"Pre-Icoană" de Corina Negreanu
Mitropolia Munteniei și Dobrogei a anunțat azi, 10 iulie 2024, canonizarea Sfinților Închisorilor Arsenie Boca, Ilie Lăcătușu și Constantin Sârbu. ActiveNews vă prezintă cine sunt cei trei sfinți în mai multe materiale publicistice.
Părintele Arsenie Boca, ieromonah, teolog și pictor ortodox român, născut la 29 septembrie 1910 la Vața de Sus, județul Hunedoara, a fost stareț la Mănăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus și, apoi, la Mănăstirea Prislop. Datorită personalității sale și darului de văzător cu duhul, mii de credincioși veneau să-l asculte. Însă, tot din acest motiv, a fost hărțuit de Securitatea bolșevică. A fost unul dintre martirii comunismului, fiind închis la Securitatea din Brașov, dus la Canal, închis la Jilava, București, Timișoara și la Oradea. După 1959, i s-a interzis activitatea preoțească până la moarte, care a survenit la 28 noiembrie 1989.
La mormântul său de la Mănăstirea Prislop din Țara Hațegului se perindă, zilnic, sute de pelerini, iar la sărbătorile aniversare vin zeci de mii de credincioși din întreaga țară, care atestă prin mărturiile lor minunile săvârșite de Părintele Arsenie Boca. O Comisie specială a Patriarhiei o lungește la nesfârșit cu propunerea de canonizare a mult-pătimitorului pentru Hristos.
"Pentru că evlavia populară vorbește de la sine, cerem Patriarhiei Române, Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, să înceapă demersurile firești pentru canonizarea Sfântului Ardealului", se arăta și într-o Petiție Online inițiată de Victor Roncea cu Civic Media și semnată de peste 15.500 de credincioși.
O mărturie inedită a Părintelui Ioan Covercă, obținută de la un fost ofițer de Securitate și făcută publică la un Simpozion dedicat Părintelui Arsenie Boca, la Sâmbăta de Sus, atestă din nou că ceea ce scria Securitatea în Dosarul Părintelui era de multe ori o mare minciună, la fel ca și maculatura publicată de Humanitas sub pretenția de biografie - semnată de Tatiana Niculescu Bran și contestată de nepoata Părintelui Arsenie Boca, Zoe Maria Daian -, în care Bran folosește extrase din materialele securiștilor din Dosarele de la CNSAS pentru a ponegri Biserica Ortodoxă și slujitorii ei. Sau ca scursura bolșevică a lui Alexandru Solomon apărată de ginerele de securist Vasile Bănescu. Slavă Domnului că anunțul canonizării s-a produs fără el, pentru a nu mai întina în nici un fel cu blestemățiile lui uzuale sfințenia Cuviosului Arsenie Boca de la Prislop!
Răspunsul firesc al Bisericii Ortodoxe Române la mizeriile acestea este canonizarea imediată a Sfântului Ardealului. Notăm că Biserica Catolică, cult care are un număr mult mai mic de membri în România, a canonizat deja mai multe victime ale comunismului bolșevic din țara noastră față de, până recent, un număr de 0 (ZERO) martiri și mărturisitori români ortodocși ai Bisericii Ortodoxe Române în secolul al XX-lea, cunoscuți drept Sfinții Închisorilor.
Mărturisirea securistului
La Academia Mănăstirii Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus a avut loc un simpozion organizat de Fundația Creștină Părintele Arsenie Boca. Au adus mărturii despre sfințenia marelui duhovnic Părintele Ioan Covercă, coleg al Părintelui Arsenie la Atelierele Patriarhiei de la Schitul Maicilor din București, Părintele Matei Bilauca, starețul Mănăstirii Șinca Nouă, și Bogdan Juncu.
