Ce este transumanismul (II): Rădăcinile culturale ale transumanismului – emanciparea, sau ideea creării unui paradis secular, neopozitivismul, eugenismul, antiraționalismul postmodern

De Irina Bazon  /  

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Transumanismul este o tendință foarte puternică în rândul elitelor occidentale. Scopul lui este de a depăși limitările naturale ale biologiei umane folosind tehnologia. Oferim în traducere pentru cititorii Active News un eseu excelent scris de filosoful Johannes Eisleben. Vă oferim mai jos al doilea episod:

Primul episod al acestei serii poate fi citit AICI.  

Care sunt rădăcinile culturale ale transumanismului?

Transumanismul are mai multe surse culturale majore:

- autoactualizarea, idee dezvoltată inițial în Renașterea italiană și care a fost elaborată și popularizată ulterior de Herder, dar care de atunci a degenerat într-o formă trivială de consumerism hedonist;
- emanciparea în sensul Iluminismului francez;
- Cartezianismul și neopozitivismul;
- antiraționalismul postmodern; și
- eugenia.
Vom discuta fiecare sursă pe rând.

(Despre autoactualizare citiți în primul episod)  

Emanciparea

Emanciparea este o idee care provine din Iluminismul francez și conține un factor pe care Iluminismul protestant (Marea Britanie, Olanda, țările vorbitoare de limbă germană și Scandinavia) nu îl recunoaște. Ideile principale ale Iluminismului protestant sunt demnitatea individului, libertatea și drepturile individului și moralitatea societății burgheze construite pe aceste idei, și anume un stat care respectă și protejează statul de drept și care permite participarea democratică.

În tradiția franceză, totuși, există ideea creării unui paradis secular pe pământ, care a fost descrisă în mod explicit de abatele Étienne-Gabriel Morelly în Code de la nature (1755), primul manifest comunist care a fost scris. Morelly a propus crearea unui stat care deține totul și care distribuie bunuri și servicii pentru a obține egalitatea perfectă și justiția socială. Ideile sale l-au influențat pe Rousseau, care a făcut distincția între comuna volonté de tous (voința fiecărui om, o participare democratică de jos în sus, în termenii Iluminismului scoțian) și aparent nobila volonté générale (voința universală), care trebuie să fie cunoscută și implementată de un grup oligarh elitist, care supraveghează și direcționează societatea pentru a obține cele mai bune condiții.

Ideea de emancipare, potrivit căreia oamenii trebuie să se elibereze de structurile opresive de putere ale societății prin încălcarea regulilor tradiționale, a avut o influență foarte puternică în timpul Revoluției Franceze și mai târziu în mișcarea feministă, precum și în mișcările anti-rasiste. Desigur, are o bază pe deplin justificată, vizibilă clar în aboliționism (campania prin care s-a pus capăt sclaviei), dar tinde să devină periculoasă dacă eliberarea urmărită este îmbinată cu intenția de a planifica o societate nouă, mai bună, cu noi norme sociale, create de la zero, așa cum a descris-o revoluționarul francez Babeuf. Nu a durat mult până când Burke și Hegel au realizat acest lucru și au subliniat că societățile pot fi stabile numai dacă normele sociale evoluează în mod spontan.

În transumanism, ideea principală este aceea că manipularea tehnică a naturii umane ne poate elibera de povara existenței noastre fizice și ne poate face nemuritori. Este o eshatologie secularizată care aspiră la absența totală a constrângerilor impuse de natură sau de societate (care este sistemul natural rezultat din natura umană prin interacțiunea indivizilor în grupuri mari). Eliberarea de legăturile naturii face parte din conceptul de autoactualizare al transumanismului, dar crezul conține și ideea emancipării sociale prin tehnologie. Această viziune este complet ruptă de orice perspectivă realistă asupra antropologiei.

Ultima promisiune de emancipare prin tehnologie a fost propagată în anii 1990: a fost ideea despre internetul gratuit, de care trebuia să beneficieze omenirea și să permită noi modele de participare. Astăzi, internetul a devenit, în schimb, un instrument de colectare și de exploatare a datelor comerciale, de supraveghere în masă, de propagandă și de excludere politică, de manipulare și cenzură.

