei memoriale a artistului sau sunt împrumutate din colecțiile Muzeului de Artă din Ploiești, ca și din acelea ale Muzeului Național de Artă al României.
 
Reconstrucția s-a desfășurat sub directa îndrumare a fiului artistului, fotografiile din timpul vieții lui Nicolae Grigorescu fiind de mare ajutor.
 
Planurile de reconstrucție au fost realizate de arhitectul câmpinean Popișteanu, iar Nae Goage, sculptor amator și, vreme de mai mulți ani, ucenic al artistului, a contribuit, alături de Gheorghe Grigorescu, fiul pictorului, la refacerea cât mai fidelă a clădirii.
 
Sursa: http://grigorescu.artmuseum.ro/
 
Vedeți aici Eroismul și FRUMUSEȚEA ROMÂNIEI din picturile sale
 
Donează pentru ActiveNews!

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.

Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.

ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.

De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei)
RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook
ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews


Pentru știri necenzurate
abonează-te acum!

Este gratis și poți anula oricând abonarea.

ActiveNews România. Caută pagina noastră și pe Telegram.
Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
Top 5 autori
VideoNews

ÎNTUNECAREA - Planul Diabolic de a întuneca Planeta Pământ prin inginerie climatică

Sfârșitul Umanității așa cum vor artizanii Marii Restări. VIDEO TARDUS:

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.

Comentarii (1)
  • Pacatosu Cel Mai Mare 21.07.2020 08:56
    Ma intreb,cati dintre cei care au terminat liceul in ultimi 20 de ani au vreo idee cine a mai fost si Grigorescul asta ?! Multi dintre ei oricum nu stiu/ nu au vazut cum arata un car cu boi adevarat si nici interiorul unui muzeu ( si avem cateva muzee foarte apreciate si pe plan mondial ) Nu vreau sa spun ca tineretul din Europa este mai breaz, materialismul se intinde ca o pecingine in toata lumea ....
Ultima oră

17:06

Programul pelerinajului de Florii din București

16:51

Trump – Al doilea Pact cu Diavolul: După Covid, Războiul...

16:45

Frumoșii tineri care au înfruntat Armata Roșie și moartea cu zâmbetul pe buze. 66 de ani de la martiriul lui Victor Metea, luptător în Grupul Carpatin-Făgărășean al rezistenței armate anticomuniste din Munții Făgărașului (+ 23 aprilie 1958)

15:55

Urmărire ca în filme în Botoșani: Poliția a folosit 61 de gloanțe pentru a opri un tânăr de 25 de ani care nu a oprit la semnalele agenților. Bărbatul a fost stabilizat, dar cu leziuni grave

15:36

Mihai Tîrnoveanu: Vlad Țăranu ne spune că Basarabia este România. Acest nume predestinat a meritat să fie pedepsit pentru că militează pentru reunire?

15:10

Analiza ”Prafului Saharian”: arsenic, bariu, nichel, zinc, fier, aluminiu. Cum au acționat alte state în timp ce oficialitățile din România tac mâlc. Documente de la Institutul de Inginerie Chimică din Bosnia

14:09

Disoluția socială e doar primul pas din agenda globalistă | Bogdan Radu Herzog la Pe Drept Cuvânt #44 cu Florentin Țuca

12:18

Conferința interactivă ”Stop tratatului pandemic OMS: motivații medicale și juridice” la Cluj-Napoca. Invitați: Anca Nițulescu, Geanina Hagimă, Carmen Oțelea, Marina-Ioana Alexandru, Gabriel Marin, Elena Radu

11:59

Ptiu, drace! Joe Biden își face semnul Crucii la un miting pro-avort (VIDEO)

11:52

Presa nu mai ține pasul cu victoriile lui Trump

10:48

Gelu Voican Voiculescu și Petre Roman, la Parchetul General în dosarul Mineriadei. Ion Iliescu va fi audiat acasă

10:41

Politico: SUA au trimis în secret ATACMS cu rază lungă în Ucraina – iar Kievul le-a folosit

09:34

Inepția Zilei. Beatrice Mahler: Masca nu ne ajută la praful saharian. ”Este foarte fin”. Dar în cazul COVID, un virus invizibil, ne-a ajutat, nu?

09:01

”Războiul” antenelor 5G continuă în Brașov. Problema a ajuns în plenul Consiliului Local

08:48

Expoziție de lenjerie intimă, deschisă într-o biserică catolică din Veneția