După ce PS Ilarion Făgărășanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, a binecuvântat manifestarea, președintele Fundației Părintele Arsenie Boca, Cristian Filip, a adus un omagiu prietenilor și mentorilor fundației mutați la Domnul, scriitorul Dan Lucinescu și dr. Iosif Niculescu, foști deținuți politic anticomuniști. De asemenea, Filip și-a exprimat speranța ca parastasul organizat în memoria Părintelui Arsenie Boca să fie ultimul dinaintea canonizării părintelui de statură filocalică, în jurul căruia s-a creat "Mișcarea de la Sâmbăta”, un curent de revigorare religioasă "pe cele mai autentice baze și cu mijloacele celei mai curate duhovnicii, ale învățăturii stăruitoare și ale dragostei de suflete” (Părintele Dumitru Stăniloae).
Părintele Ioan Covercă (foto) a adus o mărturie inedită obținută de la un fost ofițer de Securitate, supraveghetor al Părintelui Arsenie Boca: „Un fost maior de Securitate mi-a mărturisit, după spovedanie: Eu l-am urmărit toată viața pe Părintele Arsenie Boca. Trebuia să dau raport săptămânal despre Părinte, dar n-aveam ce să spun rău despre dânsul. Trebuia să inventez, să exagerez, ca să nu-mi pierd pâinea. Omul acesta a fost un sfânt, a strigat în lacrimi maiorul. L-am întrebat dacă îi pare rău pentru ce a făcut și dacă ar mai face vreodată așa ceva. Mi-a răspuns că se căiește și că n-ar mai face o astfel de faptă, chiar dacă ar fi să rămână muritor de foame. I-am dat binecuvântarea, l-am împărtășit și după două ore a murit. Îl spovedeam de ani de zile, la șase săptămâni, și nu putea muri”.
Dosarul de la CNSAS confirmă spovedania maiorului
Într-adevăr, studiind Dosarul Părintelui de la CNSAS aflăm că în ultima perioadă a vieții, respectiv începând din 1984 și până în 1989 Sfântul Ardealului s-a aflat sub urmărirea unui maior de Securitate, Constantin Cocârlea, de la Securitatea Sinaia. Este, de altfel, chiar cel semnează și ultima notă din Dosar, datată 29 septembrie 1989, în care maiorul de Securitate Constantin Cocârlea propunea scoaterea de sub supraveghere informativă a părintelui.
„Din măsurile întreprinse rezultă că nu desfășoară activitate dușmănoasă împotriva orânduirii noastre socialiste și nu întreține relații cu elemente urmărite. În prezent este grav bolnav, imobilizat la pat și nu mai prezintă interes pentru securitatea statului", scria maiorul.
Cererea a fost aprobata la 7 octombrie 1989 iar la 28 noiembrie 1989, parintele Arsenie Boca a plecat la Domnul.
Cercetătorul Florin Duțu a avut amabilitatea să ne ofere un scurt curriculum vitae al Sfântului Ardealului, preluat din cartea sa, "Viața Părintelui Arsenie Boca de la Prislop: 1910 - 1989", editura Floare Albă de Colț, 2015:
"Vrăjmașul urlă la
mormântul Părintelui”
„Oamenii îți iartă orice, dar nu și să le-o iei cu un pas înainte” - Părintele Arsenie BOCA, în: "Sfinte aduceri-aminte, P.S. Daniil STOENESCU, „Arhanghelul” de la Prislop și alte scrieri...", p. 261
„Socotim că frumusețea artei scrise și pictate de Părintele Arsenie Boca este de toată vrednicia... Rolul mare pe care l-a avut Părintele Arsenie Boca, ca trimis al lui Dumnezeu, este tocmai această mare lucrare de o deosebită adâncime duhovnicească pe care el a lăsat-o, iar noi, ca urmași ai lui, trebuie să ne hrănim dintr-însa și să ne ostenim cu toată râvna să o ducem mai departe ca binecuvântare pentru nepoții și strănepoții noștri. Aceasta a fost și este misiunea Părintelui Arsenie Boca, și el nu e mic înaintea lui Dumnezeu... Vrăjmașul urlă la mormântul Părintelui.” - Părintele Arhimandrit Justin PÂRVU
Nume: BOCA
Prenume: ZIAN-VĂLEAN (nume de monah: ARSENIE)
Rang monahal: PROTOSINGHEL
Data nașterii: 29 sept. 1910; botezul ortodox: 16 oct. 1910
Locul nașterii: Satul Vața de Sus, com. Vața de Jos, Hunedoara
Familia - Părinții (căsătorie mixtă):
Tatăl: Iosif-Petru (greco-catolic, 24 feb. 1881, orașul Brad - †19 iun. 1926; †45 de ani), pantofar.