Cartezianismul și neopozitivismul

Cartezianismul — filosofia lui Descartes rezumată în maxima deductivistă „Gândesc, deci exist” — are mai multe aspecte, dar cel care ne preocupă aici este ideea conform căruia oamenii pot descrie, înțelege și manipula în mod sistematic lumea folosind matematica și științele bazate pe aceasta. Pentru Descartes, întreaga lume este un mecanism care poate fi modelat matematic pentru a permite reprezentarea ei ca o hartă și manipularea acesteia. Cartezieni importanți au fost Lagrange, La Mettrie și Laplace.

Lagrange a fost un geniu al matematicii care a inventat o expresie matematică foarte elegantă a legilor lui Newton. La fel ca Boyle și Hooke, ambii fizicieni britanici, el credea că legile fizicii au fost „scrise de Dumnezeu în cartea naturii” și așteaptă doar descoperirea noastră, aceasta fiind sarcina științei. La Mettrie, un contemporan al lui Lagrange, a fost un materialist împătimit și vedea ființa umană ca pe o mașinărie. Laplace, care a trăit o generație mai târziu, credea că, dacă am putea măsura toate mărimile fizice ale lumii, am putea scrie un sistem gigantic de ecuații diferențiale, la care am conecta valorile măsurătorilor și am putea calcula viitorul: o idee denumită mai târziu „demonul Laplace”.

Oameni de știință cu o putere de judecată mai mare decât cea a utopiștilor științifici francezi, precum Adam Smith și Immanuel Kant, au înțeles că acest lucru este imposibil și a devenit evident, în cursul secolului al XIX-lea, că fizica clasică (mecanica plus electromagnetismul) se confrunta cu probleme care nu puteau fi rezolvate în cadrul universal definit inițial de Newton, Leibniz și Euler.

Mulți filozofi au înțeles devreme că nu suntem capabili să modelăm și să manipulăm natura în modul în care doreau cartezienii. Poate că Giambatista Vico a fost primul, iar alții – de la Herder la Max Scheler, care a declarat solemn moartea cartezianismului – i-au urmat.

Atunci când, odată cu dezvoltarea mecanicii cuantice, a devenit evident că modelele matematice ale particulelor care alcătuiesc materia duc doar la modele stocastice (presupuse) ale realității, mulți fizicieni au abandonat, de asemenea, cartezianismul. Teoria sistemelor complexe care s-a dezvoltat din termodinamică și teoria haosului a făcut evident pentru fiecare fizician faptul că modelele pe care le avem pot prezice comportamentul sistemelor extrem de restrânse și pot ajuta în conceperea tehnologiei bazate pe acestea, dar că nu putem modela sisteme complexe folosind matematica.  

Dar, deși cartezianismul este mort din punctul de vedere al filozofiei și al fizicii matematice, el constituie totuși o forță motrice majoră în cultura noastră, ceea ce este evident din faptul că atât de mulți ingineri, antreprenori, biologi, reprezentanți ai științelor umaniste și politicieni cred în cartezianism. Ei sunt atrași de cartezianism pentru că nu înțeleg fizica și pentru că sunt uimiți de marele succes al fizicii și de realizările acesteia în ultimele două secole.

Strâns legat de cartezianism este neopozitivismul. Este moștenitorul pozitivismului, o ideologie care a fost formulată de Auguste Comte, care a inventat și termenul. Ideea de bază a pozitivismului este că toate teoriile adevărate constituind cunoștințe științifice trebuie să se bazeze pe date empirice care pot fi verificate folosind observații sau experimente independente. Se bazează pe tradiția engleză a empirismului, care are rădăcinile în Aristotel și Bacon (Novum Organum https://en.wikipedia.org/wiki/Novum_Organum), Locke și apoi Iluminismul scoțian; mai presus de toți, David Hume. Nu sunt permise alte surse pentru știință decât experiența și verificarea acesteia; nu există deci cunoștințe religioase sau metafizice.