Mama: Creștina (ortodoxă, 30 oct. 1892 - †6 dec. 1951; născută Popa în satul Vața de Sus, Hunedoara; †59 de ani în satul Hălmagiu, raion Gurahonț, regiune Arad), casnică (două clase primare).
Cununiei părinților: 7 nov. 1909, Vața de Jos (data divorțului: 22 mart. 1922)
Frați: Viorela-Minca (22 mart. - 6 apr. 1913)
Bunicii materni: POPA Gligor și Mariș Pascuța
Bunicii paterni: BOCA Petru și Teodora
STUDII:
1922-1929 - Liceul Național Ortodox „Avram Iancu” din Brad
1929-1933 - Academia Teologică din Sibiu; teza de licență: „Încercări asupra vieții duhovnicești”
1933-1938 - Academia de Arte Frumoase din București. Specializarea: „Artă decorativă”, clasa maestrului Costin Petrescu. Absolvent diplomat, calificativ: „Foarte bine”
1934-1935
Premiul „Profesor Atanasiu” (1934-1935, cursul de Perspectivă, prof. Horia Teodoru)
1934-1938
Cursul de mistică al teologului, animatorului cultural și scriitorului creștin-ortodox militant Nichifor Crainic de la Facultatea de Teologie din București
12 martie - 8 iunie 1939
Călătoria la Muntele Athos, să învețe toată rânduiala duhovnicească precum și meșteșugul artei bizantine; găzduit la chilia cu hramul „Sf. Ipatie” la M-rea Vatopedu
Toamna anului 1939
Stagiu la Chișinău pentru deprinderea meșteșugului poleirii cu aur a icoanelor (cicanca)
c.12 ianuarie – c.12 iunie 1955
Practică pe șantierul Catedralei din Galați pentru obținerea autorizației de a picta biserici, eliberată de Comisia de Pictură a Patriarhiei Române
ACTIVITĂȚI:
1939–1948 – M-rea Brâncoveanu Sâmbăta de Sus, Țara Făgărașului, jud. Brașov (stareț)
25 nov. 1948 – 14 mai 1959 - Mrea Prislop, Țara Hațegului, jud. Hunedoara (duhovnic; 12 aprilie 1950 – transformarea Prislopului în mănăstire de maici; de la 1 octombrie 1951 până la 14 mai 1959 stareța mănăstirii a fost maica Zamfira - Julieta CONSTANTINESCU tunsă în monahism la 6 august 1950)
7 aug. 1959 – 13 feb. 1961 - Pictor secund la Biserica „Sf. Elefterie” din București, alături de Vasile Rudeanu, tot ucenic al maestrului Costin Petrescu.
9 iul.-sept. 1961 – pictor la Biserica „Sf. Parascheva” din satul Bogata Olteană (com. Hoghiz, Brașov): fresca din absida altarului - Maica Domnului și doi îngeri sub bolta unui cer plin de stele (acoperită în anul 1978 când s-a realizat alt program iconografic de către pictorul Constantin Ioanid), precum și peretele cerdacului (scena Judecății de Apoi) în dolomită, o tehnică nepotrivită propusă de pictorul Ștefan Constantinescu (pictura s-a deteriorat din cauza rețetei greșite a acestuia)
1 ian. 1961 - 1 iun. 1967 - „Pictor șablonist” și „muncitor specialist pictor” la Atelierele Patriarhiei Române de la Schitul Maicilor, București.