Pozitivismul este strâns legat de ideea de teleologie (finalitatea), progresul necesar al omenirii, o escatologie seculară (post-creștină). Comte credea că există un progres necesar către o cultură globală bazată pe știință (unde am auzit recent această expresie?), care va permite omenirii să-și depășească starea actuală dezastruoasă. El a înființat „religia umanității” secular-pozitivistă (église positiviste) pentru „societățile pozitiviste” pentru a înlocui funcția de coeziune îndeplinită cândva de cultul colectiv.

Deși Scheler a stabilit că pozitivismul este ideologie, în anii 1920, Cercul de la Viena i-a revitalizat ideile ca fiind (neo-)pozitivism logic. Mișcarea a eșuat din punct de vedere filosofic, dar ideile pozitivismului sunt încă vii în transumanism și în ideile sale teleologice. O trăsătură principală atât a cartezianismului, cât și a pozitivismului, evidențiată și în transumanism, este presupusa fezabilitate tehnică a ideii de a efectua o modificare a naturii umane folosind modele matematice.

Eugenismul

Ideile eugeniste pornesc de la Arthur de Gobineau, teoreticianul rasei dominante, și Herbert Spencer, inventatorul expresiei „supraviețuire a celui mai apt”. Eugenismul a devenit o mișcare politică în anii 1920 în Statele Unite și Marea Britanie. Ideea sa de bază este că genomul indivizilor unei populații (totalitatea materialului lor genetic) ar trebui îmbunătățit pentru a produce o calitate genetică mai bună a indivizilor și o calitate genetică generală mai bună a populației. A fost inspirat de succesul creșterii animalelor și plantelor în agricultură, fiind mai întâi explicat genetic de Mendel și apoi utilizat sistematic pentru a îmbunătăți proprietățile produselor agricole.

Dar întrucât chiar și trăsăturile umane de bază, cum este înălțimea corpului, au un model de moștenire omnigenomic (întregul genomul codifică trăsătura) și din moment ce nu se știe nimic despre cauzalitatea genetică a calităților superioare, cum sunt inteligența sau stabilitatea emoțională, eforturile eugenice nu pot reuși nici măcar teoretic. Orice încercare de a implementa programe eugeniste, cum sunt cele urmărite de naziști în anii 1940, sunt profund anti-umane și malefice. Cu toate acestea, transumanismul visează la „îmbunătățirea” omenirii folosind manipularea genetică.

Antiraționalismul postmodern

Transumanismul are și un aspect profund antirațional. Gânditorii postmoderni precum Jacques Derrida, Michel Foucault și Judith Butler resping chiar ideea că există o cunoaștere certă a lumii. Pentru ei, limbajul uman este o expresie a puterii; toate teoriile trebuie interpretate din perspectiva puterii. Voința de a depăși sexul biologic prin înlocuirea acestuia cu genul, de a depăși rasismul prin afirmarea ideii că rasele nu există, de a transgresa identitățile culturale tradiționale și normele sociale declarând că ele sunt doar structuri opresive – toate acestea sunt indicii ale antiraționalismului postmodern. Principiul emancipator al transumanismului este puternic influențat de aceste idei.
 
(Va urma)
Donează pentru ActiveNews!

ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.

Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.

ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.

De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei)
RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook
ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews


Pentru știri necenzurate
abonează-te acum!

Este gratis și poți anula oricând abonarea.

ActiveNews România. Caută pagina noastră și pe Telegram.
Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
Top 5 autori

Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.