1967–1983 - Pictor la Biserica „Sfântul Nicolae” din satul Drăgănescu, jud. Giurgiu
TREPTE ÎN MONAHISM:
Arhimandrit (1955, propus)
Protosinghel (17 iul. 1949, M. Prislop, Episcopul Andrei Magieru: „Te-am ridicat la rangul de protosinghel”)
Ieromonah (10 apr. 1942, Sărbătoarea „Izvorul Tămăduirii”, M. Brâncoveanu Sâmbăta de Sus)
Ierodiacon (3 mai 1940, Sărbătoarea „Izvorul Tămăduirii”, M. Brâncoveanu Sâmbăta de Sus, primește numele de monah Arsenie)
Diacon (11 sept. 1936, Catedrala din Sibiu)
ARESTĂRI:
Prima arestare: 19 ian. 1951 - 17 mart. 1952
Ocnele Mari și Canalul Dunăre-Marea Neagră.
A doua arestare: 20 sept. 1955-8 apr. 1956
Penitenciarele Timișoara, Jilava, Oradea.
OPERA SCRISĂ (publicată postum):
Cărarea Împărăției
„Cuvinte vii” (predici)
Manuscrise inedite ale Părintelui Arsenie Boca
OPERA ARTISTICĂ:
„Părintele și-a depășit maestrul [pe Costin Petrescu]”. (pictorul și restauratorul Ion Grigorescu, în: Revista Lumea credinței, decembrie 2014, p. 59)
Scena intrării Domnitorului Mihai Viteazul în Alba-Iulia, Ateneul Român (c.1937), București (sub coord. maestrului Costin Petrescu)
Biserica „Sf. Dumitru” din Bixadul Oltului, jud. Covasna, practică (1938) cu maestrul Costin Petrescu
Biserica „Sf. Elefterie”, București, (fresca de pe bolta altarului „Maica Domnului cu Pruncul în zeghe”, „Jertfa lui Avraam” etc.) alături de artistul Vasile Rudeanu
Biserica „Sf. Parascheva” din Bogata Olteană (com. Hoghiz, Brașov), fresca din absida altarului (1961) - Maica Domnului și doi îngeri sub bolta unui cer plin de stele - (acoperită 1978) și peretele cerdacului (scena Judecății de Apoi; inexistentă azi)
Biserica „Sf. Nicolae” din satul Drăgănescu, jud. Giurgiu, pictată integral
Epitaful „Adormirea Maicii Domnului” de la M-rea Brâncoveanu Sâmbăta de Sus
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Te uiți pieziș printre coarne
Și talentul tău micuț
Vrea capacul pus pe puț
Și'n spoliatele TOR*
Pui la zid întregul BOR
ȘI ca'n vechea Palestină
Distrugi credința creștină
Sfântul Ardealului cheamă
La slujiri, altar si strană
Lacrimi de sânge țâșnesc
Din mucenicul domnesc
Și cuvântul lui de foc
Scapără în orice loc
Și aprinde România
Dinamitând veșnicia
TOR = TERITORIILE OCUPATE ROMÂNEȘTI
Solomoane, Solomoane
O, tu, coane Solomoane
Te înfrupți din bune poame
Niciodată nu ți 'e foame
Primești finanțări infame
Din înălțimi diafane
Sfântu 'ți spune, Solomoane
Te ocupi doar de ciolane
Pune la casă obloane
Uraganul va veni
Sufletu' ți va zgâlțâi
Vei fi în iad aruncat
Sau creștin străluminat
Și sub Hristos, împărat!
+++
Solomon, pitic poltron
Solomoane, ți 'ar plăcea
Să fii arătat așa
Tu, neamul și casa ta
Ca o javră , o cățea
O față de haimana
O jigodie sadea
Un cap de cretin pierdut
Umplut cu zgură și lut
O gură strâmbă, pocită
De vită nenorocită
Un pui de drac rătăcit
În Paradis pripășit
Învățat numai să sugă
Pune'ți peste chip o glugă
Că se vede că ești slugă
Creier deformat, de bugă !
Cei care l-au cunoscut pe Ioan David au povestit ceea ce acesta le-a marturisit:
Cand a mers la Prislop sa-l vada pe pr.Arsenie, l-a vazut intr-o mare lumina cum nu mai vazuse pe nimeni altcineva! Parintele l-a strigat pe nume din multime si au vorbit intre ei.
Aceasta marturie venita de la un om sfant el insusi spune foarte mult despre parintele Arsenie!