Comentarii (3)
  • Lykon 28.02.2023 03:16
    Felicitari si multumiri, Irina Bazon, pentru traducerea acestui intradevar excelent eseu despre "transumanism", un subiect de interes urgent, dar care, din pacate, este perceput oarecum dezarticulat, vag.
    Eseul prezinta structurat si pe inteles originile, evolutia si tintele contemporane ale acestui curent de gandire, devenit azi ideologie si proiect globalist al unei intregi clase dominante, ultra-potente in societate si, de aceea, extrem de periculoasa pentru viata pe aceasta planeta. La fel de important, acest eseu mentioneaza caracterul gresit, utopic, fantasmagoric demonstrat (distopic pentru noi subiectii) al acestui proiect radical de transformare a vietii si planetei.
    Poate este potrivit ca cititorii sa stie ca autorul este el insusi un matematician si filosof, publicand (din motive intemeiate presupun) sub pseudonim.
    "Johannes Eisleben is a pseudonym. The author is a mathematician and philosopher working as an essayist. Since 2017, he has published numerous articles and essays both in German- and English-speaking media on the profound crisis of Western societies, as well as theory of science."
    Inca o data, multumiri si felicitari! Si continuati va rog sa aduceti articole si autori de tinuta.
  • Monteverdi 28.02.2023 16:05
    Nu foarte demult a apărut în limba română volumul "Transumanismul decriptat", scris de un doctor în medicină la Paris și cercetător științific, de origine română. A apărut la editura Doxologia.
  • Monteverdi 28.02.2023 16:05
    Nu foarte demult a apărut în limba română volumul "Transumanismul decriptat", scris de un doctor în medicină la Paris și cercetător științific, de origine română. A apărut la editura Doxologia.
Ultima oră

22:35

FDA semnalează că vaccinurile ARNm Covid pot provoca convulsii la copiii mici

22:13

Pr. Bogdan Florin Vlaicu, în dialog cu Ingrid Ileana Bauer, doctor în teologie ortodoxă, și Prof. Florin Popescu, despre calculul datei Paștilor, semnificația Duminicii Intrării Domnului în Ierusalim, Săptămânii Patimilor și a Învierii – VIDEO LIVE

21:50

Care este ultima dorință a lui Celine Dion – artista măcinată de o boală cruntă, depistată în 2022, s-a destăinuit fanilor

19:47

Canada: Un oficial din Alberta dezvăluie că “aproape toate” incendiile din provincie din acest an au fost provocate de om, nu de “schimbările climatice” - VIDEO

19:26

Moldova va implementa votul prin corespondență. Alte țări care pot introduce acest tip de vot

18:16

Bomba silențioasă a lui Rafila: OMS anunță azi că ”tocmai a semnat cu România Strategia de Cooperare 2024 - 2030”. REACȚII

17:25

Un fotbalist de primă ligă, de 29 de ani, a anunțat că se retrage: A dat în judecată Pfizer și consideră că vaccinul Covid are legătură cu vătămările sale - “se află într-un calvar medical”

16:45

Procuratura a clasat dosarul penal deschis împotriva lui Mihai Tîrnoveanu. Revista Profesionistă a Presei

15:16

S-a stins Nicolae (Nic) Iliescu, publicist la Ziarul Național

14:31

Sorina Pintea, fost ministru al Sănătății, condamnată la 3 ani și șase luni cu executare de Tribunalul Cluj

13:35

Noul comunism cu față climatică. Analiză înspăimântătoare a documentelor UE realizată de Prof. dr. av. Gheorghe Piperea și Arina Vasilescu, de la Piperea & Asociații: UNIUNEA EUROPEANĂ, CARBONUL ȘI NOI

12:44

Ce făcea Ceaușescu în ziua în care s-a născut Bănescu, 2.06.'66? Document în atenția CNSAS: PROCES VERBAL

12:02

La 38 de ani de la Cernobîl, Zelenski se dă de gol

12:00

Zece noi studii detaliază riscurile pentru sănătate ale tehnologiei 5G. Radiațiile telefoanelor mobile. Analiză realizată de Dr. Joseph Mercola (ENG/VIDEO/PDF)

11:56

Pr. Viorel Cojocaru: Patriarhia Română si Patriarhia Moscovei: dialoguri diplomatice nefinalizate referitor la teritoriul canonic dintre Prut și Nistru. Odiseea Mitropoliei Basarabiei în anii independenței de stat a Republicii Moldova